Tato bakalářská práce je zaměřena na inkluzivní přístup ve vzdělávání žákyně s tělesným postižením a na její socializaci. Je rozdělena do dvou oddílů, které jsou dále rozpracovány ve třech kapitolách. V teoretické části se zabýváme nejen vymezením obecných pojmů, jako jsou integrace, inkluze, tělesné postižení a běžná střední škola, ale i principy inkluzivního vzdělávání a vrstevnickou skupinou, která mladého člověka výrazně ovlivňuje. Na teoretickou část navazuje část praktická, která formou kvalitativního výzkumu dotváří případovou studii dívky s postižením.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the inclusive approach to an education of a student with a physical disability and her socialization. The work is divided into two sections, which are further elaborated in three chapters. The first, theoretical, part defines general concepts (such as integration, inclusion, physical disability and regular secondary school) and is focused on principles of the inclusive education and on peer groups, which helps to form young people. The practical part contains a case study of a young girl with a physical disability.
Klíčová slova
integrace, inkluze, inkluzivní vzdělávání, tělesné postižení, běžná střední škola
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, inclusive education, physical disability, regular secondary school
Rozsah průvodní práce
67 s. (bez mezer 77094 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na inkluzivní přístup ve vzdělávání žákyně s tělesným postižením a na její socializaci. Je rozdělena do dvou oddílů, které jsou dále rozpracovány ve třech kapitolách. V teoretické části se zabýváme nejen vymezením obecných pojmů, jako jsou integrace, inkluze, tělesné postižení a běžná střední škola, ale i principy inkluzivního vzdělávání a vrstevnickou skupinou, která mladého člověka výrazně ovlivňuje. Na teoretickou část navazuje část praktická, která formou kvalitativního výzkumu dotváří případovou studii dívky s postižením.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the inclusive approach to an education of a student with a physical disability and her socialization. The work is divided into two sections, which are further elaborated in three chapters. The first, theoretical, part defines general concepts (such as integration, inclusion, physical disability and regular secondary school) and is focused on principles of the inclusive education and on peer groups, which helps to form young people. The practical part contains a case study of a young girl with a physical disability.
Klíčová slova
integrace, inkluze, inkluzivní vzdělávání, tělesné postižení, běžná střední škola
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, inclusive education, physical disability, regular secondary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti integrace/inkluze, tělesného postižení a prostředí střední školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí případové studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti integrace/inkluze, tělesného postižení a prostředí střední školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí případové studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-3070-7.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2009. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN 80-247-1284-9.
LECHTA, V. a kol., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-7367-679-7.
MICHALÍK, Jan, a kol., 2012. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN 978-80-244-3372-1.
VÍTKOVÁ, Marie, a kol., 1998. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, ISBN 80-85931-51-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, a kol., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2., Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-3070-7.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2009. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN 80-247-1284-9.
LECHTA, V. a kol., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-7367-679-7.
MICHALÍK, Jan, a kol., 2012. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN 978-80-244-3372-1.
VÍTKOVÁ, Marie, a kol., 1998. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, ISBN 80-85931-51-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, a kol., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2., Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
2 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretické aspekty bakalářské práce. Byla vyzvána zkušební komisí, aby přistoupila k prezentaci designu výzkumu a konkrétních výstupů výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího a oponenta bakalářské práce. Jaký je rozdíl mezi integrací a inkluzí? Studentka laicky odpověděla. Z jakého důvodu jste nevyhledala více žáků? Chtěla jsem jeden případ. Dr. Hrbáčková poukázala na neadekvátní nastavení designu výzkumu.