Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou preference výukových metod studenty a učiteli středních škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce vymezuje teoretická východiska pro výzkum a základní pojmy z této oblasti. První kapitola se zabývá kurikulem a jeho současným pojetím. Další kapitola popisuje edukační proces. V posledních dvou kapitolách jsou rozebrány organizační formy výuky a výukové metody. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum. Jsou zde analyzovány informace získané dotazníkovým šetřením, které bylo provedeno u studentů a učitelů vybraných škol. Provedený výzkum zjišťuje, které vyučovací metody středoškolští studenti a učitelé upřednostňují, a které odsouvají do pozadí.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis refers to a question of preferences teaching methods of high school students and teachers. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part of this thesis defines theoretical background of research and the basic concepts from this field. The first chapter describes curriculum and its current concept. The next chapter deals with the characteristics of educational process. In the last two chapters are discussed organizational forms of teaching and teaching methods. The practical part is focused on quantitative research. There are analyzed the information obtained by questionnaire survey, that was carried out by students and teachers of the selected schools. The research detects, which teaching methods the high school students and teachers prefer, and which they relegate to the background.
Klíčová slova
kurikulární dokumenty, klíčové kompetence, edukační proces, organizační formy výuky, výukové metody, aktivizační metody, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
curricula, key competencies, educational process, organizational forms of teaching, teaching methods, activation methods, quantitative research
Rozsah průvodní práce
73 s. (87218 znaků), 12 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou preference výukových metod studenty a učiteli středních škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce vymezuje teoretická východiska pro výzkum a základní pojmy z této oblasti. První kapitola se zabývá kurikulem a jeho současným pojetím. Další kapitola popisuje edukační proces. V posledních dvou kapitolách jsou rozebrány organizační formy výuky a výukové metody. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum. Jsou zde analyzovány informace získané dotazníkovým šetřením, které bylo provedeno u studentů a učitelů vybraných škol. Provedený výzkum zjišťuje, které vyučovací metody středoškolští studenti a učitelé upřednostňují, a které odsouvají do pozadí.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis refers to a question of preferences teaching methods of high school students and teachers. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part of this thesis defines theoretical background of research and the basic concepts from this field. The first chapter describes curriculum and its current concept. The next chapter deals with the characteristics of educational process. In the last two chapters are discussed organizational forms of teaching and teaching methods. The practical part is focused on quantitative research. There are analyzed the information obtained by questionnaire survey, that was carried out by students and teachers of the selected schools. The research detects, which teaching methods the high school students and teachers prefer, and which they relegate to the background.
Klíčová slova
kurikulární dokumenty, klíčové kompetence, edukační proces, organizační formy výuky, výukové metody, aktivizační metody, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
curricula, key competencies, educational process, organizational forms of teaching, teaching methods, activation methods, quantitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše týkající se základních didaktických kategorií, především výukových metod a jejich aplikace v edukační praxi středních škol.
Vymezení teoretických východisek z problematiky výukových metod a jejich preference učiteli a studenty středních škol.
Příprava a zpracování metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému, cílů výzkumu a hypotéz.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a formulace závěrů výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše týkající se základních didaktických kategorií, především výukových metod a jejich aplikace v edukační praxi středních škol.
Vymezení teoretických východisek z problematiky výukových metod a jejich preference učiteli a studenty středních škol.
Příprava a zpracování metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému, cílů výzkumu a hypotéz.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a formulace závěrů výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALHOUS, Zdeněk, Otto OBST a kol. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: PdF MU, 2003. ISNB 80-7315-039-5.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALHOUS, Zdeněk, Otto OBST a kol. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: PdF MU, 2003. ISNB 80-7315-039-5.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a zodpověděla otázky položené v posudcích. Mezi hlavními nedostatky práce je jak teoretická část, jak i její odraz do empirie, kdy se studentka dotazovala neadekvátně žáků na hodnocení výukových metod. Doc. Pata dále položil autorce otázky týkající se použitých statistických metod. Co určuje Spiermanův koeficient? (doc. Pata) Studentka správně odpověděla.