Bakalářská práce na téma Osamostatňování dospívajících dětí z náhradních rodin pojednává v první kapitole teoretické části o institutu náhradní rodinné péče a jejich formách v kontextu zákonů a literatury. Druhá kapitola se zaobírá vývojem dítěte v náhradní rodinné péči, hlavními činiteli- dědičností a prostředím, kteří na něj přímo působí. Socializace tvoří podkapitolu, která popisuje sociální skupiny a role, které v nich adolescent žije. Jedna z podkapitol je zaměřena na identitu jakožto výstup adolescentního období. Třetí kapitola je zaměřena na samotný odchod dítěte z náhradní rodiny, co vše mu předchází a popisuje služby sociální prevence, které mladistvý může po odchodu z rodiny využít. V praktické části se bakalářská práce zaobírá osamostatňováním dospívajících dětí z náhradních rodin. Výstupem práce jsou pak dosažené poznatky z dané oblasti zkoumání a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is Foster family youth gaining independence, which in the first chapter of the theoretical part discusses about the institute of the substitute family care and its forms in the context of laws and literature. The second chapter deals with the deve-lopment of the child in the substitute family care, the main factors- heredity and enviro-ment, which directly operates. Socialization forms the subchapter, which describes the so-cial groups and the roles, which adolescent lives. One of the subchapters is focused on identity, as the output of the adolescent period. The third chapter is focused on the child´s departure from the foster family, what precedes to it and describes the services of the social prevention, which may adolescent, after leaving from the family to exploit. The practical part of the thesis describes the foster family youth gaining independence. The output of the thesis are achieved knowledge in the field of the exploration and recommendations for practise.
Klíčová slova
náhradní rodinná péče, pěstounská péče, vývojová psychologie, sociální prevence, adolescence
Klíčová slova v angličtině
substitute family care, foster care, developmental psychology, social prevention, adolescence
Rozsah průvodní práce
91 s. ( 160 186 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma Osamostatňování dospívajících dětí z náhradních rodin pojednává v první kapitole teoretické části o institutu náhradní rodinné péče a jejich formách v kontextu zákonů a literatury. Druhá kapitola se zaobírá vývojem dítěte v náhradní rodinné péči, hlavními činiteli- dědičností a prostředím, kteří na něj přímo působí. Socializace tvoří podkapitolu, která popisuje sociální skupiny a role, které v nich adolescent žije. Jedna z podkapitol je zaměřena na identitu jakožto výstup adolescentního období. Třetí kapitola je zaměřena na samotný odchod dítěte z náhradní rodiny, co vše mu předchází a popisuje služby sociální prevence, které mladistvý může po odchodu z rodiny využít. V praktické části se bakalářská práce zaobírá osamostatňováním dospívajících dětí z náhradních rodin. Výstupem práce jsou pak dosažené poznatky z dané oblasti zkoumání a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is Foster family youth gaining independence, which in the first chapter of the theoretical part discusses about the institute of the substitute family care and its forms in the context of laws and literature. The second chapter deals with the deve-lopment of the child in the substitute family care, the main factors- heredity and enviro-ment, which directly operates. Socialization forms the subchapter, which describes the so-cial groups and the roles, which adolescent lives. One of the subchapters is focused on identity, as the output of the adolescent period. The third chapter is focused on the child´s departure from the foster family, what precedes to it and describes the services of the social prevention, which may adolescent, after leaving from the family to exploit. The practical part of the thesis describes the foster family youth gaining independence. The output of the thesis are achieved knowledge in the field of the exploration and recommendations for practise.
Klíčová slova
náhradní rodinná péče, pěstounská péče, vývojová psychologie, sociální prevence, adolescence
Klíčová slova v angličtině
substitute family care, foster care, developmental psychology, social prevention, adolescence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, pěstounské péče a vývojové psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu,jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, pěstounské péče a vývojové psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu,jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NOŽÍŘOVÁ, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde, 2012. ISBN 978-80-86131-91-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.- dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
Seznam doporučené literatury
NOŽÍŘOVÁ, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde, 2012. ISBN 978-80-86131-91-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.- dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretický kontext bakalářské práce. Uvedla tedy obsah teoretické části a poté se zaměřila na design výzkumu. Dr. Kroutilová-Nováková: vy jste v BP hodnotila zvolený proces? Ne. Poté nemůžete prezentovat vámi uváděný přínos k problematice. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Dr. Hrbáčková: jak jste analyzovala data? Studentka nepřesně odpověděla. Co je cílem otevřeného kódování? Studentka neodpověděla. Dr. Hrbáčková poukázala na to, že studentka povrchně zpracovala kvalitativní výzkum.