Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí a jejich postoji k němu. Teoretická část popisuje důležité historické události ve výchově a vzdělávání romského etnika, analyzuje primární socializační prostředí dítěte a zmiňuje specifika výchovy v něm. Dále se zabývá romským dítětem, jeho odlišnostmi a znevýhodněními ve vzdělávacím procesu a neopomíjí zmínit působení školy, v němž se tento proces odehrává. Závěr teorie nabízí možná řešení ke zlepšení stávající situace ve vzdělávání Romů. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum postavený na dotazníkovém šetření. Hlavním cílem výzkumu je zjistit postoje romských dětí žijících v segregovaném "tradičním" romském společenství ke vzdělávání a aspektům s ním souvisejícím.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the education of Roma children and their attitudes toward themselves. The theoretical part describes important historical events in educational upbringing and education of Roma ethnicity, analyzes the primary socialization environments and mentions some children specifics of education in it. It also deals with the Roma child, his differences and disadvantages in the educational process and does not omit the operation of schools where this process takes place. In the last part the theory provides possible solutions to improve the situation of state involvement, in Roma education. The practical part consist of the quantitative research based on questionnaire survey. The main objective of the research is to determine the position of Roma children living in segregated traditional Roma community education aspects related to it.
Keywords: Roma child, family, teacher, school, upbringing, education
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí a jejich postoji k němu. Teoretická část popisuje důležité historické události ve výchově a vzdělávání romského etnika, analyzuje primární socializační prostředí dítěte a zmiňuje specifika výchovy v něm. Dále se zabývá romským dítětem, jeho odlišnostmi a znevýhodněními ve vzdělávacím procesu a neopomíjí zmínit působení školy, v němž se tento proces odehrává. Závěr teorie nabízí možná řešení ke zlepšení stávající situace ve vzdělávání Romů. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum postavený na dotazníkovém šetření. Hlavním cílem výzkumu je zjistit postoje romských dětí žijících v segregovaném "tradičním" romském společenství ke vzdělávání a aspektům s ním souvisejícím.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the education of Roma children and their attitudes toward themselves. The theoretical part describes important historical events in educational upbringing and education of Roma ethnicity, analyzes the primary socialization environments and mentions some children specifics of education in it. It also deals with the Roma child, his differences and disadvantages in the educational process and does not omit the operation of schools where this process takes place. In the last part the theory provides possible solutions to improve the situation of state involvement, in Roma education. The practical part consist of the quantitative research based on questionnaire survey. The main objective of the research is to determine the position of Roma children living in segregated traditional Roma community education aspects related to it.
Keywords: Roma child, family, teacher, school, upbringing, education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k edukaci Romů, sociální psychologii a školnímu vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k edukaci Romů, sociální psychologii a školnímu vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
DAŇO, Juraj a Magdaléna ĎURIČEKOVÁ. Cesty k vzdelanosti Rómov. Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta humanitných a prírodných vied. Prešov, 2004. ISBN 80-8068-281-X.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. 5., dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0497-4.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
DAŇO, Juraj a Magdaléna ĎURIČEKOVÁ. Cesty k vzdelanosti Rómov. Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta humanitných a prírodných vied. Prešov, 2004. ISBN 80-8068-281-X.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. 5., dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0497-4.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil obsah teoretické části diplomové práce. Konkrétně popsal jednotlivé kapitoly. Student uvedl design výzkumu a poté přistoupil k prezentaci konkrétních výsledků výzkumu. Na obhajobu byl velmi dobře připraven. Student zodpověděl otázku od vedoucího diplomové práce. Dr. Petr Šafránková poukázala na kvalitu diplomové práce.