Předložená bakalářská práce se zaměřuje na využití různých přístupů při odměňování a trestání dětí předškolního věku v rámci výchovy v rodině a v předškolním zařízení. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola stručně vymezuje a charakterizuje vývojové období předškolní věk. Druhá kapitola se zabývá výchovou v rodině a předškolním vzděláváním. Třetí kapitola porovnává tradiční a alternativní formy odměn a trestů a seznamuje s partnerským (respektujícím) přístupem. Praktická část prezentuje a vyhodnocuje výsledky kvantitativního výzkumu uskutečněného formou dotazníkového šetření s cílem porovnat postoje rodičů a učitelek k tradičním a alternativním formám od-měn a trestů.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis focused on the options of various approaches to rewarding and punishing of preschool-aged children that are used in families and in kindergartens. The theoretical part is divided into three chapters. First chapter explains the period of preschool age. The second chapter deals with family and preschool education. The third chapter compares the traditional and alternative forms of rewards and punishments and introduces the partnership (respectful) approach. The practical part presents and evaluates the results of quantitative research. The quantitative research is using the method of questionnaire. The research was realized to compare the attitudes of parents and teachers of preschool-aged children to traditional and alternative forms of rewards and punishments.
Klíčová slova
odměna, trest, předškolní věk, výchova v rodině, partnerský přístup
Klíčová slova v angličtině
reward, punishment, preschool age, family education, partnership approach
Rozsah průvodní práce
61 s. + 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce se zaměřuje na využití různých přístupů při odměňování a trestání dětí předškolního věku v rámci výchovy v rodině a v předškolním zařízení. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola stručně vymezuje a charakterizuje vývojové období předškolní věk. Druhá kapitola se zabývá výchovou v rodině a předškolním vzděláváním. Třetí kapitola porovnává tradiční a alternativní formy odměn a trestů a seznamuje s partnerským (respektujícím) přístupem. Praktická část prezentuje a vyhodnocuje výsledky kvantitativního výzkumu uskutečněného formou dotazníkového šetření s cílem porovnat postoje rodičů a učitelek k tradičním a alternativním formám od-měn a trestů.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis focused on the options of various approaches to rewarding and punishing of preschool-aged children that are used in families and in kindergartens. The theoretical part is divided into three chapters. First chapter explains the period of preschool age. The second chapter deals with family and preschool education. The third chapter compares the traditional and alternative forms of rewards and punishments and introduces the partnership (respectful) approach. The practical part presents and evaluates the results of quantitative research. The quantitative research is using the method of questionnaire. The research was realized to compare the attitudes of parents and teachers of preschool-aged children to traditional and alternative forms of rewards and punishments.
Klíčová slova
odměna, trest, předškolní věk, výchova v rodině, partnerský přístup
Klíčová slova v angličtině
reward, punishment, preschool age, family education, partnership approach
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti odměn a trestů, výchovy, rodiny a vývojové psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti odměn a trestů, výchovy, rodiny a vývojové psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-717-8463-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2008, 286 s. ISBN 978-809-0403-000.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. Vyd. 7. Praha: Portál, 2012, 124 s. ISBN 978-80-262-0133-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-802-4609-560.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-717-8463-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2008, 286 s. ISBN 978-809-0403-000.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. Vyd. 7. Praha: Portál, 2012, 124 s. ISBN 978-80-262-0133-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-802-4609-560.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila základní schéma bakalářské práce. Prezentace neobsahovala design výzkumu. Dr. Kroutilová-Nováková: můžete vymezit, co je alternativní trest? Studentka odpověděla. Dr. Hladík: co je tradiční a alternativní odměna? Studentka odpověděla. Vymezte přínos alternativních odměn a trestů z hlediska teorie? Studentka neodpověděla. Studentka představila výstupy výzkumu a zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce.