Diplomová práce se věnuje přípravě romských dětí na zahájení školní docházky. Teoretická část nastiňuje historii příchodu Romů na naše území, popisuje Romy ve společnosti a romskou rodinu tradiční a současnou. Poté charakterizuje dítě v předškolním období v různých oblastech, zabývá se vztahem k předškolnímu vzdělávání a nástupem do školy. Zaobírá se také vzděláváním a vlivem výchovy na vzdělávání Romů. Cílem praktické části je prozkoumat to, jak jsou romské děti připravovány na vstup do školy z pohledu jejich rodičů a učitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is devoted to the Preparation of Roma Children for Initiation of School Attendance. The theoretical part outlines the history of the arrival of Roma people to our territory and then it describes the Roma in society and Roma family traditional and contemporary one. After that the theoretical part characterizes the child in the preschool period in different areas and deals with the relationship to early childhood education and entering the school. It also explores the education and the influence of upbringing the Roma children on their education. The objective of the practical part is to explore how Roma children are prepared for start of the school attendance from the perspective of their parents and teachers.
Klíčová slova
mateřská škola, připravenost, Rom, romská rodina, školní docházka, výchova, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, readiness, Roma, Roma family, school attendance, upbringing, education
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje přípravě romských dětí na zahájení školní docházky. Teoretická část nastiňuje historii příchodu Romů na naše území, popisuje Romy ve společnosti a romskou rodinu tradiční a současnou. Poté charakterizuje dítě v předškolním období v různých oblastech, zabývá se vztahem k předškolnímu vzdělávání a nástupem do školy. Zaobírá se také vzděláváním a vlivem výchovy na vzdělávání Romů. Cílem praktické části je prozkoumat to, jak jsou romské děti připravovány na vstup do školy z pohledu jejich rodičů a učitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is devoted to the Preparation of Roma Children for Initiation of School Attendance. The theoretical part outlines the history of the arrival of Roma people to our territory and then it describes the Roma in society and Roma family traditional and contemporary one. After that the theoretical part characterizes the child in the preschool period in different areas and deals with the relationship to early childhood education and entering the school. It also explores the education and the influence of upbringing the Roma children on their education. The objective of the practical part is to explore how Roma children are prepared for start of the school attendance from the perspective of their parents and teachers.
Klíčová slova
mateřská škola, připravenost, Rom, romská rodina, školní docházka, výchova, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, readiness, Roma, Roma family, school attendance, upbringing, education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti specifik romské kultury, vzdělávání Romů a multikulturní výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti specifik romské kultury, vzdělávání Romů a multikulturní výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka osvětlila komisi výběr tématu diplomové práce. Krátce vysvětlila pojmy z teoretické části práce. Pak přešla k cílům práce, výzkumným otázkám a zjištěným datům. Výsledky práce dále osvětlila. Byly přečteny posudky a studentka zodpověděla otázky.
Diskuze: Doc. Vávrová: Proč jste nevolila stejný typ výzkumu v obou případech, když jste je chtěla komparovat? Studentka uvedla své stanovisko.