Předložená bakalářská práce pojednává o psychohygieně a zvládání stresových situací v práci učitele, přičemž cílovou skupinu představovali učitelé vykonávající svoji pedagogickou činnost ve vzdělávacích oborech středního školství. Výzkumu, který se uskutečnil pomocí dotazníkového šetření, se zúčastnilo 100 učitelů působících na čtyřech různých typech středních škol, a sice SOU bez maturity, SOU s maturitou, SOŠ a gymnáziu. Pomocí testu nezávislosti chí-kvadrát bylo ověřováno, zda mezi postoji respondentů existují významné rozdíly.
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis deals with the mental hygiene and managing of the stress situations in the teacher's work. The secondary school teachers represent the target group of the respondents. The practical part of this work was based on the questionnaire research. One hundred teachers working on four different types of the secondary schools (vocational school finishes with apprenticeship certificate, vocational school finishes with secondary school-leaving exam, secondary specialized school and gymnasium). The significant differences between respondent attitudes were examined using a chi-square test of independence.
Klíčová slova
stres, psychohygiena, učitel, dotazník, test nezávislosti chí-kvadrát
Klíčová slova v angličtině
stress, mental hygiene, teacher, questionnaire, chi-square test of independence
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce pojednává o psychohygieně a zvládání stresových situací v práci učitele, přičemž cílovou skupinu představovali učitelé vykonávající svoji pedagogickou činnost ve vzdělávacích oborech středního školství. Výzkumu, který se uskutečnil pomocí dotazníkového šetření, se zúčastnilo 100 učitelů působících na čtyřech různých typech středních škol, a sice SOU bez maturity, SOU s maturitou, SOŠ a gymnáziu. Pomocí testu nezávislosti chí-kvadrát bylo ověřováno, zda mezi postoji respondentů existují významné rozdíly.
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis deals with the mental hygiene and managing of the stress situations in the teacher's work. The secondary school teachers represent the target group of the respondents. The practical part of this work was based on the questionnaire research. One hundred teachers working on four different types of the secondary schools (vocational school finishes with apprenticeship certificate, vocational school finishes with secondary school-leaving exam, secondary specialized school and gymnasium). The significant differences between respondent attitudes were examined using a chi-square test of independence.
Klíčová slova
stres, psychohygiena, učitel, dotazník, test nezávislosti chí-kvadrát
Klíčová slova v angličtině
stress, mental hygiene, teacher, questionnaire, chi-square test of independence
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti teorie stresu a stresových faktorů v profesi učitele.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti teorie stresu a stresových faktorů v profesi učitele.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnostních typů učitele. Vyd. 1. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000. ISBN 80-7204-176-2.
MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vyd. 1. SPN Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 14-400-84.
ŘEHULKA, Evžen. Psychohygiena - její chápání odbornou a laickou veřejností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5941-2.
ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví pro 21. století: Výchova ke zdraví. Editor Evžen Řehulka. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5451-6.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Vyd. 2. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnostních typů učitele. Vyd. 1. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000. ISBN 80-7204-176-2.
MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vyd. 1. SPN Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 14-400-84.
ŘEHULKA, Evžen. Psychohygiena - její chápání odbornou a laickou veřejností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5941-2.
ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví pro 21. století: Výchova ke zdraví. Editor Evžen Řehulka. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5451-6.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Vyd. 2. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou bakalářskou práci. Dr. Pacholík jako vedoucí práce shrnul své připomínky, především k práci se zdroji v teoretické části a chybějícímu cíli práce, dále pak ke speckulativním výrokům v interpretaci dat. Doc. Wiegerová také upozornila na nedostatky práce, které podrobně zpracovala v posudku oponenta. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Jak jste pracovala s výroky pro štření? (doc. Wiegerová) Studentka popsala svůj postup a doc. Wiegerová uvedla doporučení pro preciznější práci. Prof. Chráska také poukázal na možnosti další práce s Likertovými škálami.