Bakalářská práce se zabývá otázkou vzdělávání seniorů. Teoretická část definuje pojem stáří a stárnutí, uvádí dvě hlavní vědy (andragogiku a gerontagogiku) ve vzdělávání dospělých, popisuje metody a formy vzdělávání. V praktické části byl proveden výzkum ve čtyřech vzdělávacích střediscích Virtuální univerzity třetího věku ve Zlínském kraji. Výzkum byl realizován formou dotazníkového šetření, kdy cílem bylo především zjistit motivaci a spokojenost vzdělávání na VU3V.
Annotation in English
Bachelor thesis deals with the education of seniors. The theoretical part defines the concept of old age and aging, presents two major science (andragogy and gerontagogy) in adult education, describes the methods and forms of education. In the practi-cal part of the research was conducted in four educational centers of the Virtual University of the Third Age in Zlínský region. The research was conducted through a questionnaire survey, the aim was to find motivation and satisfaction education VU3V.
Keywords
stáří, andragogika, gerontagogika, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání, metody a formy vzdělávání seniorů
Keywords in English
old age, andragogy, gerontagogy, education of seniors, life long learning, methods and forms of education for the seniors
Length of the covering note
60 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá otázkou vzdělávání seniorů. Teoretická část definuje pojem stáří a stárnutí, uvádí dvě hlavní vědy (andragogiku a gerontagogiku) ve vzdělávání dospělých, popisuje metody a formy vzdělávání. V praktické části byl proveden výzkum ve čtyřech vzdělávacích střediscích Virtuální univerzity třetího věku ve Zlínském kraji. Výzkum byl realizován formou dotazníkového šetření, kdy cílem bylo především zjistit motivaci a spokojenost vzdělávání na VU3V.
Annotation in English
Bachelor thesis deals with the education of seniors. The theoretical part defines the concept of old age and aging, presents two major science (andragogy and gerontagogy) in adult education, describes the methods and forms of education. In the practi-cal part of the research was conducted in four educational centers of the Virtual University of the Third Age in Zlínský region. The research was conducted through a questionnaire survey, the aim was to find motivation and satisfaction education VU3V.
Keywords
stáří, andragogika, gerontagogika, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání, metody a formy vzdělávání seniorů
Keywords in English
old age, andragogy, gerontagogy, education of seniors, life long learning, methods and forms of education for the seniors
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti gerontagogiky, vzdělávání dospělých a celoživotního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti gerontagogiky, vzdělávání dospělých a celoživotního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 263 s. ISBN 978-80-247-3901-4.
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. 2. přeprac. vyd. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012, 168 s. ISBN 978-80-7465-038-3.
PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008, 184 s. ISBN 978-80-86723-58-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Recommended resources
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 263 s. ISBN 978-80-247-3901-4.
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. 2. přeprac. vyd. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012, 168 s. ISBN 978-80-7465-038-3.
PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008, 184 s. ISBN 978-80-86723-58-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila cíle své bakalářské práce, byly prezentovány metody výzkumného šetření, výzkumný soubor a další metodologická specifika výzkumného šetření. Studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření a odpověděla na otázky uvedeny v posudku bakalářské práce. Mgr. Jana Martincová poukázala na limity bakalářské práce - z hlediska názvu bakalářské práce a jejího obsahu, operacionalizace pojmů, design výzkumu.