Tato bakalářská práce se zaměřuje na výukovou komunikaci s žáky se specifickými poruchami učení na střední škole. Cílem práce je prozkoumat, jak pedagog s žáky s poruchami učení komunikuje ve vyučovací hodině.
Teoretická část se nejdříve věnuje oblasti komunikace a pedagogické komunikace. Následně je zařazena kapitola charakterizující specifické poruchy učení. Nechybí zde stěžejní kapitola, která zahrnuje nejdůležitější poznatky z oblasti výukové komunikace, se zaměřením na vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na středních školách. V praktické části je provedeno průzkumné šetření, formou techniky dotazníku. Dotazník je založený na komunikaci pedagoga s žákem s poruchou učení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims at educational communication with pupils with specific learning disabilities at secondary schools. The objective of the work is to examine how the teacher communicates with pupils with specific learning disabilities during a class.
The theoretical part firstly deals with communication and pedagogical communication. This is followed by a chapter describing the specific learning disabilities. The essential chapter includes the most important findings concerning educational communication, focusing on education of pupils with specific learning disabilities at secondary schools. The practical part contains a survey in the form of a questionnaire. The questionnaire is based on communication of the teacher with a pupil having a learning disability.
Klíčová slova
komunikace, pedagogická komunikace, výuková komunikace, specifické poruchy učení.
Klíčová slova v angličtině
communication, pedagogical communication, educational communication, specific learning disabilities.
Rozsah průvodní práce
58 s. (77 272 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na výukovou komunikaci s žáky se specifickými poruchami učení na střední škole. Cílem práce je prozkoumat, jak pedagog s žáky s poruchami učení komunikuje ve vyučovací hodině.
Teoretická část se nejdříve věnuje oblasti komunikace a pedagogické komunikace. Následně je zařazena kapitola charakterizující specifické poruchy učení. Nechybí zde stěžejní kapitola, která zahrnuje nejdůležitější poznatky z oblasti výukové komunikace, se zaměřením na vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na středních školách. V praktické části je provedeno průzkumné šetření, formou techniky dotazníku. Dotazník je založený na komunikaci pedagoga s žákem s poruchou učení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims at educational communication with pupils with specific learning disabilities at secondary schools. The objective of the work is to examine how the teacher communicates with pupils with specific learning disabilities during a class.
The theoretical part firstly deals with communication and pedagogical communication. This is followed by a chapter describing the specific learning disabilities. The essential chapter includes the most important findings concerning educational communication, focusing on education of pupils with specific learning disabilities at secondary schools. The practical part contains a survey in the form of a questionnaire. The questionnaire is based on communication of the teacher with a pupil having a learning disability.
Klíčová slova
komunikace, pedagogická komunikace, výuková komunikace, specifické poruchy učení.
Klíčová slova v angličtině
communication, pedagogical communication, educational communication, specific learning disabilities.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury vztahující se k pedagogické komunikaci a specifickým poruchám učení.
Zpracování teoretických východisek z oblasti práce učitele se žáky se specifickými potřebami na střední škole.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury vztahující se k pedagogické komunikaci a specifickým poruchám učení.
Zpracování teoretických východisek z oblasti práce učitele se žáky se specifickými potřebami na střední škole.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Vyd. 1. Brno: Paido, 2005, 165 s. ISBN 80-731-5104-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 171 s. ISBN 80-247-0738-1.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-802-6200-857.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 978-807-3675-141.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Vyd. 1. Brno: Paido, 2005, 165 s. ISBN 80-731-5104-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 171 s. ISBN 80-247-0738-1.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-802-6200-857.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 978-807-3675-141.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Mgr. Navrátilová jako vedoucí práce ocenila zvolené téma, upozornila však na nedostatky v teoretické části, kde se autorka nezaměřila přímo na komunikaci s žáků s SPU, a dále v empirické části, kde jsou špatně nastaveny dílčí výzkumné otázky. Prof. Chráska jako oponent také shrnul své připomínky. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích.