Bakalářská práce se zabývá postojem studentů středních škol k národnostním a etnickým menšinám s ohledem na jejich znalost multikulturní problematiky a problematiky menšin. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy týkající se národnosti a etnicity. Seznamuje s tématikou národnostních a etnických menšin v České republice a zabývá se tím, jak jsou tyto menšiny vnímány majoritní společností. Druhá kapitola je zaměřena na téma postojů, předsudků a stereotypů. Ve třetí kapitole vytyčuje hlavní pojmy
multikulturalismu a pojednává o multikulturní výchově. Praktická část se zaměřuje na zjišťování postojů studentů střeních škol k menšinám a jejich znalostí dané problematiky. Následně popisuje a interpretuje získaná data.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the attitudes of high school students to ethnic minorities with regard to the level of knowledge of multicultural issues and minority issues. The first part presents ethnic and national minorities in the Czech Republic. The second chapter is focused on the attitudes, prejudices and stereotypes. The third chapter deals with multiculturalism and multicultural education. The practical part describes results of quantitative research aimed at student's attitudes to minorities and their knowledge of the issue.
Bakalářská práce se zabývá postojem studentů středních škol k národnostním a etnickým menšinám s ohledem na jejich znalost multikulturní problematiky a problematiky menšin. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy týkající se národnosti a etnicity. Seznamuje s tématikou národnostních a etnických menšin v České republice a zabývá se tím, jak jsou tyto menšiny vnímány majoritní společností. Druhá kapitola je zaměřena na téma postojů, předsudků a stereotypů. Ve třetí kapitole vytyčuje hlavní pojmy
multikulturalismu a pojednává o multikulturní výchově. Praktická část se zaměřuje na zjišťování postojů studentů střeních škol k menšinám a jejich znalostí dané problematiky. Následně popisuje a interpretuje získaná data.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the attitudes of high school students to ethnic minorities with regard to the level of knowledge of multicultural issues and minority issues. The first part presents ethnic and national minorities in the Czech Republic. The second chapter is focused on the attitudes, prejudices and stereotypes. The third chapter deals with multiculturalism and multicultural education. The practical part describes results of quantitative research aimed at student's attitudes to minorities and their knowledge of the issue.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, sociálních postojů a sekundárního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, sociálních postojů a sekundárního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠATAVA, Leoš. Jazyk a identita etnických menšin: možnosti zachování a revitalizace. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009. ISBN 978-80-86429-83-0.
ŠPIRUDOVÁ, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-x.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠATAVA, Leoš. Jazyk a identita etnických menšin: možnosti zachování a revitalizace. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009. ISBN 978-80-86429-83-0.
ŠPIRUDOVÁ, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-x.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce, charakterizovala základní metodologické aspekty. Byla prezentována zjištění získaná v rámci výzkumného šetření. Mgr. Pavla Andrysová, Ph.D. poukázala na možnost hlubší analýzy. Dále byly diskutovány metodologická specifika výzkumného šetření - zpracování dat, faktorová analýzy, sémantický diferenciál.