Bakalářská práce se zabývá současným stavem výuky dopravní výchovy ve střediscích volného času v Přerově. Teoretická část popisuje dopravní výchovu, její základní teoretická východiska a pojmy. Zabývá se historií a současnou koncepcí dopravní výchovy, pohlíží na dopravní výchovu jako na prevenci rizikového chování v dopravě a hledá způsoby jejího zkvalitnění. Praktická část zjišťuje zájem dětí a jejich rodičů o zlepšení, či rozšíření vzdělávání v oblasti dopravní výchovy v Přerově. V empirické části popisuje výsledky kvantitativního šetření pomocí dotazníků, které byly určeny dětem, mládeži a také jejich rodičům. V průběhu těchto výzkumů bylo zjištěno, že zde chybí letní tábor pro děti, který by byl zaměřen na dopravní výchovu jako celek.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the current state of traffic education in leisure centers in Prerov. The theoretical part describes traffic education, its basic theoretical background, and concepts. It deals with historical and current concepts of traffic education, looks at traffic education as prevention of risky behavior in traffic, and looks for ways of improve-ment. The practical part follows the interest of children and their parents about improve-ment or expansion of traffic education. The empirical section describes the results of a quantitative survey using questionnaires, which were intended for children, youth and their parents. In the course of these investigations, there was found to be a lack of summer camps for children, which focus on traffic education as a whole.
Klíčová slova
rizikové chování v dopravě, prevence, dopravní výchova, volný čas, střediska volného času dětí a mládeže
Klíčová slova v angličtině
risk behavior in transportation, prevention, traffic education, leisure, leisure centers for children and youths
Rozsah průvodní práce
92 s. (102 663 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá současným stavem výuky dopravní výchovy ve střediscích volného času v Přerově. Teoretická část popisuje dopravní výchovu, její základní teoretická východiska a pojmy. Zabývá se historií a současnou koncepcí dopravní výchovy, pohlíží na dopravní výchovu jako na prevenci rizikového chování v dopravě a hledá způsoby jejího zkvalitnění. Praktická část zjišťuje zájem dětí a jejich rodičů o zlepšení, či rozšíření vzdělávání v oblasti dopravní výchovy v Přerově. V empirické části popisuje výsledky kvantitativního šetření pomocí dotazníků, které byly určeny dětem, mládeži a také jejich rodičům. V průběhu těchto výzkumů bylo zjištěno, že zde chybí letní tábor pro děti, který by byl zaměřen na dopravní výchovu jako celek.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the current state of traffic education in leisure centers in Prerov. The theoretical part describes traffic education, its basic theoretical background, and concepts. It deals with historical and current concepts of traffic education, looks at traffic education as prevention of risky behavior in traffic, and looks for ways of improve-ment. The practical part follows the interest of children and their parents about improve-ment or expansion of traffic education. The empirical section describes the results of a quantitative survey using questionnaires, which were intended for children, youth and their parents. In the course of these investigations, there was found to be a lack of summer camps for children, which focus on traffic education as a whole.
Klíčová slova
rizikové chování v dopravě, prevence, dopravní výchova, volný čas, střediska volného času dětí a mládeže
Klíčová slova v angličtině
risk behavior in transportation, prevention, traffic education, leisure, leisure centers for children and youths
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dopravní výchovy, volného času a institucí zabývajících se realizací dopravní výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dopravní výchovy, volného času a institucí zabývajících se realizací dopravní výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Ministerstvo dopravy, 2011. MD: Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 [online]. MD, copyright 2011 [cit.2014-11-01]. Dostupné z: http://www.ibesip.cz/cz/besip/strategicke-dokumenty/narodni-strategie-bezpecnosti-silnicniho-provozu/nsbsp-2011-2020
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071787116.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
Ministerstvo dopravy, 2011. MD: Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 [online]. MD, copyright 2011 [cit.2014-11-01]. Dostupné z: http://www.ibesip.cz/cz/besip/strategicke-dokumenty/narodni-strategie-bezpecnosti-silnicniho-provozu/nsbsp-2011-2020
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071787116.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svou práci, blíže se zaměřil na výsledky výzkumného šetření. Na obhajobu práce byl připraven, zodpověděl otázky uvedené v posudcích včetně doplňujících otázek komise.