Tématem bakalářské práce je vliv stresových situací na mladistvé a jejich chování. Práce zodpovídá výzkumnou otázku, jak studenti a studentky středních škol vnímají stres. V teoretické části práce je definován samotný stres, jeho příčiny a příznaky; dále se teoretická část zabývá charakteristikou stresorů a stresových situací. Je zde definován pojem adolescence, v poslední kapitole teoretické části je rozveden pojem rizikového chování a podrobněji rozebrány některé jeho formy. Praktická část práce prezentuje výsledky dotazníkového šetření, které probíhalo na středních školách v Uherském Hradišti a soustředilo se na vnímáné stresu a rizikové chování a případné souvislosti mezi nimi.
Annotation in English
The thesis deals with stressful situations as the root cause of risk behavior in adolescents. It answers the question how adolescents perceive stressfull situations. Thetheoretical part de-fines stress itself, rootcauses and symptomsof stress. It further describes typical stressors and stressfull situations. The thesis continues with definitiv of adolescence, it finishes the theoretical part with the description of risk behavior and someo fits forms. The practical part ofthe thesis presents the results of the surfy among high school students in Uherské Hradiště. The focus of the surfy lies on stress perception, risk behavior and the potential-connection between stress and risk behavior in adolescents.
Keywords
stres, stresová situace, adolescenti, rizikové chování
Tématem bakalářské práce je vliv stresových situací na mladistvé a jejich chování. Práce zodpovídá výzkumnou otázku, jak studenti a studentky středních škol vnímají stres. V teoretické části práce je definován samotný stres, jeho příčiny a příznaky; dále se teoretická část zabývá charakteristikou stresorů a stresových situací. Je zde definován pojem adolescence, v poslední kapitole teoretické části je rozveden pojem rizikového chování a podrobněji rozebrány některé jeho formy. Praktická část práce prezentuje výsledky dotazníkového šetření, které probíhalo na středních školách v Uherském Hradišti a soustředilo se na vnímáné stresu a rizikové chování a případné souvislosti mezi nimi.
Annotation in English
The thesis deals with stressful situations as the root cause of risk behavior in adolescents. It answers the question how adolescents perceive stressfull situations. Thetheoretical part de-fines stress itself, rootcauses and symptomsof stress. It further describes typical stressors and stressfull situations. The thesis continues with definitiv of adolescence, it finishes the theoretical part with the description of risk behavior and someo fits forms. The practical part ofthe thesis presents the results of the surfy among high school students in Uherské Hradiště. The focus of the surfy lies on stress perception, risk behavior and the potential-connection between stress and risk behavior in adolescents.
Keywords
stres, stresová situace, adolescenti, rizikové chování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stresu, stresorů u adolescentů a rizikového chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stresu, stresorů u adolescentů a rizikového chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4751-4.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 147 s. ISBN 978-80-247-4042-3.
TYRLÍK, Mojmír. Zátěž v adolescenci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 93 s. ISBN 978-80-210-6042-5.
URBANOVSKÁ, Eva. Škola, stres a adolescenti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010, 159 s. ISBN 978-80-244-2561-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4751-4.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 147 s. ISBN 978-80-247-4042-3.
TYRLÍK, Mojmír. Zátěž v adolescenci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 93 s. ISBN 978-80-210-6042-5.
URBANOVSKÁ, Eva. Škola, stres a adolescenti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010, 159 s. ISBN 978-80-244-2561-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala design výzkumu. Představila tedy výzkumné otázky /hlavní+dílčí/ a dále uvedla vymezení výzkumného souboru, sběr dat a analýzu dat. Na závěr prezentovala výstupy výzkumu a doporučení pro praktické využití. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce. Dr. Hladík: co bylo primárním cílem bakalářské práce? Studentka odpověděla. Dr. Hladík poukázal na název bakalářské práce, který nekoresponduje dostatečně s obsahem BP.