Tato bakalářská práce se zabývá determinantami autoregulace učení dospělých v systému formálního vzdělávání. Cílem práce je zjistit, které faktory působí na proces osvojování si učiva v dospělém věku. Zaměříme se na vnitřní a vnější vlivy autoregulace učení dospělých, studujících v systému formálního vzdělávání, konkrétně těch, kteří studují vysokou školu.
Posoudíme, zdali převažují spíše vnější faktory (tedy vliv okolního prostředí studujícího dospělého jedince) nebo faktory vnitřní (motivace studujícího dospělého, jeho osobnostní předpoklady, schopnost sebekontroly). Výstupem této bakalářské práce je vytvoření nové zakotvené teorie, popisující determinanty autoregulace učení dospělých.
Annotation in English
This bachelor thesis dealing with determinants of adult´s self-regulation in formal educational systém. Aim of this work is to explore, which factors influence process of em-bracing of schoolwork by adults. We focus on inner and outer influences of self-regulation of adults, who study in formal eduacational systém, specifically who study at universities.
We judge whether outer factors (influence of surroundings) prevail over inner in-fluences (motivation of studying adult person, his personality traits and ability of self-control). Outcome of this bachelor thesis is to create new grounded theory, describing de-terminants of adult´s self-regulated learning.
Keywords
autoregulace učení, determinanty učení, vzdělávání dospělých, motivace, formální vzdělávání, sebeřízení, sebepřijetí, osvojování si učiva, vnitřní faktory, vnější faktory, vnitřní bariéry.
Keywords in English
self-regulated learning, determinants of learning, education of adults, motivation, formal education, self-regulation, self-acceptance, embaracing of schoolwork, inner factors, outer factors, inner barriers.
Length of the covering note
60 s. (87 288 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá determinantami autoregulace učení dospělých v systému formálního vzdělávání. Cílem práce je zjistit, které faktory působí na proces osvojování si učiva v dospělém věku. Zaměříme se na vnitřní a vnější vlivy autoregulace učení dospělých, studujících v systému formálního vzdělávání, konkrétně těch, kteří studují vysokou školu.
Posoudíme, zdali převažují spíše vnější faktory (tedy vliv okolního prostředí studujícího dospělého jedince) nebo faktory vnitřní (motivace studujícího dospělého, jeho osobnostní předpoklady, schopnost sebekontroly). Výstupem této bakalářské práce je vytvoření nové zakotvené teorie, popisující determinanty autoregulace učení dospělých.
Annotation in English
This bachelor thesis dealing with determinants of adult´s self-regulation in formal educational systém. Aim of this work is to explore, which factors influence process of em-bracing of schoolwork by adults. We focus on inner and outer influences of self-regulation of adults, who study in formal eduacational systém, specifically who study at universities.
We judge whether outer factors (influence of surroundings) prevail over inner in-fluences (motivation of studying adult person, his personality traits and ability of self-control). Outcome of this bachelor thesis is to create new grounded theory, describing de-terminants of adult´s self-regulated learning.
Keywords
autoregulace učení, determinanty učení, vzdělávání dospělých, motivace, formální vzdělávání, sebeřízení, sebepřijetí, osvojování si učiva, vnitřní faktory, vnější faktory, vnitřní bariéry.
Keywords in English
self-regulated learning, determinants of learning, education of adults, motivation, formal education, self-regulation, self-acceptance, embaracing of schoolwork, inner factors, outer factors, inner barriers.
Research Plan
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se vzdělávání dospělých, formálního vzdělávání a autoregulace učení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaných rozhovorů.
Analýza za pomoci kódování - metoda zakotvené teorie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se vzdělávání dospělých, formálního vzdělávání a autoregulace učení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaných rozhovorů.
Analýza za pomoci kódování - metoda zakotvené teorie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Brno : Podané ruce, 1999. 200s. ISBN 80-85834-60-X.
PAVLÁSEK, Michal a Jana NOSKOVÁ. Když výzkum, tak kvalitativní: serpentinami bádání v terénu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 152 s. ISBN 978-80-210-6480-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HRBÁČKOVÁ, Karla. Rozvoj autoregulace učení studentů. Praha: Hnutí R, 2011, 76 s. ISBN 978-80-86798-18-9.
MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 202 s. ISBN 80-7238-220-9.
BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 978-80-247-2580-2.
Recommended resources
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Brno : Podané ruce, 1999. 200s. ISBN 80-85834-60-X.
PAVLÁSEK, Michal a Jana NOSKOVÁ. Když výzkum, tak kvalitativní: serpentinami bádání v terénu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 152 s. ISBN 978-80-210-6480-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HRBÁČKOVÁ, Karla. Rozvoj autoregulace učení studentů. Praha: Hnutí R, 2011, 76 s. ISBN 978-80-86798-18-9.
MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 202 s. ISBN 80-7238-220-9.
BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 978-80-247-2580-2.
Enclosed appendices
1 CD
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka uvedla teoretická východiska a metodologické aspekty (výzkumný cíl, pojetí výzkumu, specifika zakotvené teorie) výzkumného šetření bakalářské práce. Studentka prezentovala výsledky výzkumu prostřednictvím jednotlivých kategorií. Na dotazy komise odpovídala dobře. Mgr. Jana Martincová poukázala na limity zpracování výzkumného šetření - odklon o tématu, absence výzkumných otázek, nesourodost výzkumu. Zkušební komise diskutovala nad správností zpracování praktické části bakalářské práce.