Bakalářská práce se zabývá problematikou Vojtovy metody. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je část věnovaná novorozencům, jejich klasifikaci, problematice nedonošených dětí. V další části jsou obsaženy informace o Vojtově metodě, jejím principu, indikaci a diagnostice, ale také stručný přehled věnovaný psychomotorickému vývoji zdravého dítěte. Obsahem druhé části je výzkum kvantitativní, tvořený dotazníkovým šetřením a kvalitativní, který představují rozhovory. Výzkumu se zúčastnili rodiče, kteří na svých dětech aplikovali rehabilitaci doktora Vojty. Cílem je zjištění společných faktorů vyskytujících se u rodičů cvičících Vojtovu metodu a zárověň zaměření se na rozdíly vnímání prožitků rodičů, kteří cvičili rehabilitaci podle doktora Vojty a rodičů. kteří byli tzv. "pozorovateli".
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the matter of Vojta method. The thesis is divided into two parts, the theoretical and practical. The theoretical part concerns the newborns, their classi-fication and the issue of premature infants. The practical part is focused on the Vojta meth-od, its principle, indication and diagnosis. Moreover, the overview of psycho-motor func-tion of health children is being discussed. The practical part also concentrates on quantita-tive research based on the questionnaire survey and qualitative research according to the interviews. The research were participated by the parents who have been using the rehabilitation of doctor Vojta. The mail objective of the thesis is to determine the om-mon factors occurring at the parents using Vojta method and at the same time to concen-trate on the differences of perceptions between parents making use of rehabilitation in ac-cordance with doctor Vojta and parents who were just observers.
Klíčová slova
nedonošení novorozenci, Vojtova metoda, psychomotorický vývoj dítěte, reflexní lokomoce
Klíčová slova v angličtině
premature newbords, Vojta method, psycho-motor, psycho-motor development of a child, reflex locomotion
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou Vojtovy metody. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je část věnovaná novorozencům, jejich klasifikaci, problematice nedonošených dětí. V další části jsou obsaženy informace o Vojtově metodě, jejím principu, indikaci a diagnostice, ale také stručný přehled věnovaný psychomotorickému vývoji zdravého dítěte. Obsahem druhé části je výzkum kvantitativní, tvořený dotazníkovým šetřením a kvalitativní, který představují rozhovory. Výzkumu se zúčastnili rodiče, kteří na svých dětech aplikovali rehabilitaci doktora Vojty. Cílem je zjištění společných faktorů vyskytujících se u rodičů cvičících Vojtovu metodu a zárověň zaměření se na rozdíly vnímání prožitků rodičů, kteří cvičili rehabilitaci podle doktora Vojty a rodičů. kteří byli tzv. "pozorovateli".
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the matter of Vojta method. The thesis is divided into two parts, the theoretical and practical. The theoretical part concerns the newborns, their classi-fication and the issue of premature infants. The practical part is focused on the Vojta meth-od, its principle, indication and diagnosis. Moreover, the overview of psycho-motor func-tion of health children is being discussed. The practical part also concentrates on quantita-tive research based on the questionnaire survey and qualitative research according to the interviews. The research were participated by the parents who have been using the rehabilitation of doctor Vojta. The mail objective of the thesis is to determine the om-mon factors occurring at the parents using Vojta method and at the same time to concen-trate on the differences of perceptions between parents making use of rehabilitation in ac-cordance with doctor Vojta and parents who were just observers.
Klíčová slova
nedonošení novorozenci, Vojtova metoda, psychomotorický vývoj dítěte, reflexní lokomoce
Klíčová slova v angličtině
premature newbords, Vojta method, psycho-motor, psycho-motor development of a child, reflex locomotion
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše.
Stanovení a formulace cílú práce.
Volba výzkumné metody a výběr vhodné skupiny respondentů.
Realizace výzkumného šetření.
Zpracování, hodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše.
Stanovení a formulace cílú práce.
Volba výzkumné metody a výběr vhodné skupiny respondentů.
Realizace výzkumného šetření.
Zpracování, hodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DITTRICHOVÁ, Jaroslava, PAPOUŠEK, Mechthild a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 188 s. ISBN 80-247-0399-8.
HORNBY G. & L. J. Woodward. Educational Needs Of School-Aged Children Born Very And Extremely Pretenerm: A review. Educational Psychology Review, 2009. 247. ProQuest database.
JANOTA, Jan a Zbyněk STRAŇÁK. Neonatologie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013. 575 s. ISBN 978-80-204-2994-0.
ORTH, Heidi. Dítě ve Vojtově terapii: příručka pro praxi. 1. vyd. České Budějovice: Kopp, 2009. 216 s. ISBN 978-80-7232-378-4.
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Narodilo se s problémy, a co bude dál? Vyd. 1. Praha: Triton, 2009. 106 s.ISBN 978-80-7287-141-3.
VOJTA, Václav a Annegret PETERS. Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. 1. čes. vyd. Praha: Grada, 2010, 180 s. ISBN 978-80-247-2710-3.
Seznam doporučené literatury
DITTRICHOVÁ, Jaroslava, PAPOUŠEK, Mechthild a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 188 s. ISBN 80-247-0399-8.
HORNBY G. & L. J. Woodward. Educational Needs Of School-Aged Children Born Very And Extremely Pretenerm: A review. Educational Psychology Review, 2009. 247. ProQuest database.
JANOTA, Jan a Zbyněk STRAŇÁK. Neonatologie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013. 575 s. ISBN 978-80-204-2994-0.
ORTH, Heidi. Dítě ve Vojtově terapii: příručka pro praxi. 1. vyd. České Budějovice: Kopp, 2009. 216 s. ISBN 978-80-7232-378-4.
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Narodilo se s problémy, a co bude dál? Vyd. 1. Praha: Triton, 2009. 106 s.ISBN 978-80-7287-141-3.
VOJTA, Václav a Annegret PETERS. Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. 1. čes. vyd. Praha: Grada, 2010, 180 s. ISBN 978-80-247-2710-3.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Co bylo pro Vás při psaní bakalářské práce nejnáročnější? (Mgr. Žárská)
Jak budete reagovat v situaci, kdy rodiče odmítnou neurologem indikovanou rehabilitaci dle Vojty? (dr. Macko)
Znáte jiné možnosti rehabilitačních technik v novorozeneckém věku, používaných při hybných poruchách? (dr. Macko)
Jak lze rozumět větě ''rodiče mají vinu na tom, že podněcují duševní vývoj dítěte na nižší úrovni, než je třeba'', kterou jste použila na straně 21? (dr. Macko)
Studentka reagovala na dotazy komise přiléhavě a věcně.