Tato bakalářská práce se věnuje sociální rehabilitaci, jakožto prevenci sociálního vyloučení, a to z pohledu osob s duševním onemocněním, které tyto služby využívají. V první kapitole teoretické části je vysvětlen pojem duševní onemocnění. Druhá kapitola je věnována sociálnímu vyloučení. Poslední kapitola se zaměřuje na prevenci a služby sociální rehabilitace. V praktické části je popsán výzkum a jeho výsledky, které byly získány prostřednictvím hloubkového rozhovoru a doplňující projektivní metody - testu nedokončených vět. Cílem výzkumu je prozkoumat, jaká je úloha a význam sociální rehabilitace v prevenci sociálního vyloučení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with social rehabilitation, as well as a prevention of social ex-clusion, from the perspective of the persons with mental illness who use these services. The first chapter of theoretical part explains the concepts of mental illness. The second chapter is devoted with social exclusion. The last chapter is focused on prevention and services of social rehabilitation. The practical part describes the research and its results that have been gained through in-depth interview and additional projective methods Test unfinished sentences. This research aims is to find out what is the role of social rehabilitation in pre-venting of social exlusion
Klíčová slova
Sociální vyloučení, duševní onemocnění, prevence, sociální rehabilitace, začlenění, izolace
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, mental illness, prevention, social rehabilitation, integration, izolation
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje sociální rehabilitaci, jakožto prevenci sociálního vyloučení, a to z pohledu osob s duševním onemocněním, které tyto služby využívají. V první kapitole teoretické části je vysvětlen pojem duševní onemocnění. Druhá kapitola je věnována sociálnímu vyloučení. Poslední kapitola se zaměřuje na prevenci a služby sociální rehabilitace. V praktické části je popsán výzkum a jeho výsledky, které byly získány prostřednictvím hloubkového rozhovoru a doplňující projektivní metody - testu nedokončených vět. Cílem výzkumu je prozkoumat, jaká je úloha a význam sociální rehabilitace v prevenci sociálního vyloučení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with social rehabilitation, as well as a prevention of social ex-clusion, from the perspective of the persons with mental illness who use these services. The first chapter of theoretical part explains the concepts of mental illness. The second chapter is devoted with social exclusion. The last chapter is focused on prevention and services of social rehabilitation. The practical part describes the research and its results that have been gained through in-depth interview and additional projective methods Test unfinished sentences. This research aims is to find out what is the role of social rehabilitation in pre-venting of social exlusion
Klíčová slova
Sociální vyloučení, duševní onemocnění, prevence, sociální rehabilitace, začlenění, izolace
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, mental illness, prevention, social rehabilitation, integration, izolation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti prevence sociálního vyloučení, osob s duševním onemocněním a sociální rehabilitace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti prevence sociálního vyloučení, osob s duševním onemocněním a sociální rehabilitace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
MAHROVÁ, Gabriela a VENGLÁŘOVÁ Martina. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2138-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
NOVOSAD, Libor. Některé aspekty socializace lidí se zdravotním postižením: kapitoly ze sociologie handicapu. Liberec: Technická univerzita, 1997. ISBN 80-7083-268-1.
ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-53-6.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
MAHROVÁ, Gabriela a VENGLÁŘOVÁ Martina. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2138-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
NOVOSAD, Libor. Některé aspekty socializace lidí se zdravotním postižením: kapitoly ze sociologie handicapu. Liberec: Technická univerzita, 1997. ISBN 80-7083-268-1.
ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-53-6.
Přílohy volně vložené
Cd rom
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila hlavní pojmy související s tématem. Zkušební komisi seznámila s designem výzkumu a byla vyzvána, aby přistoupila ke konkrétním výstupům výzkumu. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce. Dr. Hrbáčková ocenila výzkumný nástroj. Názvy kategorií se daly stanovit předem a v rámci interpretace studentka nadměrně cituje přímé výpovědi respondentů.