Bakalářská práce se zabývá problematikou adaptace dítěte s ADHD do školního prostředí. Teoretická část vymezuje syndrom ADHD a jeho specifika, popisuje pojmy školní prostředí, školní zralost, výchova, adaptace a socializace. Praktická část popisuje výsledky kvalitativního šetření, jehož cílem bylo zjistit a popsat, jak rodiče subjektivně vnímají proces adaptace jejich hyperaktivního dítěte do školního prostředí. Práce nabízí pohled na adaptaci dětí s ADHD, které navštěvují první stupeň základní školy a neměly odklad školní docházky.
Anotace v angličtině
Bachelor´s work deals with the problems of the adaptation of the child with ADHD to the school environment. The theoretical part defines the ADHD syndrome and its specifics, it describes the concepts like school environment, school readiness, education, adaptation and socialization. The practical part describes the results of the qualitative survey, the aim of which was to find out and describe, how parents perceive subjectively the process of the adaptation of their hyperactive child into the school environment. The work offers a view of the adaptation of children with ADHD, who attend the first grade of primary school without former postponement of school attendance.
Klíčová slova
ADHD, adaptace, výchova, školní prostředí, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
ADHD, adaptation, education, school environment, school maturity
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou adaptace dítěte s ADHD do školního prostředí. Teoretická část vymezuje syndrom ADHD a jeho specifika, popisuje pojmy školní prostředí, školní zralost, výchova, adaptace a socializace. Praktická část popisuje výsledky kvalitativního šetření, jehož cílem bylo zjistit a popsat, jak rodiče subjektivně vnímají proces adaptace jejich hyperaktivního dítěte do školního prostředí. Práce nabízí pohled na adaptaci dětí s ADHD, které navštěvují první stupeň základní školy a neměly odklad školní docházky.
Anotace v angličtině
Bachelor´s work deals with the problems of the adaptation of the child with ADHD to the school environment. The theoretical part defines the ADHD syndrome and its specifics, it describes the concepts like school environment, school readiness, education, adaptation and socialization. The practical part describes the results of the qualitative survey, the aim of which was to find out and describe, how parents perceive subjectively the process of the adaptation of their hyperactive child into the school environment. The work offers a view of the adaptation of children with ADHD, who attend the first grade of primary school without former postponement of school attendance.
Klíčová slova
ADHD, adaptace, výchova, školní prostředí, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
ADHD, adaptation, education, school environment, school maturity
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního prostředí, ADHD a možností adaptace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního prostředí, ADHD a možností adaptace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-802-1052-994.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha: Institut sociálních vztahů, 1996, 302 s. ISBN 80-858-6615-3.
MICHALOVÁ, Zdeňka. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011, 120 s. ISBN 978-80-7372-733-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 80-718-4488-8.
VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 274 s. Spisy Filozofické fakulty Ostravské univerzity, 179/2008. ISBN 978-807-3685-256.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-802-1052-994.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha: Institut sociálních vztahů, 1996, 302 s. ISBN 80-858-6615-3.
MICHALOVÁ, Zdeňka. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011, 120 s. ISBN 978-80-7372-733-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 80-718-4488-8.
VAŠUTOVÁ, Maria. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 274 s. Spisy Filozofické fakulty Ostravské univerzity, 179/2008. ISBN 978-807-3685-256.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila dosavadní výzkumy, kterými se inspirovala pro vlastní výzkumnou činnost. Na základě daného uvedla cíl bakalářské práce, výzkumné cíle, výzkumný soubor, technika sběru dat a analýza dat. Dále uvedla konkrétní výstupy výzkumu. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Dr. Hladík: poukázal na vhodnou prezentaci kvalitativního výzkumu.