Tato práce se zabývá socializací dětí a především mládeže do společnosti po opuštění dětského domova. Odchovanci stojí před nejtěžší životní zkouškou. Jsou nuceni nalézt si bydlení a zaměstnání. Patří mezi rizikovou skupinu obyvatelstva, které přímo ohrožuje chudoba v případě nenalezení prostředků pro obživu. Data byla zpracovávána pomocí kvalitativní techniky sběru dat. V centru výzkumné pozornosti jsou lidé, připravující se na odchod z dětského domova, či již dětský domov nadobro opustili. Jako metoda kvalitativního výzkumu byla zvolena případová studie komunity, které se tato práce dotýká, mládeže v dětském domově. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že neexistuje osoba opouštějící dětský domov, které by se bez problému podařilo socializovat se plnohodnotně do společnosti. Následky náhradní výchovy je mohou poznamenat na celý život. Výsledky této práce umožňují vytvořit určité řešení, přípravnou fázi na většinu problémů, které na odchovance po opuštění dětského domova čekají a simulovat je ještě před odchodem.
Anotace v angličtině
This study deals with the socialization of children and especially young people into society after leasing the children'shome. The children stand in front of the toughest challenge of thein lives. They are forced to find a job and a place to live. They are among the group of society which ishighly in Langer offacing poverty in case offinding no resources to survive. Processed the data using qualitative data collection techniques. In the centre of attention are young people petting ready to leave th eorphanage or those who have left the children's home already. The case study of communities was chosen as a qualitative method of those used as an example in thiswork. By the conducted research, it wa sfound that there isn't a person who would be able to easily and fully socialized hesel finto sociallife and community. The consequences of foster care may affect the children for the rest of thein lives. The results of this study allow us to create a solution, a preparátory phase for most of the problems that children are forced to deal with after leasing the orphanage and simulate-them before leaving.
Klíčová slova
dospívání, rodina, výchova, převýchova, náhradní rodinná výchova, náhradní péče, dětský domov, socializace, reálný samostatný život
Klíčová slova v angličtině
adolescence, family, education, re-education, reserve family education, reserve care, orphanage, socialization, independence real life
Rozsah průvodní práce
48 s. (70 120 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá socializací dětí a především mládeže do společnosti po opuštění dětského domova. Odchovanci stojí před nejtěžší životní zkouškou. Jsou nuceni nalézt si bydlení a zaměstnání. Patří mezi rizikovou skupinu obyvatelstva, které přímo ohrožuje chudoba v případě nenalezení prostředků pro obživu. Data byla zpracovávána pomocí kvalitativní techniky sběru dat. V centru výzkumné pozornosti jsou lidé, připravující se na odchod z dětského domova, či již dětský domov nadobro opustili. Jako metoda kvalitativního výzkumu byla zvolena případová studie komunity, které se tato práce dotýká, mládeže v dětském domově. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že neexistuje osoba opouštějící dětský domov, které by se bez problému podařilo socializovat se plnohodnotně do společnosti. Následky náhradní výchovy je mohou poznamenat na celý život. Výsledky této práce umožňují vytvořit určité řešení, přípravnou fázi na většinu problémů, které na odchovance po opuštění dětského domova čekají a simulovat je ještě před odchodem.
Anotace v angličtině
This study deals with the socialization of children and especially young people into society after leasing the children'shome. The children stand in front of the toughest challenge of thein lives. They are forced to find a job and a place to live. They are among the group of society which ishighly in Langer offacing poverty in case offinding no resources to survive. Processed the data using qualitative data collection techniques. In the centre of attention are young people petting ready to leave th eorphanage or those who have left the children's home already. The case study of communities was chosen as a qualitative method of those used as an example in thiswork. By the conducted research, it wa sfound that there isn't a person who would be able to easily and fully socialized hesel finto sociallife and community. The consequences of foster care may affect the children for the rest of thein lives. The results of this study allow us to create a solution, a preparátory phase for most of the problems that children are forced to deal with after leasing the orphanage and simulate-them before leaving.
Klíčová slova
dospívání, rodina, výchova, převýchova, náhradní rodinná výchova, náhradní péče, dětský domov, socializace, reálný samostatný život
Klíčová slova v angličtině
adolescence, family, education, re-education, reserve family education, reserve care, orphanage, socialization, independence real life
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné výchovy, integrace dětí z dětského domova do běžného života a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou případové studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné výchovy, integrace dětí z dětského domova do běžného života a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou případové studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: STIMUL, 2008. ISBN 978-80-9699-440-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7.
PELIKÁN, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-2461-265-2.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠKOVIERA, Albín. Trendy náhradnej výchovy. Bratislava: Petrus, 2007 ISBN 978-80-8923-332-8.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: STIMUL, 2008. ISBN 978-80-9699-440-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7.
PELIKÁN, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-2461-265-2.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠKOVIERA, Albín. Trendy náhradnej výchovy. Bratislava: Petrus, 2007 ISBN 978-80-8923-332-8.
Přílohy volně vložené
P1.Přepis volného rozhovoru s Richardem, nejstarším klientem dětského domova
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval teoretickou koncepci bakalářské práce. Poté se zaměřil na představení praktické části, které zahrnovalo výzkumné cíle a metody výzkumu. Následně uvedl konkrétní výstupy výzkumného šetření. Na závěr student uvedl doporučení pro praxi a zodpověděl otázky k obhajobě. Dr. Hladík: poukázal na chybnost terminologie (např. odchovanec). Co je volný rozhovor? Nestrukturovaný. Dr. Hladík dále upozornil, že student přistupuje k závěrečné práci intuitivně, nikoliv odborně.