Bakalářská práce se zabývá hrou jako prevencí záškoláctví na střední škole. Teoretická část popisuje základní teoretická východiska a pojmy související s tématem bakalářské práce. Podrobněji se zabývá problematikou záškoláctví, záškoláctvím s odmítáním školy, klimatem školy a třídy a konkrétní situací záškoláctví na Střední škole technické Přerov, Kouřílkova 8. Dále uvádí historii, rozdělení her, konkrétní příklady her a jejich využití ve výuce odborných předmětů. Praktická část se zabývá pohledem žáků střední školy na záškoláctví a použití hry ve výuce. Dotazníkové šetření zkoumá, zda má použití hry ve výuce vliv na absenci žáků či nikoliv a zda studenti střední školy preferují hravý přístup ve výuce. Šetření bylo provedeno na Stření škole technické, Přerov, Kouřílkova 8.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use of games as truancy prevention in secondary school. The theoretical part describes the basic theoretical background and concepts related to the topic of the thesis. More specifically, it deals with the problem of truancy, the truancy with rejection schools, school and class climate, and the specific situation of truancy at Prerov Technical Secondary School, Kourilkova 8. It also presents the history, the typology and specific examples of games, and their use in teaching vocational subjects. The practical part is focused on the view secondary school students for truancy and the use of games in education. The questionnaire examines whether the use of games in education has a significant impact on the lack of pupils or not, and whether secondary school students prefer a playful approach to teaching. The survey was conducted at the Prerov Technical Secondary School, Kourilkova 8.
Klíčová slova
hra, prevence, rizikové chování, záškoláctví, neomluvená absence, problémový žák, klima třídy, střední vzdělávání
Bakalářská práce se zabývá hrou jako prevencí záškoláctví na střední škole. Teoretická část popisuje základní teoretická východiska a pojmy související s tématem bakalářské práce. Podrobněji se zabývá problematikou záškoláctví, záškoláctvím s odmítáním školy, klimatem školy a třídy a konkrétní situací záškoláctví na Střední škole technické Přerov, Kouřílkova 8. Dále uvádí historii, rozdělení her, konkrétní příklady her a jejich využití ve výuce odborných předmětů. Praktická část se zabývá pohledem žáků střední školy na záškoláctví a použití hry ve výuce. Dotazníkové šetření zkoumá, zda má použití hry ve výuce vliv na absenci žáků či nikoliv a zda studenti střední školy preferují hravý přístup ve výuce. Šetření bylo provedeno na Stření škole technické, Přerov, Kouřílkova 8.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use of games as truancy prevention in secondary school. The theoretical part describes the basic theoretical background and concepts related to the topic of the thesis. More specifically, it deals with the problem of truancy, the truancy with rejection schools, school and class climate, and the specific situation of truancy at Prerov Technical Secondary School, Kourilkova 8. It also presents the history, the typology and specific examples of games, and their use in teaching vocational subjects. The practical part is focused on the view secondary school students for truancy and the use of games in education. The questionnaire examines whether the use of games in education has a significant impact on the lack of pupils or not, and whether secondary school students prefer a playful approach to teaching. The survey was conducted at the Prerov Technical Secondary School, Kourilkova 8.
Klíčová slova
hra, prevence, rizikové chování, záškoláctví, neomluvená absence, problémový žák, klima třídy, střední vzdělávání
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti hry, prevence záškoláctví a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti hry, prevence záškoláctví a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FICOVÁ, Lucia. Záškoláctvo ako problém súčasnej základnej školy. Bratislava: OZ V4, 2011. ISBN 978-80-89443-06-2.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
FICOVÁ, Lucia. Záškoláctvo ako problém súčasnej základnej školy. Bratislava: OZ V4, 2011. ISBN 978-80-89443-06-2.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila o zaměření své práce, představila výsledky výzkumného šetření.
Komise poukázala na limity práce (hra versus aktivizační metody, východiska teoretické části práce, odborné zdroje, metodika výzkumu). Diskuze proběhla k situacím v praxi. Studentka byla na obhajobu připravena.