Cílem práce bylo vytvořit sadu ukázkových programů pro cvičení z předmětu
mikropočítače. V rámci práce je rozebrána problematika programování a práce s
mikropočítači, studenti jsou seznámeni se základy programování v programovacích
jazycích assembler a C a následně je vysvětlen postup práce ve vývojových prostředích,
která slouží k vytváření, přenosu programů v jazycích C a assembler do mikropočítače. Pro
lepší pochopení práce s mikropočítačem a orientaci v jeho paměťovém prostoru je zde také
uveden stručný popis samotného mikropočítače MOTOROLA 68HC11 a jeho periferních
zařízení. Nejdůležitější část této bakalářské práce tvoří ukázky praktických příkladů
programů v jazyku assembler i v jazyku C, jejich vysvětlení a podrobný popis.
Anotace v angličtině
The objective of the work was to create a set of training programs for drilling of subject ''
Microcomputers‘‘. Scope of the work is to explain problems that occur when programming
and working with microcomputers. There is an introduction of basic programming
processes in ''Assembler‘‘ and ''C‘‘ languages.
Consequently, the method of work with development resources serving as a means of
program transfer into microcomputers in ''Assembler‘‘ and ''C‘‘ languages is explained.
For better understanding of working with microcomputers and orientation within their
memory room there is a basic description of microcomputer Motorola 68HC11 and its
peripherals.
The most important part of this diploma are practical examples of programs in
''Assembler‘‘ and ''C‘‘ languages and their explanation and detailed description.
Klíčová slova
assembler, jazyk C, HC11 SMART, embedded GNU, MOTOROLA 68HC11
Klíčová slova v angličtině
assembler, language C, HC11 SMART, embedded GNU, MOTOROLA 68HC11
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo vytvořit sadu ukázkových programů pro cvičení z předmětu
mikropočítače. V rámci práce je rozebrána problematika programování a práce s
mikropočítači, studenti jsou seznámeni se základy programování v programovacích
jazycích assembler a C a následně je vysvětlen postup práce ve vývojových prostředích,
která slouží k vytváření, přenosu programů v jazycích C a assembler do mikropočítače. Pro
lepší pochopení práce s mikropočítačem a orientaci v jeho paměťovém prostoru je zde také
uveden stručný popis samotného mikropočítače MOTOROLA 68HC11 a jeho periferních
zařízení. Nejdůležitější část této bakalářské práce tvoří ukázky praktických příkladů
programů v jazyku assembler i v jazyku C, jejich vysvětlení a podrobný popis.
Anotace v angličtině
The objective of the work was to create a set of training programs for drilling of subject ''
Microcomputers‘‘. Scope of the work is to explain problems that occur when programming
and working with microcomputers. There is an introduction of basic programming
processes in ''Assembler‘‘ and ''C‘‘ languages.
Consequently, the method of work with development resources serving as a means of
program transfer into microcomputers in ''Assembler‘‘ and ''C‘‘ languages is explained.
For better understanding of working with microcomputers and orientation within their
memory room there is a basic description of microcomputer Motorola 68HC11 and its
peripherals.
The most important part of this diploma are practical examples of programs in
''Assembler‘‘ and ''C‘‘ languages and their explanation and detailed description.
Klíčová slova
assembler, jazyk C, HC11 SMART, embedded GNU, MOTOROLA 68HC11
Klíčová slova v angličtině
assembler, language C, HC11 SMART, embedded GNU, MOTOROLA 68HC11
Zásady pro vypracování
• Seznamte se s obsahem předmětu Mikropočítače a s programováním mikropočítače Motorola HC11 v jazyce symbolických adres a v jazyce C.
• Navrhněte a vytvořte jednoduché ukázkové programy vhodné pro pochopení základních programátorských úkonů v jazyce symbolických adres.
• Navrhněte a vytvořte několik jednoduchých ukázkových programů v jazyce C pro ilustraci použití tohoto jazyka při programování mikropočítače.
• Zpracujte dokumentaci k vytvořeným ukázkovým programům podrobně popisující jejich funkci i principy potřebné k jejich pochopení.
Zásady pro vypracování
• Seznamte se s obsahem předmětu Mikropočítače a s programováním mikropočítače Motorola HC11 v jazyce symbolických adres a v jazyce C.
• Navrhněte a vytvořte jednoduché ukázkové programy vhodné pro pochopení základních programátorských úkonů v jazyce symbolických adres.
• Navrhněte a vytvořte několik jednoduchých ukázkových programů v jazyce C pro ilustraci použití tohoto jazyka při programování mikropočítače.
• Zpracujte dokumentaci k vytvořeným ukázkovým programům podrobně popisující jejich funkci i principy potřebné k jejich pochopení.
Seznam doporučené literatury
1. HC 11 Reference manual, Motorola M68HC11RM/AD, firemní literatura, 1991
2. VAŠEK V., VAŠEK L.: Programování mikropočítačů. FT VUT v Brně, Zlín 1989
3. ROZEHNAL, Z.: Mikrokontroléry HC 11. BEN - technická literatura, Praha 2001
4. DOLINAY J.: Programové moduly řídících a identifikačních algoritmů pro mikropočítač 68HC11. Diplomová práce. FT, Zlín, 2002
5. HEROUT P.: Učebnice jazyka C (1. a 2. díl), Kopp, České Budějovice, 2002
Seznam doporučené literatury
1. HC 11 Reference manual, Motorola M68HC11RM/AD, firemní literatura, 1991
2. VAŠEK V., VAŠEK L.: Programování mikropočítačů. FT VUT v Brně, Zlín 1989
3. ROZEHNAL, Z.: Mikrokontroléry HC 11. BEN - technická literatura, Praha 2001
4. DOLINAY J.: Programové moduly řídících a identifikačních algoritmů pro mikropočítač 68HC11. Diplomová práce. FT, Zlín, 2002
5. HEROUT P.: Učebnice jazyka C (1. a 2. díl), Kopp, České Budějovice, 2002
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Po uvedení komisi diplomant předvedl hlavní cíle, metodiku a výsledky své bakalářské práce. Prezentace byla obsáhlá ale srozumitelná. Následovalo čtení posudků oponenta a vedoucího BP. Student dokázal aktivně reagovat na dotazy a připomínky.
Dotazy k obhajobě:
- Připomínka na chyby v práci a jejich ošetření. (prof. Vlček)
- Jak si představujete využití Vámi vytvořené pomůcky? (prof. Smutný)
Student reagoval na dotazy a připomínky komise. Dále se přešlo k otázkám z dílčích předmětů.