Obsahem a cílem bakalářské práce je podat informace o současném stavu nového fenoménu, který se stává stále rozšířenější, konkrétně muzejní a galerijní edukace. Cílem výzkumu je zmapovat zda a jakým způsobem využívají učitelé základních a základních uměleckých škol muzejní a galerijní edukaci a jaká je mezi učiteli informovanost. Jak hodnotí učitelé základních škol ve Zlíně muzejní a galerijní edukaci, zda vede k lepšímu osvojení znalostí probíraného tématu na základních a základních uměleckých školách, a tím pomáhá v celkovém rozvoji vzdělanostním. Výzkum je realizován prostřednictvím dotazníkového šetření, který byl předložen učitelům ZŠ a ZUŠ ve Zlíně. Výzkum zjišťuje, zda realizovaná muzejní a galerijní edukace má vliv na celkový rozvoj kulturních hodnot mezi žáky ZŠ a ZUŠ, zda a jakým způsobem přispívá k úspěchům v procesu dalšího poznávání a učení.
Anotace v angličtině
Abstract and target of my bachelor´s work is giving information about present state of the new phenomenom which becomes constantly widespread, particulary museum and gallery education. The aim of the research is mapping if and how elementary school teachers and teachers in basic schools of art use the education of museum and galery, and how informed the teachers are. Further how elementary school teachers in Zlín assess museum and galery education, whether this leads to acquiring better knowledge of discussed topics in elementary schools or schools of art and finally whether this improves general development of knowledge. The research was reliased through survay investigation, that had been introduced to elementary and school teachers in Zlín. The research also tries to find ou, if museum and gallery education influences general development of cultural values among pupils and art school students in Zlín´s region, and if and what ways it contributes to successful process of further education.
Klíčová slova
nový fenomén, galerijní edukace, muzejní edukace, školní věk, kulturní hodnoty, vzdělávací potenciál, facilitace, inovace, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
new phenomenom, gallery education, museum education, school age, cultural values, edu-cational potential, facilitation, inovation, quantitative research
Rozsah průvodní práce
60 s. (72 894 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem a cílem bakalářské práce je podat informace o současném stavu nového fenoménu, který se stává stále rozšířenější, konkrétně muzejní a galerijní edukace. Cílem výzkumu je zmapovat zda a jakým způsobem využívají učitelé základních a základních uměleckých škol muzejní a galerijní edukaci a jaká je mezi učiteli informovanost. Jak hodnotí učitelé základních škol ve Zlíně muzejní a galerijní edukaci, zda vede k lepšímu osvojení znalostí probíraného tématu na základních a základních uměleckých školách, a tím pomáhá v celkovém rozvoji vzdělanostním. Výzkum je realizován prostřednictvím dotazníkového šetření, který byl předložen učitelům ZŠ a ZUŠ ve Zlíně. Výzkum zjišťuje, zda realizovaná muzejní a galerijní edukace má vliv na celkový rozvoj kulturních hodnot mezi žáky ZŠ a ZUŠ, zda a jakým způsobem přispívá k úspěchům v procesu dalšího poznávání a učení.
Anotace v angličtině
Abstract and target of my bachelor´s work is giving information about present state of the new phenomenom which becomes constantly widespread, particulary museum and gallery education. The aim of the research is mapping if and how elementary school teachers and teachers in basic schools of art use the education of museum and galery, and how informed the teachers are. Further how elementary school teachers in Zlín assess museum and galery education, whether this leads to acquiring better knowledge of discussed topics in elementary schools or schools of art and finally whether this improves general development of knowledge. The research was reliased through survay investigation, that had been introduced to elementary and school teachers in Zlín. The research also tries to find ou, if museum and gallery education influences general development of cultural values among pupils and art school students in Zlín´s region, and if and what ways it contributes to successful process of further education.
Klíčová slova
nový fenomén, galerijní edukace, muzejní edukace, školní věk, kulturní hodnoty, vzdělávací potenciál, facilitace, inovace, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
new phenomenom, gallery education, museum education, school age, cultural values, edu-cational potential, facilitation, inovation, quantitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti muzejní edukace jako součásti zážitkové pedagogiky.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení výzkumných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti muzejní edukace jako součásti zážitkové pedagogiky.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení výzkumných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004, 264 s. ISBN 80-7315-090-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 131 s. ISBN 978-80-247-1541-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Marek ŠOBÁŇ. Výtvarná výchova ve světě současného umění a technologií- využití ICT a dalších nových přístupů ve výtvarné výchově. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 1. vydání, 2012, reg. č.: CZ.1.07/1.3.00/14.0016
Seznam doporučené literatury
JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004, 264 s. ISBN 80-7315-090-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 131 s. ISBN 978-80-247-1541-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Marek ŠOBÁŇ. Výtvarná výchova ve světě současného umění a technologií- využití ICT a dalších nových přístupů ve výtvarné výchově. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 1. vydání, 2012, reg. č.: CZ.1.07/1.3.00/14.0016
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma, teoretická východiska a metodologické aspekty bakalářské práce. Byly zodpovězeny otázky uvedeny v posudcích bakalářské práce. Na dotazy komise studentka odpovídala správně.