Bakalářská práce je zpracována na téma Kyberšikana z pohledu učitelů základních škol. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola charakterizuje kyberšikanu a její historický vývoj, popisuje rozdíly mezi klasickou šikanou a kyberšikanou a vysvětluje typy a prostředky kyberšikany. Druhá kapitola se zabývá účastníky kyberšikany, vymezuje typy kyberagresorů, oběť přihlížející a rodiče. Poslední kapitola se věnuje prevenci kyberšikany a ukazuje jak řešit kyberšikanu ve škole. Na závěr se zaměřuje na preventivní programy pro učitele základních škol. Praktická část seznamuje s výsledky výzkumu, který byl prováděn kvantitativně, pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is on the topic of cyber bullying from the perspective of primary school teachers. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter describes cyber bullying and its historical development, describes the differences between bullying and cyber bullying, and explains the types and means of cyber bullying. The second chapter is about the participants of cyber bullying. There is the definition of the types of cyber aggressors, victim and parents. The last chapter is about prevention of cyber bullying and shows how to deal with cyber bullying at school. Finally it focuses on prevention programs for primary school teachers. The practical part presents the results of the research, which was carried out quantitatively, using a questionnaire survey.
Klíčová slova
kyberšikana, šikana, základní škola, učitel základní školy, prevence, preventivní programy, agresor, oběť
Bakalářská práce je zpracována na téma Kyberšikana z pohledu učitelů základních škol. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola charakterizuje kyberšikanu a její historický vývoj, popisuje rozdíly mezi klasickou šikanou a kyberšikanou a vysvětluje typy a prostředky kyberšikany. Druhá kapitola se zabývá účastníky kyberšikany, vymezuje typy kyberagresorů, oběť přihlížející a rodiče. Poslední kapitola se věnuje prevenci kyberšikany a ukazuje jak řešit kyberšikanu ve škole. Na závěr se zaměřuje na preventivní programy pro učitele základních škol. Praktická část seznamuje s výsledky výzkumu, který byl prováděn kvantitativně, pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is on the topic of cyber bullying from the perspective of primary school teachers. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter describes cyber bullying and its historical development, describes the differences between bullying and cyber bullying, and explains the types and means of cyber bullying. The second chapter is about the participants of cyber bullying. There is the definition of the types of cyber aggressors, victim and parents. The last chapter is about prevention of cyber bullying and shows how to deal with cyber bullying at school. Finally it focuses on prevention programs for primary school teachers. The practical part presents the results of the research, which was carried out quantitatively, using a questionnaire survey.
Klíčová slova
kyberšikana, šikana, základní škola, učitel základní školy, prevence, preventivní programy, agresor, oběť
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kyberšikany, účastníků kyberšikany a prevence kyberšikany.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kyberšikany, účastníků kyberšikany a prevence kyberšikany.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HOLLÁ, Katarína. Elektronické šikanovanie: nová forma agresie. Bratislava: IRIS, 2010. ISBN 978-80-89256-58-7.
HOLLÁ, Katarína. Kyber-šikana. Bratislava: IRIS, 2013. ISBN 978-80-8153-011-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
VÁGNEROVÁ, Kateřina a kol. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
Seznam doporučené literatury
HOLLÁ, Katarína. Elektronické šikanovanie: nová forma agresie. Bratislava: IRIS, 2010. ISBN 978-80-89256-58-7.
HOLLÁ, Katarína. Kyber-šikana. Bratislava: IRIS, 2013. ISBN 978-80-8153-011-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
VÁGNEROVÁ, Kateřina a kol. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila bakalářskou práci s názvem kyberšikana z pohledu učitelů základních škol. Zkušební komisi představila design výzkumu, konkrétně vymezení výzkumných otázek, výzkumné cíle, výzkumný soubor a techniku sběru dat. Poté uvedla výstupy výzkumného šetření. Zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce.