Tato bakalářská práce je zaměřena na volný čas romských a neromských žáků základních škol v Břeclavi. V teoretické části práce obsahuje vysvětlení důležitých pojmů z oboru multikulturní výchovy, její cíle a funkce. V další kapitole práce pojednává o romské menšině a jejích specifikách, o jejím vztahu ke vzdělávání. Ostatní kapitoly se zabývají volným časem a volnočasovými aktivitami. V neposlední řadě také práce obsahuje možnosti trávení volného času žáků v Břeclavi. Praktická část mapuje, jak romští
a neromští žáci tráví svůj čas, jsou analyzovány výsledky dotazníků, vyhodnocovány a dále zkoumány v souvislostech.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on a leisure time of Romany and Non-Romany pupils of secondary schools in Břeclav. In the theoretical part the thesis contains explanation of important notions from the field of multi-cultural education, it´s goals and functions. Another chapter deals with Romany minority and it´s specifics and with its relation to education. Other chapters deal with leisure time and leisure activities. Finally the thesis also includes options of spending leisure time for students in Břeclav. Practical part is mapping how Romany and Non-Romany children spend their time, there is analysis of questionnaires results, evaluated and further examined in contexts.
Romany, Non-Romany, multicultural education, discrimination, leisure time, leisure time activities, minority
Rozsah průvodní práce
53 s. (74 438 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na volný čas romských a neromských žáků základních škol v Břeclavi. V teoretické části práce obsahuje vysvětlení důležitých pojmů z oboru multikulturní výchovy, její cíle a funkce. V další kapitole práce pojednává o romské menšině a jejích specifikách, o jejím vztahu ke vzdělávání. Ostatní kapitoly se zabývají volným časem a volnočasovými aktivitami. V neposlední řadě také práce obsahuje možnosti trávení volného času žáků v Břeclavi. Praktická část mapuje, jak romští
a neromští žáci tráví svůj čas, jsou analyzovány výsledky dotazníků, vyhodnocovány a dále zkoumány v souvislostech.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on a leisure time of Romany and Non-Romany pupils of secondary schools in Břeclav. In the theoretical part the thesis contains explanation of important notions from the field of multi-cultural education, it´s goals and functions. Another chapter deals with Romany minority and it´s specifics and with its relation to education. Other chapters deal with leisure time and leisure activities. Finally the thesis also includes options of spending leisure time for students in Břeclav. Practical part is mapping how Romany and Non-Romany children spend their time, there is analysis of questionnaires results, evaluated and further examined in contexts.
Romany, Non-Romany, multicultural education, discrimination, leisure time, leisure time activities, minority
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času, multikulturní výchovy a edukace Romů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času, multikulturní výchovy a edukace Romů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, Petr. Psychologie Romů. Praha: Votobia, 2004, ISBN 80-7220-180-8.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-927-5.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-741-8.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele, 2. vydání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, Petr. Psychologie Romů. Praha: Votobia, 2004, ISBN 80-7220-180-8.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-927-5.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-741-8.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele, 2. vydání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výsledky bakalářské práce, adekvátně zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Diskuze proběhla k determinaci sociálním statusem (PhDr. Helena Skarupská, Ph.D.), k výběru výzkumného souboru (Mgr. Anna Petr Šafránková, Ph.D.). Studentka byla na obhajobu připravena, prokázala orientaci v tématu.