Vo svojej bakalárskej práci sa zaoberám tradíciou fajansy na území Slovenska, s dôrazom na západoslovenskú oblasť. V habánskej a modranskej keramike hľadám odkaz remeselnej tradície, vlastných kultúrnych hodnôt a identity. V teoretickej časti ďalej definujem symbo-liku habánskej farebnosti, význam ručne maľovaných motívov. Tieto typické prvky a tvar abstraktným spôsobom prenášam do súčasného dámskeho odevu, ktorý hľadá vzájomný vzťah dvoch protipólov - tradície a súčasnosti. Cieľom práce je zvýšiť povedomie čitateľa o hodnote remesla ako takom, zároveň v ňom vzbudiť spontánny záujem o vlastné korene.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis assignment I am going to look at the faience tradition in the Slovak Republic with a focus on the western part of the country. I am studying the legacy of the trade traditions, their own cultural values and identity in the ceramics of the Habany and Modra regions. In the theory part of my work I continue to define the symbolism of the Habany colours as well as the importance of the hand painted motifs. In an abstract way I am transferring these traditional elements and shapes into contemporary ladies clothing design, which is connecting the old with the new; the traditional with the present. The pur-pose of my assignment is to make the reader be aware of the importance of the trades as they were and to stimulate a spontaneous interest in his/her own roots.
Vo svojej bakalárskej práci sa zaoberám tradíciou fajansy na území Slovenska, s dôrazom na západoslovenskú oblasť. V habánskej a modranskej keramike hľadám odkaz remeselnej tradície, vlastných kultúrnych hodnôt a identity. V teoretickej časti ďalej definujem symbo-liku habánskej farebnosti, význam ručne maľovaných motívov. Tieto typické prvky a tvar abstraktným spôsobom prenášam do súčasného dámskeho odevu, ktorý hľadá vzájomný vzťah dvoch protipólov - tradície a súčasnosti. Cieľom práce je zvýšiť povedomie čitateľa o hodnote remesla ako takom, zároveň v ňom vzbudiť spontánny záujem o vlastné korene.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis assignment I am going to look at the faience tradition in the Slovak Republic with a focus on the western part of the country. I am studying the legacy of the trade traditions, their own cultural values and identity in the ceramics of the Habany and Modra regions. In the theory part of my work I continue to define the symbolism of the Habany colours as well as the importance of the hand painted motifs. In an abstract way I am transferring these traditional elements and shapes into contemporary ladies clothing design, which is connecting the old with the new; the traditional with the present. The pur-pose of my assignment is to make the reader be aware of the importance of the trades as they were and to stimulate a spontaneous interest in his/her own roots.
1. Teoretická část:
Prostudování a analýza dostupných materiálů a informací, obrazová příloha,
vlastní závěry v minimálním rozsahu 15 normostran.
Studium tradice habánské a modranské keramiky na území Slovenska. Odkaz vlastní
identity. Vztah módy k tradici, tradice vs. současnost.
2. Praktická část:
Výtvarné zpracování a realizace finálních návrhů v počtu 5-7 modelů.
Dámska kolekce inspirovaná tradicí slovenské fajansy. Transformace tradice
do současné módy.
Teoretická a technická příprava projektu, sběr potřebných informací, dokumentace
realizace dle zadaných parametrů (moodboard, storyboard, skici s naznačením
siluety, barevnost, popis materiálů, technické nákresy modelů, technické opisy,
střihové řešení, postprodukce).
Práce musí být doplněná o dokumentační fotografie z procesu tvorby, módními
fotografiemi, popřípadě krátkým promo videem.
Rozsah práce: cca 30 stran. Formát A4
Odevzdejte ve 2 stejnopisech v pevné vazbě (1 může být v kroužkové vazbě).
Součástí předané písemné práce jsou i 2 vyhotovení na CD-ROM. Na samostatném
nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci
praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK.
Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi,
250 mm delší strana.
Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB,
obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině aj v angličtině, rok
obhajoby, osobní mail, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní
fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Prostudování a analýza dostupných materiálů a informací, obrazová příloha,
vlastní závěry v minimálním rozsahu 15 normostran.
Studium tradice habánské a modranské keramiky na území Slovenska. Odkaz vlastní
identity. Vztah módy k tradici, tradice vs. současnost.
2. Praktická část:
Výtvarné zpracování a realizace finálních návrhů v počtu 5-7 modelů.
Dámska kolekce inspirovaná tradicí slovenské fajansy. Transformace tradice
do současné módy.
Teoretická a technická příprava projektu, sběr potřebných informací, dokumentace
realizace dle zadaných parametrů (moodboard, storyboard, skici s naznačením
siluety, barevnost, popis materiálů, technické nákresy modelů, technické opisy,
střihové řešení, postprodukce).
Práce musí být doplněná o dokumentační fotografie z procesu tvorby, módními
fotografiemi, popřípadě krátkým promo videem.
Rozsah práce: cca 30 stran. Formát A4
Odevzdejte ve 2 stejnopisech v pevné vazbě (1 může být v kroužkové vazbě).
Součástí předané písemné práce jsou i 2 vyhotovení na CD-ROM. Na samostatném
nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci
praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK.
Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi,
250 mm delší strana.
Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB,
obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině aj v angličtině, rok
obhajoby, osobní mail, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní
fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
ETCOFF, Nancy. Proč krása vladne světem. Columbus: Praha, 2002.
ISBN 80-7249-7249-112-1.
KALESNÝ, František. Habánska keramika na Slovensku. Bratislava: Pallas, 1976.
LANDSFELD, Heřman. Lidové hrnčířství a džbánkarství. Praha: Orbis, 1950.
PIŠUTOVÁ, Irena. Fajansa. Bratislava: Tatran, 1981, 376 s. 2. zväzok edície
Ľudové umenie na Slovensku. ISBN 61-2010-81.
SAFRTALOVÁ, Zuzana. Oděv, schránka lidského těla i duše: (renesanční odívání
mešťanských elit v ,metropolích zemí Koruny české). Ústí nad Labem: Univerzita
Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 249 s., [16] s. obr. příl.
Acta Universitatis Purkynianae Facultatis Philosophicae, 9.
ISBN 978-80-7414-253-6.
Trenčianska keramika. Viera ABELOVÁ, Trenčín: Trenčianske múzeum, 1982.
ZÍTEK, Odolen. Lidé a móda: malá moderní encyklopedie. Praha: Orbis, 1962,
360 s., [36] s. příl.
Seznam doporučené literatury
ETCOFF, Nancy. Proč krása vladne světem. Columbus: Praha, 2002.
ISBN 80-7249-7249-112-1.
KALESNÝ, František. Habánska keramika na Slovensku. Bratislava: Pallas, 1976.
LANDSFELD, Heřman. Lidové hrnčířství a džbánkarství. Praha: Orbis, 1950.
PIŠUTOVÁ, Irena. Fajansa. Bratislava: Tatran, 1981, 376 s. 2. zväzok edície
Ľudové umenie na Slovensku. ISBN 61-2010-81.
SAFRTALOVÁ, Zuzana. Oděv, schránka lidského těla i duše: (renesanční odívání
mešťanských elit v ,metropolích zemí Koruny české). Ústí nad Labem: Univerzita
Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 249 s., [16] s. obr. příl.
Acta Universitatis Purkynianae Facultatis Philosophicae, 9.
ISBN 978-80-7414-253-6.
Trenčianska keramika. Viera ABELOVÁ, Trenčín: Trenčianske múzeum, 1982.
ZÍTEK, Odolen. Lidé a móda: malá moderní encyklopedie. Praha: Orbis, 1962,
360 s., [36] s. příl.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila komplexní prezentaci kolekce inspirované slov. fajansou. Obhajovala výběr, téma, materiály. Představila též počáteční návrhy i modely, které vznikly, ale nebyly zařazeny do kolekce. Téma obhájila, na kladené otázky odpověděla. Kolekce se odborné komisi líbila a projevila o ni velký zájem. Ot.: Jaké bude pokračování a konkrétní využití?