Bakalářská práce se zabývá tématem Edukace klientek o průběhu těhotenství a prenatální péči. Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol, kdy v první kapitole je definováno těhotenství, vymezeny jisté, pravděpodobné a nejisté známky těhotenství. Dále se první kapitola zabývá vývojem embrya, plodu a tělesnými změnami v průběhu těhotenství. Druhá kapitola je zaměřena na prenatální péči, na těhotenský průkaz, frekvenci kontrol a pravidelná a nepravidelná vyšetření v průběhu celého těhotenství. Třetí kapitola prenatální diagnostika je rozdělena na neinvazivní a invazivní metody. Ve čtvrté kapitole jsou uvedeny kompetence a role porodní asistentky. Pátá kapitola definuje edukaci, její proces, fáze a cíle. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum, který je zaměřen na skupinu těhotných žen a sleduje pět hlavních cílů. Cíle se zaměřují na úroveň informovanosti žen o průběhu těhotenství, prenatální péči a diagnostice. Dále se zaměřují na rozdíly v informovanosti mezi primiparami a multiparami a na jejich spokojenost s edukací v prenatální péči.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of Educating clients about pregnancy and prenatal care. The theoretical part is divided into five chapters, the first chapter is defined pregnancy, defined by a certain, probable and uncertain signs of pregnancy. Furthermore, the first chapter deals with the development of the embryo, fetus and physical changes during pregnancy. The second chapter focuses on prenatal care for the pregnancy card, the frequency of inspections and regular and irregular examinations throughout pregnancy. The third chapter prenatal diagnosis is divided into noninvasive and invasive methods. In the fourth chapter lists the competencies and roles of midwives. The fifth chapter defines education, the process phases and objectives. The practical part includes quantitative research, which focuses on a group of pregnant women and follows five main objectives. Objectives focus on the level of awareness about women during pregnancy, prenatal care and diagnostics. It also focuses on the differences in awareness among primiparas and multiparous and their satisfaction with education in prenatal care.
pregnancy, pregnancy card, screening in pregnancy, prenatal care, prenatal dia-gnosis, midwife, education
Rozsah průvodní práce
69 s. (73 660)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem Edukace klientek o průběhu těhotenství a prenatální péči. Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol, kdy v první kapitole je definováno těhotenství, vymezeny jisté, pravděpodobné a nejisté známky těhotenství. Dále se první kapitola zabývá vývojem embrya, plodu a tělesnými změnami v průběhu těhotenství. Druhá kapitola je zaměřena na prenatální péči, na těhotenský průkaz, frekvenci kontrol a pravidelná a nepravidelná vyšetření v průběhu celého těhotenství. Třetí kapitola prenatální diagnostika je rozdělena na neinvazivní a invazivní metody. Ve čtvrté kapitole jsou uvedeny kompetence a role porodní asistentky. Pátá kapitola definuje edukaci, její proces, fáze a cíle. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum, který je zaměřen na skupinu těhotných žen a sleduje pět hlavních cílů. Cíle se zaměřují na úroveň informovanosti žen o průběhu těhotenství, prenatální péči a diagnostice. Dále se zaměřují na rozdíly v informovanosti mezi primiparami a multiparami a na jejich spokojenost s edukací v prenatální péči.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of Educating clients about pregnancy and prenatal care. The theoretical part is divided into five chapters, the first chapter is defined pregnancy, defined by a certain, probable and uncertain signs of pregnancy. Furthermore, the first chapter deals with the development of the embryo, fetus and physical changes during pregnancy. The second chapter focuses on prenatal care for the pregnancy card, the frequency of inspections and regular and irregular examinations throughout pregnancy. The third chapter prenatal diagnosis is divided into noninvasive and invasive methods. In the fourth chapter lists the competencies and roles of midwives. The fifth chapter defines education, the process phases and objectives. The practical part includes quantitative research, which focuses on a group of pregnant women and follows five main objectives. Objectives focus on the level of awareness about women during pregnancy, prenatal care and diagnostics. It also focuses on the differences in awareness among primiparas and multiparous and their satisfaction with education in prenatal care.
pregnancy, pregnancy card, screening in pregnancy, prenatal care, prenatal dia-gnosis, midwife, education
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti edukace klientek o těhotenství a prenatální péči.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti těhotenství, prenatální péče a prenatální diagnostiky.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu v gynekologických ambulancích pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků z dotazníkového šetření a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti edukace klientek o těhotenství a prenatální péči.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti těhotenství, prenatální péče a prenatální diagnostiky.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu v gynekologických ambulancích pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků z dotazníkového šetření a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
GREGORA, Martin a Miloš VELEMÍNSKÝ. Nová kniha o těhotenství a mateřství. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3081-3.
HÁJEK, Zdeněk, Evžen ČECH a Karel MARŠÁL. Porodnictví. 3. zcela přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-50-247-4529-9.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
KUDELA, Milan a kol. Základy gynekologie a porodnictví: pro posluchače lékařské fakulty. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1975-6.
NILLSON, Lennart a Lars HAMBERGER. Těhotenství týden po týdnu: tajemství lidského života. 2. vydání. Praha: Svojtka & Co, 2008. ISBN 978-80-7352-887-4.
Seznam doporučené literatury
GREGORA, Martin a Miloš VELEMÍNSKÝ. Nová kniha o těhotenství a mateřství. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3081-3.
HÁJEK, Zdeněk, Evžen ČECH a Karel MARŠÁL. Porodnictví. 3. zcela přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-50-247-4529-9.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
KUDELA, Milan a kol. Základy gynekologie a porodnictví: pro posluchače lékařské fakulty. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1975-6.
NILLSON, Lennart a Lars HAMBERGER. Těhotenství týden po týdnu: tajemství lidského života. 2. vydání. Praha: Svojtka & Co, 2008. ISBN 978-80-7352-887-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Co považujete za největší problém v edukaci žen v rámci prenatální péče? Vyjděte z vlastních zkušeností, z výsledků Vaší bakalářské práce, případně z výsledků prací jiných autorů. Jak hodnotíte úroveň informovanosti Vašich respondentek o prenatální péči? V diskusi uvádíte, že rozdíly v informovanosti mezi ženami těhotnými poprvé a ženami těhotnými podruhé či potřetí nejsou nijak markantní. Jak jste došla k tomuto tvrzení? Jaké jsou podle Vás možnosti využití výsledků Vašeho průzkumu v praxi? Studentka v rámci obhajoby bakalářské práce odprezentovala připravené odpovědi na položené otázky vedoucím i oponentem práce a rovněž reagovala na otázky plynoucí z diskuze. V praci by studentka data využila ke zlepšení edukace v oblastech, které z šetření vyplynuly jako nedostatečné.