Bakalářská práce se zabývá problematikou lhaní žáků druhého stupně základních škol. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak vlastně žáci tento pojem vnímají a co je ke lhaní vede. Teoretická část se z počátku zabývá vymezením rizikového a problémového chování, po-kračuje vymezením pojmu lhaní, důvody lhaní v běžném životě a lhaním z psychologického hlediska. Dále přechází ke lhaní u dětí, kde charakterizuje dětské lži a specifikuje typy lží u dětí. V praktické části této práce je využito kvantitativního výzkumu metodou dotaz-níkového šetření. V závěru práce je provedeno shrnutí získaných poznatků a uvedena do-poručení pro další práci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the issue of lying of the pupils of the second stage of pri-mary schools. The aim of this thesis is to discover how the pupils perceive lying and what makes them lie. The theoretical part begins with defining risky and problem behavior, then continues with the definition of lying, the reasons for lying in everyday life and the lying from the psychological viewpoint. Then it follows to children's lying where it characterizes children's lies and specifies the types of children's lies. The practical part uses the method of questionnaire survey of the quantitative research. The conclusion of the thesis presents the summary of the findings gained and states the recommendations for further research.
Klíčová slova
lež, lhaní, příčiny lhaní, typy lží, žák druhého stupně
Klíčová slova v angličtině
lie, lying, reasosn for lying, types of lies, pupil of the second stage of primary school
Rozsah průvodní práce
79 s. (18 217)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou lhaní žáků druhého stupně základních škol. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak vlastně žáci tento pojem vnímají a co je ke lhaní vede. Teoretická část se z počátku zabývá vymezením rizikového a problémového chování, po-kračuje vymezením pojmu lhaní, důvody lhaní v běžném životě a lhaním z psychologického hlediska. Dále přechází ke lhaní u dětí, kde charakterizuje dětské lži a specifikuje typy lží u dětí. V praktické části této práce je využito kvantitativního výzkumu metodou dotaz-níkového šetření. V závěru práce je provedeno shrnutí získaných poznatků a uvedena do-poručení pro další práci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the issue of lying of the pupils of the second stage of pri-mary schools. The aim of this thesis is to discover how the pupils perceive lying and what makes them lie. The theoretical part begins with defining risky and problem behavior, then continues with the definition of lying, the reasons for lying in everyday life and the lying from the psychological viewpoint. Then it follows to children's lying where it characterizes children's lies and specifies the types of children's lies. The practical part uses the method of questionnaire survey of the quantitative research. The conclusion of the thesis presents the summary of the findings gained and states the recommendations for further research.
Klíčová slova
lež, lhaní, příčiny lhaní, typy lží, žák druhého stupně
Klíčová slova v angličtině
lie, lying, reasosn for lying, types of lies, pupil of the second stage of primary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti typologie lží a lhaní žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti typologie lží a lhaní žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENÍŠKOVÁ, Tereza. Když dítě lže. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2309-9.
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
MLEZIVA, Emil. Encyklopedie lži, podvádění a klamání s příklady a obrana proti nim. Praha: Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-391-4.
VYBÍRAL, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-429-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
BENÍŠKOVÁ, Tereza. Když dítě lže. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2309-9.
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
MLEZIVA, Emil. Encyklopedie lži, podvádění a klamání s příklady a obrana proti nim. Praha: Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-391-4.
VYBÍRAL, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-429-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretické a metodologické aspekty bakalářské práce a výzkumného šetření. Pozornost byla věnována především zjištění získaných v rámci výkumného šetření? Komise se vyjádřila k vymezení hypotéz. Studentka na dotazy komise reagovala adekvátně.