Společnost v průběhu progresivní éry čelila mnohým změnám a zmocňoval se jí pocit, že ztrácí kontrolu. Mnoho žen věřilo, že je jejich povinností vyčistit společnost od příkoří industrializace a urbanizace, jakým byla např. dětská práce, skrze různá hnutí, kluby nebo odbory. Brzy si uvědomily, že jejich vliv byl omezený a došly k závěru, že řešením by mohlo být ženské volební právo,které by jim poskytlo příležitost ovlivnit společnost a aktivně vstoupit do politiky. V průběhu progresivní éry se myšlenka důležitosti volebního práva rozšířila mezi ženy ze všech společenských tříd, které začaly spolupracovat s cílem obdržení volebního práva. Ženy chtěly získat kontrolu nad svými životy a jejich úsilí nepolevilo ani v průběhu I. světové války, když se staly zásadní pracovní sílou nejen v Americe, ale take v armádě. Ženy získaly volební právo roku 1920.
Annotation in English
Society in the Progressive Era had to face many changes and felt like it was losing control. Many women believed it was their duty to clean society from the evils of industrialization and urbanization, such as child labor, via various clubs, settlement movements or even unions. They soon realized that their power to influence events was limited and came to the conclusion that the solution might be women's enfranchisement, as it would give them the opportunity to truly make a difference in society and actively enter politics. In the Progressive Era, the importance of suffrage spread among women of all social classes who started cooperating in order to win the vote. Women wished to gain control over their lives and continued their efforts even during World War I, when they became an important workforce in America, and also in the military. Women finally won the vote in 1920.
Keywords
ženy, ženské volební právo, společnost, progresivní éra, volební právo, Devatenáctý dodatek Ústavy Spojených států
Keywords in English
women, women's suffrage, society, Progressive Era, progressives, suffrage, enfranchisement, the Nineteenth Amendment, clubwomen, social work
Length of the covering note
65 401 znaků
Language
AN
Annotation
Společnost v průběhu progresivní éry čelila mnohým změnám a zmocňoval se jí pocit, že ztrácí kontrolu. Mnoho žen věřilo, že je jejich povinností vyčistit společnost od příkoří industrializace a urbanizace, jakým byla např. dětská práce, skrze různá hnutí, kluby nebo odbory. Brzy si uvědomily, že jejich vliv byl omezený a došly k závěru, že řešením by mohlo být ženské volební právo,které by jim poskytlo příležitost ovlivnit společnost a aktivně vstoupit do politiky. V průběhu progresivní éry se myšlenka důležitosti volebního práva rozšířila mezi ženy ze všech společenských tříd, které začaly spolupracovat s cílem obdržení volebního práva. Ženy chtěly získat kontrolu nad svými životy a jejich úsilí nepolevilo ani v průběhu I. světové války, když se staly zásadní pracovní sílou nejen v Americe, ale take v armádě. Ženy získaly volební právo roku 1920.
Annotation in English
Society in the Progressive Era had to face many changes and felt like it was losing control. Many women believed it was their duty to clean society from the evils of industrialization and urbanization, such as child labor, via various clubs, settlement movements or even unions. They soon realized that their power to influence events was limited and came to the conclusion that the solution might be women's enfranchisement, as it would give them the opportunity to truly make a difference in society and actively enter politics. In the Progressive Era, the importance of suffrage spread among women of all social classes who started cooperating in order to win the vote. Women wished to gain control over their lives and continued their efforts even during World War I, when they became an important workforce in America, and also in the military. Women finally won the vote in 1920.
Keywords
ženy, ženské volební právo, společnost, progresivní éra, volební právo, Devatenáctý dodatek Ústavy Spojených států
Keywords in English
women, women's suffrage, society, Progressive Era, progressives, suffrage, enfranchisement, the Nineteenth Amendment, clubwomen, social work
Research Plan
Shromáždění odpovídajících odborných materiálů k hnutí za ženské volební právo ve Spojených státech v rámci progresivní éry
Nastudování relevantní literatury k tématu "Hnutí za ženské volební právo ve Spojených státech jako reakce na progresivní éru"
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza získaných informací a jejich zasazení do kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Research Plan
Shromáždění odpovídajících odborných materiálů k hnutí za ženské volební právo ve Spojených státech v rámci progresivní éry
Nastudování relevantní literatury k tématu "Hnutí za ženské volební právo ve Spojených státech jako reakce na progresivní éru"
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza získaných informací a jejich zasazení do kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Recommended resources
Flanagan, Maureen A. America Reformed: Progressives and Progressivisms, 1890s-1920s. Oxford: Oxford University Press, 2006.
Gould, Lewis L. America in the Progressive Era, 1890-1914. New York: Routledge, 2001.
Hofstadter, Richard. The Age of Reform. New York: Vintage Books, 1955.
Schneider, Carl J., and Dorothy Schneider. American Women in the Progressive Era, 1900-1920. New York: Facts On File, 1993.
Wiebe, Robert H. The Search For Order, 1877-1920. New York: Hill And Wang, 1967.
Recommended resources
Flanagan, Maureen A. America Reformed: Progressives and Progressivisms, 1890s-1920s. Oxford: Oxford University Press, 2006.
Gould, Lewis L. America in the Progressive Era, 1890-1914. New York: Routledge, 2001.
Hofstadter, Richard. The Age of Reform. New York: Vintage Books, 1955.
Schneider, Carl J., and Dorothy Schneider. American Women in the Progressive Era, 1900-1920. New York: Facts On File, 1993.
Wiebe, Robert H. The Search For Order, 1877-1920. New York: Hill And Wang, 1967.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
The student presented her bachelor thesis.
Q, Čechová: On page 35, you note that the women’s suffrage movement gained strength in the West, and on pages 37-38 you suggest that the anti-suffrage movement was strongest in the East. Furthermore, the first states to ratify the 19th Amendment were in the upper Midwest, while the last state to ratify the amendment was in the South. What is the relationship, if any, between women’s suffrage and geography? A: (answered well and in detail) Q, Čechová: Why were women in some territories (Wyoming 1869, Utah 1870) allowed to vote? A: (answered well and in detail) Q, Trušník: Do you agree with the claim that Elizabeth Cady Stanton prioritized the concerns of middle-class white women over African American women? A: (answered well)