Bakalářská práce pojednává o dokumentárním filmu a fotografii v souvislostech se vzdělá-váním a nahlíží na ně, jako na prostředky zkoumání sociálních a národnostních realit. Teo-retická část charakterizuje tyto dva fenomény jako součást kulturní andragogiky, zabývá se také filmovou, audiovizuální, mediální edukací v širších souvislostech a vzdělávací rolí České televize. Praktická část je kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Pro výzkumné šetření kvantitativní je použito dotazníkové šetření, v němž se zjišťuje povědomí a přístup vzorku veřejnosti k dokumentárnímu filmu a fotografii. Výzkumné šetření kvalitativní je založeno na realizaci rozhovorů s dokumentárními tvůrci, jejímž cílem je prozkoumat a vyhodnotit, jak odborníci z oblasti dokumentární tvorby vnímají a používají film či fotografii jako prostředek pro zobrazování sociální a národnostní reality a jaké zde vidí souvislosti se vzděláváním.
Anotace v angličtině
The thesis deals with documentary film and photography in the kontext of education and looks at them as a method of research into social and ethnic reality. The theoretical part describes these two phenomena as a part of cultural andragogy, concerns film, audiovizual and media education in wide contexts and educational position of Czech television. The practical part is a combination of quantitative and qualitative research. For qantitative part, is used the questionnaire survey method, by which is tried to look into general awareness and attitude to documentary film and photography. The qualitative research, is based on the method of interviews with documentary makers, with the aim to explore and evaluate how experts on documentary field perceive and use film or photography as a method of displaying social and ethnic reality, and what connection with education they can see.
Klíčová slova
kulturní andragogika, multikulturalismus, sociální dokumentaristika, audiovizuální a filmová výchova, mediální výchova, sociální realita
Klíčová slova v angličtině
cultural andragogy, multiculturalism, social documentary, audiovisual and film education, media education, social reality
Rozsah průvodní práce
114 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o dokumentárním filmu a fotografii v souvislostech se vzdělá-váním a nahlíží na ně, jako na prostředky zkoumání sociálních a národnostních realit. Teo-retická část charakterizuje tyto dva fenomény jako součást kulturní andragogiky, zabývá se také filmovou, audiovizuální, mediální edukací v širších souvislostech a vzdělávací rolí České televize. Praktická část je kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Pro výzkumné šetření kvantitativní je použito dotazníkové šetření, v němž se zjišťuje povědomí a přístup vzorku veřejnosti k dokumentárnímu filmu a fotografii. Výzkumné šetření kvalitativní je založeno na realizaci rozhovorů s dokumentárními tvůrci, jejímž cílem je prozkoumat a vyhodnotit, jak odborníci z oblasti dokumentární tvorby vnímají a používají film či fotografii jako prostředek pro zobrazování sociální a národnostní reality a jaké zde vidí souvislosti se vzděláváním.
Anotace v angličtině
The thesis deals with documentary film and photography in the kontext of education and looks at them as a method of research into social and ethnic reality. The theoretical part describes these two phenomena as a part of cultural andragogy, concerns film, audiovizual and media education in wide contexts and educational position of Czech television. The practical part is a combination of quantitative and qualitative research. For qantitative part, is used the questionnaire survey method, by which is tried to look into general awareness and attitude to documentary film and photography. The qualitative research, is based on the method of interviews with documentary makers, with the aim to explore and evaluate how experts on documentary field perceive and use film or photography as a method of displaying social and ethnic reality, and what connection with education they can see.
Klíčová slova
kulturní andragogika, multikulturalismus, sociální dokumentaristika, audiovizuální a filmová výchova, mediální výchova, sociální realita
Klíčová slova v angličtině
cultural andragogy, multiculturalism, social documentary, audiovisual and film education, media education, social reality
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti sociální dokumentaristiky, filmu a fotografie a jejich využití v andragogické praxi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti sociální dokumentaristiky, filmu a fotografie a jejich využití v andragogické praxi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav, Łukasz KWADRANS a Małgorzata KOWALCZYK. Situation of the Roma minority in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia. Wrocław: Prom, 2011, ISBN 978-83-62969-01-2.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KRÁTKÁ, Jana a Patrik VACEK. Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4684-9.
NICHOLS, Bill. Introduction to Documentary. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 2010. ISBN ISBN-10: 0253222605.
ŠTOLL, Martin. Jan ŠPÁTA. Praha: Malá Skála, 2007. ISBN 978-80-86776-00-2.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav, Łukasz KWADRANS a Małgorzata KOWALCZYK. Situation of the Roma minority in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia. Wrocław: Prom, 2011, ISBN 978-83-62969-01-2.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KRÁTKÁ, Jana a Patrik VACEK. Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4684-9.
NICHOLS, Bill. Introduction to Documentary. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 2010. ISBN ISBN-10: 0253222605.
ŠTOLL, Martin. Jan ŠPÁTA. Praha: Malá Skála, 2007. ISBN 978-80-86776-00-2.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce, její teoretická východiska a metodologii výzkumného šetření. Studentka uvedla doporučení pro praxi. Komise ocenila snahu studentky v rámci metodologie výzkumného šetření (design výzkumu).