Bakalářská práce se zabývá selekcí žáků v základním vzdělávání. Teoretická část práce podává základní informace o diferenciaci vzdělávání a detailněji popisuje vnější a vnitřní diferenciaci. Dále rozebírá základní vzdělávání v kontextu selekce žáků, samotnou selekci žáků na základě jejich schopností a nahlíží i na rovný přístup a rovné příležitosti ve vzdělávání. Empirická část pojednává o výzkumném šetření, které se na základě deskriptivní metody dotazníku snaží zjistit, jaké názory má veřejnost na selekci žáků ve vzdělávání. Konkrétněji jaký názor má veřejnost na homogenní a heterogenní třídy, dále selektování žáků do jednotlivých škol či na systém české školy.
Annotation in English
Bachelor thesis deals with the selection of pupils in primary education. The theoretical part provides basic information about the differentiation of education and describes in detail the tracking and ability grouping. Analyse primary education in the context of selection of pupils, selection of pupils based on their abilities and views on equal access and opportunities in education. The empirical part deals with the research which is based on the descriptive method of questionnaire trying to find out what the public has opinions on the selection of pupils in education. More specifically, what is the public opinion in the homo-geneous and heterogeneous classes, as well as selecting students in a particular school or Czech school system.
Keywords
Diferenciace ve vzdělávání, diferencovaná výuka, vnější diferenciace, vnitřní diferenciace, selekce žáků, víceletá gymnázia
Keywords in English
Differentiation of education, differentiated instruction, tracking, ability grouping, selection of pupils, multi-year gymnasium
Length of the covering note
80
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá selekcí žáků v základním vzdělávání. Teoretická část práce podává základní informace o diferenciaci vzdělávání a detailněji popisuje vnější a vnitřní diferenciaci. Dále rozebírá základní vzdělávání v kontextu selekce žáků, samotnou selekci žáků na základě jejich schopností a nahlíží i na rovný přístup a rovné příležitosti ve vzdělávání. Empirická část pojednává o výzkumném šetření, které se na základě deskriptivní metody dotazníku snaží zjistit, jaké názory má veřejnost na selekci žáků ve vzdělávání. Konkrétněji jaký názor má veřejnost na homogenní a heterogenní třídy, dále selektování žáků do jednotlivých škol či na systém české školy.
Annotation in English
Bachelor thesis deals with the selection of pupils in primary education. The theoretical part provides basic information about the differentiation of education and describes in detail the tracking and ability grouping. Analyse primary education in the context of selection of pupils, selection of pupils based on their abilities and views on equal access and opportunities in education. The empirical part deals with the research which is based on the descriptive method of questionnaire trying to find out what the public has opinions on the selection of pupils in education. More specifically, what is the public opinion in the homo-geneous and heterogeneous classes, as well as selecting students in a particular school or Czech school system.
Keywords
Diferenciace ve vzdělávání, diferencovaná výuka, vnější diferenciace, vnitřní diferenciace, selekce žáků, víceletá gymnázia
Keywords in English
Differentiation of education, differentiated instruction, tracking, ability grouping, selection of pupils, multi-year gymnasium
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti selekce žáků s přihlédnutím ke vzdělávacímu systému.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti selekce žáků s přihlédnutím ke vzdělávacímu systému.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BASL, Josef, Petr MATĚJŮ a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006. ISBN 8020014004.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.
KASÍKOVÁ, Hana a Josef VALENTA. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení, 1994. ISBN 8090166008.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ, Arnošt VESELÝ a Josef BASL. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
WALTEROVÁ, Eliška. Školství - věc (ne)veřejná?: názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1882-1.
WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 2 sv. ISBN 80-7315-083-2.
Recommended resources
BASL, Josef, Petr MATĚJŮ a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006. ISBN 8020014004.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.
KASÍKOVÁ, Hana a Josef VALENTA. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení, 1994. ISBN 8090166008.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ, Arnošt VESELÝ a Josef BASL. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
WALTEROVÁ, Eliška. Školství - věc (ne)veřejná?: názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1882-1.
WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 2 sv. ISBN 80-7315-083-2.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila téma své bakalářské práce, prezentovala teoretická východiska a metodologické aspekty výzkumného šetření - cíle, výzkumné otázky, hypotézy aj. Studentka dále představila základní zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Byly zodpovězeny otázky uvedeny v posudku oponenta bakalářské práce. Předsedkyní komise (doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, PhD.) byla oceněna připravenost autorky, její prezentace daného tématu a zpracování bakalářské práce.