Diplomová práce se zabývá představami adolescentů o vstupu do samostatného života a porovnáním těchto představ v rodinné a ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku období adolescence, popisuje vstup do samostatného života a výchovu v kontextu rodinného a institucionálního prostředí. Empirická část zkoumá a analyzuje představy adolescentů z rodinné i ústavní výchovy a následně je mezi sebou porovnává s cílem zjistit, zda mezi představami existují rozdíly.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the ideas of adolescents regarding their entering into independent life and comparing these ideas in natural and institutional care, specifically in children's homes. The theoretical part focuses on the characteristic of adolescence period. Defines the entering into independent life in the context of natural and institutional environments. The empirical part explores and analyses ideas of adolescents from natural and institutional care and compare with each other in order to determine differences between the ideas.
Klíčová slova
adolescence, dospělost, vstup do samostatného života, ústavní výchova, rodinná výchova, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
adolescence, adulthood, entery to independent life, natural care, institutional care, children's home
Rozsah průvodní práce
115 s. (179 166 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá představami adolescentů o vstupu do samostatného života a porovnáním těchto představ v rodinné a ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku období adolescence, popisuje vstup do samostatného života a výchovu v kontextu rodinného a institucionálního prostředí. Empirická část zkoumá a analyzuje představy adolescentů z rodinné i ústavní výchovy a následně je mezi sebou porovnává s cílem zjistit, zda mezi představami existují rozdíly.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the ideas of adolescents regarding their entering into independent life and comparing these ideas in natural and institutional care, specifically in children's homes. The theoretical part focuses on the characteristic of adolescence period. Defines the entering into independent life in the context of natural and institutional environments. The empirical part explores and analyses ideas of adolescents from natural and institutional care and compare with each other in order to determine differences between the ideas.
Klíčová slova
adolescence, dospělost, vstup do samostatného života, ústavní výchova, rodinná výchova, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
adolescence, adulthood, entery to independent life, natural care, institutional care, children's home
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice rodinné a náhradní výchovy a osamostatnění adolescentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu za využití dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice rodinné a náhradní výchovy a osamostatnění adolescentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu za využití dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, Ludmila. Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 8085850877.
JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, Ludmila. Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 8085850877.
JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka odborně prezentovala diplomovou práci, blíže se zaměřila na praktickou část a výsledky výzkumu. Adekvátně zodpověděla otázky k obhajobě plynoucí s posudků práce.
Co Vás vedlo ke zjišťování míry orientovanosti v systému sociálních dávek (doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, Ph.D.)? Studentka záměr objasnila. Studentka prokázala orientaci v tématice.