Bakalářská práce informuje o úrovni romských dětí předškolního věku docházejících
do mateřských škol v oblasti Kroměřížska a Přerovska.
Záměrem práce bylo porovnat jaká je úroveň poznávacích schopností mezi romskými
a neromskými dětmi předškolního věku v mateřských školách a zda tyto schopnosti jsou
srovnatelné před vstupem do základní školy.
Nedílnou součástí bylo zmínit příčiny, které přispívají k nedostatečné docházce dětí
do mateřských škol, které znesnadňují přístup k rovnocennému vzdělání romských dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor work informs about level of pre-school gipsy children visiting nurseries in
Kroměříž and Přerov region.
The intention of the work was to compare the level of cognition abilities between
gipsy and non-gipsy children of pre-school age in nurseries and if these abilities are comparable
before they enter elementary school.
The moderation of causes, what contributes to unsufficient attendance to nurseries,
which complicates acces to equal education of gipsy children is the integral part.
Klíčová slova
edukační proces, edukační prostředí, poznávací schopnosti, předškolní věk, předškolní
vzdělávání, romské dítě, školní připravenost
Bakalářská práce informuje o úrovni romských dětí předškolního věku docházejících
do mateřských škol v oblasti Kroměřížska a Přerovska.
Záměrem práce bylo porovnat jaká je úroveň poznávacích schopností mezi romskými
a neromskými dětmi předškolního věku v mateřských školách a zda tyto schopnosti jsou
srovnatelné před vstupem do základní školy.
Nedílnou součástí bylo zmínit příčiny, které přispívají k nedostatečné docházce dětí
do mateřských škol, které znesnadňují přístup k rovnocennému vzdělání romských dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor work informs about level of pre-school gipsy children visiting nurseries in
Kroměříž and Přerov region.
The intention of the work was to compare the level of cognition abilities between
gipsy and non-gipsy children of pre-school age in nurseries and if these abilities are comparable
before they enter elementary school.
The moderation of causes, what contributes to unsufficient attendance to nurseries,
which complicates acces to equal education of gipsy children is the integral part.
Klíčová slova
edukační proces, edukační prostředí, poznávací schopnosti, předškolní věk, předškolní
vzdělávání, romské dítě, školní připravenost
1. Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
2. Provedení kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
3. Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
4. Příjetí odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
2. Provedení kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
3. Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
4. Příjetí odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
Adler, A. Psychologie dětí. Praha
Klíma, P. Poznámky k vývoji, výchově a vzdělávání romského dítěte
Malá, H. Výchova, vzdělávání a biologický vývoj cikánských dětí a mládeže
v ČSR. Praha
Kundrátová, B. Sociálno-psychologické charakteristiky postavenia rómských detí v etnicky zmiešaných triedách ZŠ
Seznam doporučené literatury
Adler, A. Psychologie dětí. Praha
Klíma, P. Poznámky k vývoji, výchově a vzdělávání romského dítěte
Malá, H. Výchova, vzdělávání a biologický vývoj cikánských dětí a mládeže
v ČSR. Praha
Kundrátová, B. Sociálno-psychologické charakteristiky postavenia rómských detí v etnicky zmiešaných triedách ZŠ