Tato bakalářská práce se zabývá sebepojetím a sebehodnocením adolescentů z úplných a neúplných rodin. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, mezi které patří sebepojetí, období adolescence, úplná a neúplná rodina. Sebepojetí se utváří v primární skupině, což je rodina. Bakalářská práce tedy v praktické části zkoumá, zda a jaký má dopad na sebepojetí adolescentů rodina neúplná. Výsledků docílí následným srovnáním výpovědí adolescentů, kteří žijí v úplné rodině a výpovědí adolescentů z neúplné rodiny. Na závěr poukáže na možnosti využití intervence sociálního pedagoga.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the self-concept and self-rating of adolescents from two-parent and single-parent families. The theoretical part defines basic concepts, which inc-ludes self-concept, the period of adolescence, complete and incomplete family. Self-concept is formed in the primary group, which in this scenario is the family. In practical part, the thesis examines the over all impact an incomplete family may or may not have on an adolescent's self-concept. The results are obtained by comparing testimony from adol-escents who live in a two-parent family and those from a single-parent family. In conclusi-on, the study points to the possibility of using intervention by social pedagogue.
Klíčová slova
sebepojetí, sebehodnocení, období adolescence, úplná a neúplná rodina
Klíčová slova v angličtině
self- concept, self-rating, the period of adolescence, complete and incomplete family
Rozsah průvodní práce
52 s. (73 409 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá sebepojetím a sebehodnocením adolescentů z úplných a neúplných rodin. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, mezi které patří sebepojetí, období adolescence, úplná a neúplná rodina. Sebepojetí se utváří v primární skupině, což je rodina. Bakalářská práce tedy v praktické části zkoumá, zda a jaký má dopad na sebepojetí adolescentů rodina neúplná. Výsledků docílí následným srovnáním výpovědí adolescentů, kteří žijí v úplné rodině a výpovědí adolescentů z neúplné rodiny. Na závěr poukáže na možnosti využití intervence sociálního pedagoga.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the self-concept and self-rating of adolescents from two-parent and single-parent families. The theoretical part defines basic concepts, which inc-ludes self-concept, the period of adolescence, complete and incomplete family. Self-concept is formed in the primary group, which in this scenario is the family. In practical part, the thesis examines the over all impact an incomplete family may or may not have on an adolescent's self-concept. The results are obtained by comparing testimony from adol-escents who live in a two-parent family and those from a single-parent family. In conclusi-on, the study points to the possibility of using intervention by social pedagogue.
Klíčová slova
sebepojetí, sebehodnocení, období adolescence, úplná a neúplná rodina
Klíčová slova v angličtině
self- concept, self-rating, the period of adolescence, complete and incomplete family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sebepojetí adolescentů, života neúplných rodin a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sebepojetí adolescentů, života neúplných rodin a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: Nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Sdružení SCAN, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Akademia, 2005. ISBN 80-200-0525-0.
POLEDŇÁKOVÁ, Ivana. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5085-3.
MACEK, Petr. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: Nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Sdružení SCAN, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Akademia, 2005. ISBN 80-200-0525-0.
POLEDŇÁKOVÁ, Ivana. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5085-3.
MACEK, Petr. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila základní koncepci bakalářské práce. Poté se zaměřila na design výzkumu, především výzkumné otázky, výzkumné cíle a výzkumný soubor. Dále prezentovala výsledky výzkumu a závěr, který obsahoval doporučení pro praktické využití. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Dr. Kroutilová-Nováková: studentka neprezentovala zajímavá zjištění. Její výstupy se shodují s odbornou literaturou.