Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku předsudků a názorů vůči subkulturám mládeže na území Zlínského kraje. V části teoretické jsou nejprve vymezeny pojmy tykající se oblasti dospívání mládeže. V další části jsou objasněny termíny označované jako kultura a subkultura. Na kapitolu s těmito termíny dále navazuje podkapitola, kde jsou podrobněji rozepsány a charakterizovány nejznámější subkultury mládeže v naší společnosti. Závěr teoretické části patří sociálním stereotypům, předsudkům a toleranci. Část praktická je zaměřená na přesné zjištění mínění občanů Zlínského kraje o subkulturách mládeže. Cílem této práce je odhalení s jakými typy předsudků a stereotypů se můžeme setkat, ale také jak je můžeme redukovat, tak aby došlo k toleranci nebo částečnému pochopení. V poslední řadě také, k zodpovězení dalších otázek tykající se subkultur mládeže.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of prejudices and opinions towards youth subcultures in the territory of the Zlín Region. The theoretical part deals with terms related to youth reaching maturity. The next section explains the terms known as culture and subculture. After this chapter there is a sub-chapter which describes and defines the most famous youth subcultures in our society in more details. The conclusion of the theoretical part concerns social stereotypes, prejudices and tolerance. The practical part is focused on finding the exact opinion of the Zlín Region citizens on youth subcultures. The aim of this work is to reveal what types of prejudices and stereotypes can be found, but also how this can be reduced, so that there is tolerance or partial understanding. Moreover, it also answers further questions regarding youth subcultures.
Klíčová slova
dospívání, sociální identita, vrstevnické skupiny, předsudky, stereotypy, tolerance, kultura, subkultura, subkultura mládeže, charakteristika subkultur
Klíčová slova v angličtině
adolescence, social identity, peer groups, prejudices, stereotypes, tolerance, culture, subculture, subculture of youth, subculture characteristics
Rozsah průvodní práce
75 s. (113,486 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku předsudků a názorů vůči subkulturám mládeže na území Zlínského kraje. V části teoretické jsou nejprve vymezeny pojmy tykající se oblasti dospívání mládeže. V další části jsou objasněny termíny označované jako kultura a subkultura. Na kapitolu s těmito termíny dále navazuje podkapitola, kde jsou podrobněji rozepsány a charakterizovány nejznámější subkultury mládeže v naší společnosti. Závěr teoretické části patří sociálním stereotypům, předsudkům a toleranci. Část praktická je zaměřená na přesné zjištění mínění občanů Zlínského kraje o subkulturách mládeže. Cílem této práce je odhalení s jakými typy předsudků a stereotypů se můžeme setkat, ale také jak je můžeme redukovat, tak aby došlo k toleranci nebo částečnému pochopení. V poslední řadě také, k zodpovězení dalších otázek tykající se subkultur mládeže.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of prejudices and opinions towards youth subcultures in the territory of the Zlín Region. The theoretical part deals with terms related to youth reaching maturity. The next section explains the terms known as culture and subculture. After this chapter there is a sub-chapter which describes and defines the most famous youth subcultures in our society in more details. The conclusion of the theoretical part concerns social stereotypes, prejudices and tolerance. The practical part is focused on finding the exact opinion of the Zlín Region citizens on youth subcultures. The aim of this work is to reveal what types of prejudices and stereotypes can be found, but also how this can be reduced, so that there is tolerance or partial understanding. Moreover, it also answers further questions regarding youth subcultures.
Klíčová slova
dospívání, sociální identita, vrstevnické skupiny, předsudky, stereotypy, tolerance, kultura, subkultura, subkultura mládeže, charakteristika subkultur
Klíčová slova v angličtině
adolescence, social identity, peer groups, prejudices, stereotypes, tolerance, culture, subculture, subculture of youth, subculture characteristics
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání mládeže, předsudků a subkultur.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání mládeže, předsudků a subkultur.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-2907-7.
NOVÁK, Tomáš. O předsudcích. Praha: Doplněk, 2006. ISBN: 978-80-7239-119-6.
MACEK, Petr a LACINOVÁ, Lenka. Vztahy v dospívání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN: 978-80-87474-46-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2002. ISBN: 978-80-200-1679-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN: 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-2907-7.
NOVÁK, Tomáš. O předsudcích. Praha: Doplněk, 2006. ISBN: 978-80-7239-119-6.
MACEK, Petr a LACINOVÁ, Lenka. Vztahy v dospívání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN: 978-80-87474-46-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2002. ISBN: 978-80-200-1679-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN: 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
1. CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil záměr bakalářské práce, blíže se zaměřil na výsledky výzkumného šetření. Komise ocenila zpracování teoretické části práce. Bylo poukázáno na limity praktické části práce. Jakým způsobem jste vyhodnocoval otevřené otázky? (Mgr. Anna Petr Šafránková, Ph.D.) Student pohovořil. Svou práci student prezentoval oběcně, na otázky komise odpovídal vágně.