Bakalářská práce se zabývá výchovnými styly v rodinách Zlínského kraje. Pozornost je věnována rodinám s dětmi, které navštěvují Montessori třídy a tradiční třídy na základní škole. Snaží se o porovnání, zda jsou v rodinách rozdíly ve výchovném stylu s ohledem na to, jakou třídu dítě navštěvuje. V teoretické části vymezuje pojmy jako výchova, výchovný styl, vzdělání, tradiční vzdělávání, alternativní vzdělávání. Zjišťování výchovných stylů proběhlo pomocí dotazníkového šetření. Dotazníky byly rozdány rodičům vybraných dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with educational styles in families in Zlin region. It is focused on families with children who attend either Montessori classes or traditional classes at ele-mentary schools. The thesis aims to compare any potential differences in educational styles in the families with respect to the class type the child attends. In the theoretical part, the terms such as upbringing, educational style, education, traditional education, and alternati-ve education are defined. The method of questionnaires was used in order to find out about the educational styles. The questionnaires were delivered among the parents of selected children.
Klíčová slova
Výchovný styl, tradiční vzdělávání, alternativní vzdělávání, Montessori, děti, rodiče, výchova, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
Educational style, traditional education, alternative education, Montessori, children, parents, upbringing, education.
Rozsah průvodní práce
66s. (68 938 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výchovnými styly v rodinách Zlínského kraje. Pozornost je věnována rodinám s dětmi, které navštěvují Montessori třídy a tradiční třídy na základní škole. Snaží se o porovnání, zda jsou v rodinách rozdíly ve výchovném stylu s ohledem na to, jakou třídu dítě navštěvuje. V teoretické části vymezuje pojmy jako výchova, výchovný styl, vzdělání, tradiční vzdělávání, alternativní vzdělávání. Zjišťování výchovných stylů proběhlo pomocí dotazníkového šetření. Dotazníky byly rozdány rodičům vybraných dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with educational styles in families in Zlin region. It is focused on families with children who attend either Montessori classes or traditional classes at ele-mentary schools. The thesis aims to compare any potential differences in educational styles in the families with respect to the class type the child attends. In the theoretical part, the terms such as upbringing, educational style, education, traditional education, and alternati-ve education are defined. The method of questionnaires was used in order to find out about the educational styles. The questionnaires were delivered among the parents of selected children.
Klíčová slova
Výchovný styl, tradiční vzdělávání, alternativní vzdělávání, Montessori, děti, rodiče, výchova, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
Educational style, traditional education, alternative education, Montessori, children, parents, upbringing, education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k problematice rodiny, výchovných stylů, alternativního a tradičního vzdělávání.
Příprava metodiky praktické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjišťování výchovného stylu v rodinách pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k problematice rodiny, výchovných stylů, alternativního a tradičního vzdělávání.
Příprava metodiky praktické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjišťování výchovného stylu v rodinách pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila základní koncepci bakalářské práce. Prezentovala design výzkumu: výzkumné otázky, hypotézy, výzkumný soubor. Následně uvedla konkrétní výstupy výzkumu a zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce. Dr. Hladík: normalitu není vhodné zkoumat pro každou oblast. Dokážete interpretovat krabicové grafy? Ano.