Diplomová práce se zabývá mentoringem jako jednou z forem metodické podpory začínajících učitelů mateřských škol ve Zlínském kraji. Teoretická část se skládá ze dvou hlavních kapitol. První kapitola pojednává o mentoringu v obecné rovině, druhá se vztahuje k mentoringu v oblasti školství, což je klíčovou problematikou pro tuto diplomovou práci. Praktická část diplomové práce je tvořena kvantitativním výzkumem formou sebehodnotících dotazníků. Tato část je zaměřena na zjišťování celkové úrovně vnímané kvality výchovně vzdělávacího procesu z pohledu učitelů vybraných mateřských škol ve Zlínském kraji a také na stanovení úrovně vnímané kvality výchovně vzdělávacího procesu v jednotlivých oblastech před poskytováním metodické podpory učitelům a po jejím poskytování. Přínos této práce spočívá ve zjištění úrovně kvality metodické podpory u začínajících učitelů mateřských škol ve Zlínském kraji, která poukazuje
na kvalitu vzdělávání v České republice.
Anotace v angličtině
The thesis deals with mentoring as a form of methodological support of beginning teachers of kindergartens in the Zlín region. Theoretical part is based on two main pillars. First pillar describes mentoring in general terms, the second one is aimed on mentoring in education that is the main point of this thesis. Practical part of this thesis is based on quantitative research performed via self-evaluation questionnaires. This part aims on analysis of the overall level of perceived quality of the educational process from point of view of teachers of chosen kindergartens in the Zlín region and aims also
on determination of the level of perceived quality of the educational process in individual areas before and after providing of methodological support to the teachers. The contribution of this work consists in determination of the level of methodological support of beginning teachers of kindergartens in the Zlín region which highlights the quality of education in the Czech Republic.
mentoring, methodological support of beginning teachers of kindergartens, beginning teacher, quality of education, professional development of teachers
Rozsah průvodní práce
102 s. (157 948 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá mentoringem jako jednou z forem metodické podpory začínajících učitelů mateřských škol ve Zlínském kraji. Teoretická část se skládá ze dvou hlavních kapitol. První kapitola pojednává o mentoringu v obecné rovině, druhá se vztahuje k mentoringu v oblasti školství, což je klíčovou problematikou pro tuto diplomovou práci. Praktická část diplomové práce je tvořena kvantitativním výzkumem formou sebehodnotících dotazníků. Tato část je zaměřena na zjišťování celkové úrovně vnímané kvality výchovně vzdělávacího procesu z pohledu učitelů vybraných mateřských škol ve Zlínském kraji a také na stanovení úrovně vnímané kvality výchovně vzdělávacího procesu v jednotlivých oblastech před poskytováním metodické podpory učitelům a po jejím poskytování. Přínos této práce spočívá ve zjištění úrovně kvality metodické podpory u začínajících učitelů mateřských škol ve Zlínském kraji, která poukazuje
na kvalitu vzdělávání v České republice.
Anotace v angličtině
The thesis deals with mentoring as a form of methodological support of beginning teachers of kindergartens in the Zlín region. Theoretical part is based on two main pillars. First pillar describes mentoring in general terms, the second one is aimed on mentoring in education that is the main point of this thesis. Practical part of this thesis is based on quantitative research performed via self-evaluation questionnaires. This part aims on analysis of the overall level of perceived quality of the educational process from point of view of teachers of chosen kindergartens in the Zlín region and aims also
on determination of the level of perceived quality of the educational process in individual areas before and after providing of methodological support to the teachers. The contribution of this work consists in determination of the level of methodological support of beginning teachers of kindergartens in the Zlín region which highlights the quality of education in the Czech Republic.
mentoring, methodological support of beginning teachers of kindergartens, beginning teacher, quality of education, professional development of teachers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k mentoringu, metodické podpoře, profesnímu rozvoji učitele mateřské školy a jeho kompetencím.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sebehodnotících dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k mentoringu, metodické podpoře, profesnímu rozvoji učitele mateřské školy a jeho kompetencím.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sebehodnotících dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HRBÁČKOVÁ, Karla a Eliška SUCHÁNKOVÁ. Evaluace mentoringu: Kompetence kvalitní pedagogické praxe. Sebereflektivní škála profesních kvalit učitele. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013./rukopis/
PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Ilona PRAUSOVÁ a Zdeněk ŠTĚPÁNEK. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0625-5.
PÍŠOVÁ, Michaela a Karolina DUSCHINSKÁ, 2011. Mentoring v učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-518-8.
ŠNEBERGER, Václav. Co je mentoring a jeho zavádění ve škole: příručka. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-331-4.
ZACHARY, Lois. The Mentor´s guide. Facilitating effective learning relation-ships. San Francisco: Pfeiffer, 2000. ISBN 0-7879-4742-3.
Seznam doporučené literatury
HRBÁČKOVÁ, Karla a Eliška SUCHÁNKOVÁ. Evaluace mentoringu: Kompetence kvalitní pedagogické praxe. Sebereflektivní škála profesních kvalit učitele. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013./rukopis/
PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Ilona PRAUSOVÁ a Zdeněk ŠTĚPÁNEK. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0625-5.
PÍŠOVÁ, Michaela a Karolina DUSCHINSKÁ, 2011. Mentoring v učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-518-8.
ŠNEBERGER, Václav. Co je mentoring a jeho zavádění ve škole: příručka. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-331-4.
ZACHARY, Lois. The Mentor´s guide. Facilitating effective learning relation-ships. San Francisco: Pfeiffer, 2000. ISBN 0-7879-4742-3.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření své práce a výsledky výzkumu, pojednala odborně a věcně.
Komise ocenila výběr tématu, orientaci autorky v problematice, způsob zpracování práce (doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, Ph.D., Mgr. jakub Hladík, Ph.D.).