Informace o kvalifikační práci Vliv rodičovského působení na autoregulaci chování dětí mladšího školního věku
v kolektivu malé sociální skupiny na Vsetínsku
Bakalářská práce se věnuje problematice autoregulace u dětí mladšího školního věku v kolektivu malé sociální skupiny na Vsetínsku. Jinou oblastí, kterou bakalářská práce mapuje, jsou charakteristiky výchovných stylů rodičů a jejich srovnání se sociodemografickými proměnnými. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V úvodu teoretické části je vymezen termín autoregulace a pojmy s ní související - jáství, motivace, vůle, emoce, metakognice. Ve druhé kapitole jsou charakterizovány psychologická specifika mladšího školního věku a popsán proces socializace v tomto období života dítěte. Závěr teoretické části je věnován typologii rodičovských výchovných stylů. Praktická část zjišťuje úroveň autoregulace u dětí mladšího školního věku.
Další výzkumné šetření se týká užívání rodičovských stylů vzhledem k pohlaví, věku, dosaženému stupni vzdělání rodičů, vzhledem k počtu dětí v rodině a k pořadí narození dítěte do rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of behaviour self-regulation among lower primary school aged children in a small social group in Vsetín's region. Another area that this thesis is devoted to are the characteristics of the educational styles of parents and their comparison to the socio-demographic variables. The thesis is divided into theoretical and practical part.
The beginning of the theoretical part defines the term of the behaviour self-regulation and terminology related to it - selfhood, motivation, will, emotions,
meta-cognition. In the second chapter, there are described the psychological specifics of lower primary school aged children and the process of socialization during this period of life. The end of the theoretical part is devoted to the typology of parental educational styles. The practical part determines the degree of behaviour self-regulation among lower primary school aged children. Further research investigation concerns to the use of parenting styles with respect to gender, age, the achieved level of parent's education, due to the number of children in the family and due to the birth order of the child
in the family.
Klíčová slova
autoregulace, jáství, motivace, vůle, emoce, metakognice, mladší školní věk, socializace, výchovné styly
Bakalářská práce se věnuje problematice autoregulace u dětí mladšího školního věku v kolektivu malé sociální skupiny na Vsetínsku. Jinou oblastí, kterou bakalářská práce mapuje, jsou charakteristiky výchovných stylů rodičů a jejich srovnání se sociodemografickými proměnnými. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V úvodu teoretické části je vymezen termín autoregulace a pojmy s ní související - jáství, motivace, vůle, emoce, metakognice. Ve druhé kapitole jsou charakterizovány psychologická specifika mladšího školního věku a popsán proces socializace v tomto období života dítěte. Závěr teoretické části je věnován typologii rodičovských výchovných stylů. Praktická část zjišťuje úroveň autoregulace u dětí mladšího školního věku.
Další výzkumné šetření se týká užívání rodičovských stylů vzhledem k pohlaví, věku, dosaženému stupni vzdělání rodičů, vzhledem k počtu dětí v rodině a k pořadí narození dítěte do rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of behaviour self-regulation among lower primary school aged children in a small social group in Vsetín's region. Another area that this thesis is devoted to are the characteristics of the educational styles of parents and their comparison to the socio-demographic variables. The thesis is divided into theoretical and practical part.
The beginning of the theoretical part defines the term of the behaviour self-regulation and terminology related to it - selfhood, motivation, will, emotions,
meta-cognition. In the second chapter, there are described the psychological specifics of lower primary school aged children and the process of socialization during this period of life. The end of the theoretical part is devoted to the typology of parental educational styles. The practical part determines the degree of behaviour self-regulation among lower primary school aged children. Further research investigation concerns to the use of parenting styles with respect to gender, age, the achieved level of parent's education, due to the number of children in the family and due to the birth order of the child
in the family.
Klíčová slova
autoregulace, jáství, motivace, vůle, emoce, metakognice, mladší školní věk, socializace, výchovné styly
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k problematice rodičovského působení, autoregulaci chování a k specifiku období mladšího školního věku.
Příprava metodiky praktické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k problematice rodičovského působení, autoregulaci chování a k specifiku období mladšího školního věku.
Příprava metodiky praktické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7478-888-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
PREKOPOVÁ, Jiřina, SCHWEIZEROVÁ, Christel. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu: kniha pro rodiče. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-495-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7478-888-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
PREKOPOVÁ, Jiřina, SCHWEIZEROVÁ, Christel. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu: kniha pro rodiče. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-495-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci, blíže se věnovala výsledkům výzkumu. Adekvátně zodpověděla otázky k obhajobě i doplňující otázky komise.