Bakalářská práce se věnuje formám, příčinám a možným důsledkům záškoláctví na druhém stupni základní školy. Ke komparaci zda se změnil přístup k prevenci, způsoby řešení a vlastně celkový přístup k tomuto patologickému jevu jsme použili dostupné informace z doby přibližně před dvaceti pěti lety a data současná. Teoretická část přibližuje základní pojmy, jako je povinná školní docházka, záškolák a záškoláctví definované různými autory. Popisuje dosud zjištěné příčiny, formy záškoláctví a samotnou osobnost záškoláka. Zmiňuje vliv rodinného prostředí, výchovy a mimoškolních činností. Druhá část zjišťuje a porovnává nejčastější příčiny, četnost výskytu záškoláctví a prevenci záškoláctví u současných žáků základních škol a žáků plnících školní povinnou docházku před rokem 1989. Kvantitativní výzkum je veden formou dotazníku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the forms, causes and possible consequences of truancy at the second level of Primary School. Our task was to compare the attitude to prevention, ways how to solve this problem and the overall attitude to this phatological phenomena nowadays and twenty years ago. For this purpose we used the available informatik from the stated period and the current data. The theoretical part introduces the basic terms as the compulsory school attendance, the truant and truancy defined by different authors. The thesis describes the identified causes or truancy so far, its forms and the truant´s personali-ty itself. It also mentions the influence of the family, education and extracurricular edu-cation. The practical part of the thesis identifies and compares the most frequent causes, number of occurrences, and prevention of truency with the current students and those who attended the primary school before 1989. The quantitative research has been conducted by using the questionnaires.
Klíčová slova
Povinná školní docházka, základní škola, záškoláctví, žák, učitel, absence, rodina, příčiny, prevence
Bakalářská práce se věnuje formám, příčinám a možným důsledkům záškoláctví na druhém stupni základní školy. Ke komparaci zda se změnil přístup k prevenci, způsoby řešení a vlastně celkový přístup k tomuto patologickému jevu jsme použili dostupné informace z doby přibližně před dvaceti pěti lety a data současná. Teoretická část přibližuje základní pojmy, jako je povinná školní docházka, záškolák a záškoláctví definované různými autory. Popisuje dosud zjištěné příčiny, formy záškoláctví a samotnou osobnost záškoláka. Zmiňuje vliv rodinného prostředí, výchovy a mimoškolních činností. Druhá část zjišťuje a porovnává nejčastější příčiny, četnost výskytu záškoláctví a prevenci záškoláctví u současných žáků základních škol a žáků plnících školní povinnou docházku před rokem 1989. Kvantitativní výzkum je veden formou dotazníku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the forms, causes and possible consequences of truancy at the second level of Primary School. Our task was to compare the attitude to prevention, ways how to solve this problem and the overall attitude to this phatological phenomena nowadays and twenty years ago. For this purpose we used the available informatik from the stated period and the current data. The theoretical part introduces the basic terms as the compulsory school attendance, the truant and truancy defined by different authors. The thesis describes the identified causes or truancy so far, its forms and the truant´s personali-ty itself. It also mentions the influence of the family, education and extracurricular edu-cation. The practical part of the thesis identifies and compares the most frequent causes, number of occurrences, and prevention of truency with the current students and those who attended the primary school before 1989. The quantitative research has been conducted by using the questionnaires.
Klíčová slova
Povinná školní docházka, základní škola, záškoláctví, žák, učitel, absence, rodina, příčiny, prevence
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociální práce a psychologie ve vztahu k záškoláctví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociální práce a psychologie ve vztahu k záškoláctví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8945-3.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-802-4717-180.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009, ISBN 978-802-4727-813.
FICOVÁ, Lucia. Záškoláctvo ako problém súčasnej základnej školy. Bratislava: OZ V4, 2011. ISBN 978-80-89443-06-2.
JEDLIČKA, Richard a KOŤA, Jaroslav. Aktuální problémy výchovy: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 382-233-97.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu:základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8945-3.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-802-4717-180.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009, ISBN 978-802-4727-813.
FICOVÁ, Lucia. Záškoláctvo ako problém súčasnej základnej školy. Bratislava: OZ V4, 2011. ISBN 978-80-89443-06-2.
JEDLIČKA, Richard a KOŤA, Jaroslav. Aktuální problémy výchovy: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 382-233-97.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu:základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila změření své práce, blíže se věnovala výsledkům výzkumu. Bližší diskuze proběhla k tématice absence žáků (PhDr. Helena Skarupská, Ph.D.). Komise poukázala na limity práce, doporučení pro praxi, které studentka uvedla, přiklonila se k názoru oponenta. Studentka byla připravena na otázky k obhajobě uvedené v posudcích.