Bakalářská práce se zabývá rozvojem předčtenářských dovedností dětí v mateřské škole. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce představuje koncept teoretických východisek týkajících se gramot-nosti, čtenářské gramotnosti, funkční gramotnosti, předčtenářské gramotnosti a představuje strategie na rozvoj předčtenářských dovedností dětí v mateřské škole.
V praktické části práce je představen návrh programu "Rozvoj předčtenářských dovedností dětí pomocí pohádek", jeho ověření v praxi mateřské školy. Závěrečná evaluace programu nabízí pohled na program ze strany učitelky mateřské školy, jako pozorovatele a pohled autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with the development of early literacy among children in pre-school education. The thesis is divided to a theoretical part and a practical part.
The theoretical part introduces the concept of theoretical principles of literacy, functional literacy, early literacy and presents strategies for developing early literacy skills of children in preschool education.
In the practical part introduces a design program "Development of early literacy skills of children through fairytales", its verification in practice kindergarten. The final evaluation of the program offers a view of the program by kindergartener, as obser and the view of the author of the thesis.
Literacy, functional literacy, early literacy, reading literacy
Rozsah průvodní práce
51 s. (77 716 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem předčtenářských dovedností dětí v mateřské škole. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce představuje koncept teoretických východisek týkajících se gramot-nosti, čtenářské gramotnosti, funkční gramotnosti, předčtenářské gramotnosti a představuje strategie na rozvoj předčtenářských dovedností dětí v mateřské škole.
V praktické části práce je představen návrh programu "Rozvoj předčtenářských dovedností dětí pomocí pohádek", jeho ověření v praxi mateřské školy. Závěrečná evaluace programu nabízí pohled na program ze strany učitelky mateřské školy, jako pozorovatele a pohled autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with the development of early literacy among children in pre-school education. The thesis is divided to a theoretical part and a practical part.
The theoretical part introduces the concept of theoretical principles of literacy, functional literacy, early literacy and presents strategies for developing early literacy skills of children in preschool education.
In the practical part introduces a design program "Development of early literacy skills of children through fairytales", its verification in practice kindergarten. The final evaluation of the program offers a view of the program by kindergartener, as obser and the view of the author of the thesis.
Literacy, functional literacy, early literacy, reading literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše na problematiku rozvoje předčtenářských dovedností u dětí ve věku od 5 do 6 let v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předčtenářské gramotnosti dětí v mateřské škole, gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtenářská gramotnost.
Zpracování a realizování programu zaměřeného na podporu rozvoje předčtenářské gramotnosti u dětí v mateřské škole.
Evaluace programu vlastním pozorováním reakcí dětí při realizaci programu, posuzováním produktů dětí a hodnocením učitelek.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše na problematiku rozvoje předčtenářských dovedností u dětí ve věku od 5 do 6 let v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předčtenářské gramotnosti dětí v mateřské škole, gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtenářská gramotnost.
Zpracování a realizování programu zaměřeného na podporu rozvoje předčtenářské gramotnosti u dětí v mateřské škole.
Evaluace programu vlastním pozorováním reakcí dětí při realizaci programu, posuzováním produktů dětí a hodnocením učitelek.
Seznam doporučené literatury
DICKINSON, D.K. (ed.) Handbook of early literacy research. New York: The Guilford Press, 2006. ISBN 1-59385-184-7.
KROPÁČKOVÁ, J., WILDOVÁ R., KUCHARSKÁ A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. ISBN 10.5817.
LOPUŠNÁ, A. Rozvíjanie počiatočnej čitateľskej a pisateľskej gramotnosti v podmienkach preprimárnej edukácie. Banská Bystrica, 2008. ISBN 978-80-969549-8-8.
PIRLS 2011: Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti. 1. vyd. Editor Eva Potužníková. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011, 101 s. ISBN 978-80-211-0607-9.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 978-80-247-3603-7.
Seznam doporučené literatury
DICKINSON, D.K. (ed.) Handbook of early literacy research. New York: The Guilford Press, 2006. ISBN 1-59385-184-7.
KROPÁČKOVÁ, J., WILDOVÁ R., KUCHARSKÁ A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. ISBN 10.5817.
LOPUŠNÁ, A. Rozvíjanie počiatočnej čitateľskej a pisateľskej gramotnosti v podmienkach preprimárnej edukácie. Banská Bystrica, 2008. ISBN 978-80-969549-8-8.
PIRLS 2011: Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti. 1. vyd. Editor Eva Potužníková. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011, 101 s. ISBN 978-80-211-0607-9.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 978-80-247-3603-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Prof. Gavora shrnul své hodnocení jako vedoucí práce, kdy ocenil jak samotné téma a jeho význam, tak i bohatost vytvořeného programu. Studentka však v práci spíše kopírovala RVP PV, kde není čtenářská gramotnost pojímána vhodně pro rozvoj předškolního dítěte. Studentka použila pro evaluační část práce netradiční komparaci vlastního výstupu se závěry české školní inspekce. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích.