Bakalářská práce se zabývá problematikou rizikového chování dětí na internetu a zjištěním, jakou roli hrají rodiče při prevenci takového chování. Teoretická část se věnuje roli rodiče ve vztahu k socializaci dítěte a výchovným stylům v rodině. Charakterizuje rizikové chování dětí na internetu včetně vymezení hrozeb a věnuje se pravidlům chování na internetu, rodičovské mediaci a podpoře rozvoje digitálních znalostí a dovedností rodičů. Praktická část kvantitativního výzkumu, který byl realizován pomocí dotazníkového šetření, zkoumá způsob komunikace rodiče s dítětem, jeho odpovědnost a povědomí o aktivitách dítěte na internetu, jeho obavy z rizik internetu, zda jim předchází a zda má dostatečné informace týkající se bezpečnosti dítěte na internetu. Práce odráží postoj rodičů k této problematice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with issues relating to the risky behaviour of children when they are using the internet and with identifying the role that parents play in preventing such behaviour. The theoretical section focuses on the role of the parent in establishing the social awareness of the child, and on parenting methods in families. This section defines risky behaviour by children on the internet, including the identification of possible threats posed by the internet and discusses rules of internet safety, as well as the development of parental mediatiton and computer skills. The practical section of the quantitative research, which has been effected through the use of questionnaires, investigates how a parent communicates with a child, their responsibility and awareness of their child's activities on the internet, their concerns about the risks posed by the internet, whether they are able to prevent risks and if they have sufficient information regarding the safety of the child when it uses the internet. The thesis reflects the stance of parents in regard to this problem.
Klíčová slova
rodina,rodičovská role, prevence, rizikové chování na internetu, rodičovská mediace
Klíčová slova v angličtině
family, parental role, prevention, risky behaviour on the internet, parental mediation
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou rizikového chování dětí na internetu a zjištěním, jakou roli hrají rodiče při prevenci takového chování. Teoretická část se věnuje roli rodiče ve vztahu k socializaci dítěte a výchovným stylům v rodině. Charakterizuje rizikové chování dětí na internetu včetně vymezení hrozeb a věnuje se pravidlům chování na internetu, rodičovské mediaci a podpoře rozvoje digitálních znalostí a dovedností rodičů. Praktická část kvantitativního výzkumu, který byl realizován pomocí dotazníkového šetření, zkoumá způsob komunikace rodiče s dítětem, jeho odpovědnost a povědomí o aktivitách dítěte na internetu, jeho obavy z rizik internetu, zda jim předchází a zda má dostatečné informace týkající se bezpečnosti dítěte na internetu. Práce odráží postoj rodičů k této problematice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with issues relating to the risky behaviour of children when they are using the internet and with identifying the role that parents play in preventing such behaviour. The theoretical section focuses on the role of the parent in establishing the social awareness of the child, and on parenting methods in families. This section defines risky behaviour by children on the internet, including the identification of possible threats posed by the internet and discusses rules of internet safety, as well as the development of parental mediatiton and computer skills. The practical section of the quantitative research, which has been effected through the use of questionnaires, investigates how a parent communicates with a child, their responsibility and awareness of their child's activities on the internet, their concerns about the risks posed by the internet, whether they are able to prevent risks and if they have sufficient information regarding the safety of the child when it uses the internet. The thesis reflects the stance of parents in regard to this problem.
Klíčová slova
rodina,rodičovská role, prevence, rizikové chování na internetu, rodičovská mediace
Klíčová slova v angličtině
family, parental role, prevention, risky behaviour on the internet, parental mediation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti prevence rizikového chování dětí na internetu, výchovy v rodině, rodičovské mediace a bezpečnosti v on-line prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti prevence rizikového chování dětí na internetu, výchovy v rodině, rodičovské mediace a bezpečnosti v on-line prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-6374-7.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
HOLLÁ, Katarína. Kyberšikana. 1. vyd. Bratislava: IRIS, 2013, 111 s., [11] s. příl. ISBN 978-80-8153-011-1.
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech. Vyd. 1. Praha: Triton, 2012, 217 s. ISBN 978-80-7387-545-9.
VAŠUTOVÁ, Maria a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 225 s. ISBN 978-80-7368-858-5.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-6374-7.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
HOLLÁ, Katarína. Kyberšikana. 1. vyd. Bratislava: IRIS, 2013, 111 s., [11] s. příl. ISBN 978-80-8153-011-1.
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech. Vyd. 1. Praha: Triton, 2012, 217 s. ISBN 978-80-7387-545-9.
VAŠUTOVÁ, Maria a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 225 s. ISBN 978-80-7368-858-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila uvedení do problematiky bakalářské práce. Dále uvedla koncepci teoretické části. Byla vyzvána zkušební komisí, aby prezentovala design výzkumu a výstupy výzkumného šetření. Na závěr uvedla závěry výzkumu a doporučení pro praxi. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta. Dr. Hladík: téma je vhodně zvolené. Dotazník je dobře koncipovaný. Dále poukázal na formální nedostatky.