Předkládaná bakalářská práce se věnuje vzdělávání zrakově postižených studentů na vysokých školách v ČR. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku jednotlivých skupin zrakového postižení, klasifikaci osob se zrakovým postižením a jejich vzdělávání z pohledu historického vývoje. Dále se tato práce zaměřuje na specifika ve vzdělávání studentů se zrakovým postižením na vysokých školách a pozornost je zde též věnována kompenzačním pomůckám usnadňujícím vzdělávání těchto osob. Hlavním výzkumným cílem praktické části je pomocí smíšeného výzkumu analyzovat poskytování služeb pro zrakově postižené studenty podpůrnými centry na vybraných vysokých školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on education of students with a visual disability at universities in the Czech Republic. The theoretical part concentrates on characteristics of particular groups of visual impairments, classification of persons with a visual disability as well as their education from the point of historical development. The thesis also deals with particu-larities which university education of students with visual impairments includes. I also fo-cused on compensatory aids which make education of these people easier. An analysis of services provided to students with a visual impairment by supportive centres at chosen uni-versities is the main research aim of the practical part.
Klíčová slova
kompenzační pomůcky, vzdělávání, vysoká škola, zrak, zrakové postižení
Předkládaná bakalářská práce se věnuje vzdělávání zrakově postižených studentů na vysokých školách v ČR. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku jednotlivých skupin zrakového postižení, klasifikaci osob se zrakovým postižením a jejich vzdělávání z pohledu historického vývoje. Dále se tato práce zaměřuje na specifika ve vzdělávání studentů se zrakovým postižením na vysokých školách a pozornost je zde též věnována kompenzačním pomůckám usnadňujícím vzdělávání těchto osob. Hlavním výzkumným cílem praktické části je pomocí smíšeného výzkumu analyzovat poskytování služeb pro zrakově postižené studenty podpůrnými centry na vybraných vysokých školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on education of students with a visual disability at universities in the Czech Republic. The theoretical part concentrates on characteristics of particular groups of visual impairments, classification of persons with a visual disability as well as their education from the point of historical development. The thesis also deals with particu-larities which university education of students with visual impairments includes. I also fo-cused on compensatory aids which make education of these people easier. An analysis of services provided to students with a visual impairment by supportive centres at chosen uni-versities is the main research aim of the practical part.
Klíčová slova
kompenzační pomůcky, vzdělávání, vysoká škola, zrak, zrakové postižení
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání zrakově postižených studentů na VŠ, zrakového handicapu z pohledu andragogiky a kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání zrakově postižených studentů na VŠ, zrakového handicapu z pohledu andragogiky a kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Hana, KARÁSEK, Petr a PAVLÍČEK, Radek. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. 1. vyd. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012. ISBN 978-80-260-1538-3.
FINKOVÁ, Dita a kol. Edukace jedinců se zrakovým postižením v kontextu kvality vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3262-5.
HAMADOVÁ, Petra, KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea a NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
KIMPLOVÁ, Tereza. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-917-9.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, ed. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálněpedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Hana, KARÁSEK, Petr a PAVLÍČEK, Radek. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. 1. vyd. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012. ISBN 978-80-260-1538-3.
FINKOVÁ, Dita a kol. Edukace jedinců se zrakovým postižením v kontextu kvality vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3262-5.
HAMADOVÁ, Petra, KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea a NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
KIMPLOVÁ, Tereza. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-917-9.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, ed. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálněpedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce, teoretická východiska a metodologické aspekty bakalářské práce. Byly prezentovány výsledky, interpretace dat výzkumného šetření a doporučení pro praxi. Studentka odpověděla na otázky uvedeny v posudcích bakalářské práce.