Tématem této bakalářské práce jsou výhody a nevýhody úzkých vztahů mateřské školy a rodiny. Práce má teoreticko-empirický charakter.
V teoretické části jsou rozpracována témata zabývající se vývojem vztahů mateřské školy
a rodiny na personální úrovni. Tato témata byla zaměřena na učitelku mateřské školy, která je nezbytným činitelem výchovně-vzdělávacího procesu, a její názory jsou pro tuto práci stěžejní. Poté jsme se zaměřili na rodiče, kteří jsou hlavními aktéry při utváření úzkého vztahu. Ve výzkumné části prostřednictvím polostrukturovaného interwiev učitelky sdělo-valy své názory, které se týkaly vzájemným vztahů. Následně zjištěná data byla sumarizo-vána, vyhodnocena a také interpretována. Ze sdělení učitelek jasně vyplývá důležitost bu-dování úzkých vztahů v předškolním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis are the advantages and disadvantages of close relationships between kindergartens and families. The character of this work is theoretical and also em-pirical. In the theoretical part are elaborated topics, which were addressed to the develop-ment of kindergarten-family relationship, even on the personal level. The subject here was the teacher, who is an essential factor in the educational process, and whose opinions are fundamental for this work. The further object were the parents, which are the main initia-tors of a close relationship. The research part consists of half-structured interviews focused on teachers' opinions on presented issues. The collected data were summarized, elaborated and interpreted. The necessity of close relationships establishment in the preschool educa-tion follows from the data collected.
Klíčová slova
Učitelka mateřské školy, rodič, úzký vztah mezi učitelkou a rodičem, komunikace, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Nurseryschool teacher, parent, relationships between eacher and parent, comunication, cooperation
Rozsah průvodní práce
58 s. (96 999 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce jsou výhody a nevýhody úzkých vztahů mateřské školy a rodiny. Práce má teoreticko-empirický charakter.
V teoretické části jsou rozpracována témata zabývající se vývojem vztahů mateřské školy
a rodiny na personální úrovni. Tato témata byla zaměřena na učitelku mateřské školy, která je nezbytným činitelem výchovně-vzdělávacího procesu, a její názory jsou pro tuto práci stěžejní. Poté jsme se zaměřili na rodiče, kteří jsou hlavními aktéry při utváření úzkého vztahu. Ve výzkumné části prostřednictvím polostrukturovaného interwiev učitelky sdělo-valy své názory, které se týkaly vzájemným vztahů. Následně zjištěná data byla sumarizo-vána, vyhodnocena a také interpretována. Ze sdělení učitelek jasně vyplývá důležitost bu-dování úzkých vztahů v předškolním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis are the advantages and disadvantages of close relationships between kindergartens and families. The character of this work is theoretical and also em-pirical. In the theoretical part are elaborated topics, which were addressed to the develop-ment of kindergarten-family relationship, even on the personal level. The subject here was the teacher, who is an essential factor in the educational process, and whose opinions are fundamental for this work. The further object were the parents, which are the main initia-tors of a close relationship. The research part consists of half-structured interviews focused on teachers' opinions on presented issues. The collected data were summarized, elaborated and interpreted. The necessity of close relationships establishment in the preschool educa-tion follows from the data collected.
Klíčová slova
Učitelka mateřské školy, rodič, úzký vztah mezi učitelkou a rodičem, komunikace, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Nurseryschool teacher, parent, relationships between eacher and parent, comunication, cooperation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z problematiky spolupráce mateřské školy a rodiny.
Vymezení základní terminologie týkající se vztahu mateřské školy a rodiny se zaměřením na jeho výhody a nevýhody.
Příprava metodiky empirické části a následné zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z problematiky spolupráce mateřské školy a rodiny.
Vymezení základní terminologie týkající se vztahu mateřské školy a rodiny se zaměřením na jeho výhody a nevýhody.
Příprava metodiky empirické části a následné zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3672-218.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005, 165 s. ISBN 80- 7315-104-9
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-681.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 3. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3672-218.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005, 165 s. ISBN 80- 7315-104-9
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4715-681.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 3. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Doc. Majerčíková shrnula hodnocení práce jako vedoucí, podotkla, že studentka měla v průběhu práce častěji poostup konzultovat, ale celkově se jedná o bakalářskou práci s adekvátní úrovní. Mgr. Navrátilová také navázala shrnutím pozitivních i negativních stránek práce. Studentka zodpověděla všechny otázky uvedené v posudcích.