Bakalářská práce se věnuje problematice inkluzivního vzdělávání, konkrétně je zaměřena na názory učitelů základních škol ve Zlínském kraji na inkluzivní vzdělávání. Teoretická část práce nejprve popisuje koncept inkluzivního vzdělávání, jeho legislativní ukotvení, a také charakterizuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné základní škole. Následující kapitola se zaměřuje na inkluzivní kulturu školy, do které je zařazena heterogenita na základní škole a prostředí školy jako jeden z aspektů inkluze. Třetí kapitola uzavírající teoretickou část bakalářské práce prezentuje inkluzivní praxi. Tato kapitola obsahuje podkapitolu věnující se přípravě učitelů na inkluzivní vzdělávání a podkapitolu o facilitátorech a barierách v inkluzivní praxi. Obsahem praktické části je kvantitativní výzkum, který zkoumá názor učitelů základních škol ze Zlínského kraje na inkluzivní vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of the inclusive education, specifically focuses on the opinions of teachers from primary school in whole Zlín region. The theoretical part of my bachelor thesis describes the concept of inclusive education, its basis in legislation, the theoretical part also characterizes children with special educational needs in ordinary primary school. The following chapter focuses on the culture of inclusive school. In this charter there is included heterogeneity in primary school and also the school environment as the one aspect of the inclusion. The third section which closes the theoretical part of my bachelor thesis introduces inclusive practical training. This section consists of the subdivision dedicated on how teachers prepare for inclusive education and the second subdivision deals with the facilitators and barriers in inclusive practical training. The content of the practical part is quantitative research which explores the opinion of teachers from primary schools in Zlín region on inclusive education.
Klíčová slova
žák, základní škola, inkluzivní vzdělávání, inkluze, integrace, učitel, speciální vzdělávací potřeby, heterogenita
Bakalářská práce se věnuje problematice inkluzivního vzdělávání, konkrétně je zaměřena na názory učitelů základních škol ve Zlínském kraji na inkluzivní vzdělávání. Teoretická část práce nejprve popisuje koncept inkluzivního vzdělávání, jeho legislativní ukotvení, a také charakterizuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné základní škole. Následující kapitola se zaměřuje na inkluzivní kulturu školy, do které je zařazena heterogenita na základní škole a prostředí školy jako jeden z aspektů inkluze. Třetí kapitola uzavírající teoretickou část bakalářské práce prezentuje inkluzivní praxi. Tato kapitola obsahuje podkapitolu věnující se přípravě učitelů na inkluzivní vzdělávání a podkapitolu o facilitátorech a barierách v inkluzivní praxi. Obsahem praktické části je kvantitativní výzkum, který zkoumá názor učitelů základních škol ze Zlínského kraje na inkluzivní vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of the inclusive education, specifically focuses on the opinions of teachers from primary school in whole Zlín region. The theoretical part of my bachelor thesis describes the concept of inclusive education, its basis in legislation, the theoretical part also characterizes children with special educational needs in ordinary primary school. The following chapter focuses on the culture of inclusive school. In this charter there is included heterogeneity in primary school and also the school environment as the one aspect of the inclusion. The third section which closes the theoretical part of my bachelor thesis introduces inclusive practical training. This section consists of the subdivision dedicated on how teachers prepare for inclusive education and the second subdivision deals with the facilitators and barriers in inclusive practical training. The content of the practical part is quantitative research which explores the opinion of teachers from primary schools in Zlín region on inclusive education.
Klíčová slova
žák, základní škola, inkluzivní vzdělávání, inkluze, integrace, učitel, speciální vzdělávací potřeby, heterogenita
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, jeho legislativního a koncepčního ukotvení a inkluzivní praxe.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, jeho legislativního a koncepčního ukotvení a inkluzivní praxe.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-158-4.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
LECHTA, Viktor, 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
MICHALÍK, Jan, 2005. Škola pro všechny aneb integrace je když-. Vsetín: ZŠ Integra. ISBN 80-238-9885-X.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-158-4.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
LECHTA, Viktor, 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
MICHALÍK, Jan, 2005. Škola pro všechny aneb integrace je když-. Vsetín: ZŠ Integra. ISBN 80-238-9885-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Prokázala přehled v problematice. Komise ocenila prezentaci práce a její zpracování.