Diplomová práce Život pohledem mandlových očí: Downův syndrom jako sociální handicap se zabývá příčinami a formami Downova syndromu a charakteristickými znaky jedinců s tímto specifickým druhem postižení. Analyzuje problematiku sociálního handicapu a zaměstnávání těchto osob, popisuje práva a rovněž vymezuje sociální služby, které přispívají ke kvalitě života rodin s handicapovaným dítětem. Empirická část práce se zabývá zjištěním, nakolik pociťují pečující osoby i samotní jedinci, že jsou díky Downovu syndromu vyloučení ze společnosti a jak se změnila kvalita jejich života a fungování chodu rodiny. V neposlední řadě se budeme zabývat skutečností, zda rodiny s handicapovaným dítětem shledávají současnou podobu systému sociálních služeb a podpory za dostatečnou či nikoliv.
Anotace v angličtině
Following thesis called "Life through almond eyes: Down´s Syndrome as Social Disability" deals with root causes and various forms of Down Syndrome and also describes characte-ristics ofpeople suffering from that specific type of disability. It analyzes all types of issues caused by social handicap syndrome, furthermore describes rights and issues of employ-ment such persons and also defines social services, which contribute to quality of family life with a handicapped child. The empirical part deals with findings how much feel care-givers and/or social workers and affected individuals who are eliminated form the common society due to the Down Syndrome. It also describes how was changed their quality of life and common life of whole family. Finally the thesis covers area about the life with handi-capped children and facts about current situation which is cover by question if the quality of social services is sufficient or not.
Klíčová slova
Downův syndrom, sociální handicap, kvalita života, pracovní uplatnění, seberealizace, samostatný život, sociální služby, sociální vyloučení, integrace.
Klíčová slova v angličtině
Down´s Syndrome, social disability, quality of life, job placement, self-fulfillment, inde-pendent living, social services, social exclusion, integration.
Rozsah průvodní práce
116 s. (222 523 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Život pohledem mandlových očí: Downův syndrom jako sociální handicap se zabývá příčinami a formami Downova syndromu a charakteristickými znaky jedinců s tímto specifickým druhem postižení. Analyzuje problematiku sociálního handicapu a zaměstnávání těchto osob, popisuje práva a rovněž vymezuje sociální služby, které přispívají ke kvalitě života rodin s handicapovaným dítětem. Empirická část práce se zabývá zjištěním, nakolik pociťují pečující osoby i samotní jedinci, že jsou díky Downovu syndromu vyloučení ze společnosti a jak se změnila kvalita jejich života a fungování chodu rodiny. V neposlední řadě se budeme zabývat skutečností, zda rodiny s handicapovaným dítětem shledávají současnou podobu systému sociálních služeb a podpory za dostatečnou či nikoliv.
Anotace v angličtině
Following thesis called "Life through almond eyes: Down´s Syndrome as Social Disability" deals with root causes and various forms of Down Syndrome and also describes characte-ristics ofpeople suffering from that specific type of disability. It analyzes all types of issues caused by social handicap syndrome, furthermore describes rights and issues of employ-ment such persons and also defines social services, which contribute to quality of family life with a handicapped child. The empirical part deals with findings how much feel care-givers and/or social workers and affected individuals who are eliminated form the common society due to the Down Syndrome. It also describes how was changed their quality of life and common life of whole family. Finally the thesis covers area about the life with handi-capped children and facts about current situation which is cover by question if the quality of social services is sufficient or not.
Klíčová slova
Downův syndrom, sociální handicap, kvalita života, pracovní uplatnění, seberealizace, samostatný život, sociální služby, sociální vyloučení, integrace.
Klíčová slova v angličtině
Down´s Syndrome, social disability, quality of life, job placement, self-fulfillment, inde-pendent living, social services, social exclusion, integration.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb a života jedinců s Downovým syndromem.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb a života jedinců s Downovým syndromem.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-973-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
Seznam doporučené literatury
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-973-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zaměření a výsledky diplomové práce. Na otázky vedoucího a oponenta byla připravena. Adekvátně zodpovídala otázky komise.
Popište postup axiálního kódování (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.). Studentka popsala postup otevřeného kódování, axiální kódování nerealizovala.