Diplomová práce se zabývá problematikou autoregulace emocí u dětí a mládeže v diagnostických ústavech. Teoretická část objasňuje emoce, autoregulace a strategie regulace emocí. Diplomová práce se dále věnuje charakterizováním poruch chování a emocí z užšího i širšího pohledu. Závěr teoretické části je věnován školským zařízením pro ústavní výchovu (dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav, diagnostický ústav a středisko výchovné péče). Cílem praktické části je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit míru autoregulace emocí pomocí využití kognitivně-emočních strategií regulace. Zjištěnou míru využití kognitivně-emočních strategií regulace porovnáváme s vnímaným vlivem sociálního okolí dětí a mládeže, které jsou umístěny v diagnostických ústavech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of self-regulation of emotions among children and youth in diagnostic institutes. The theoretical part explains the emotions, self-regulation and emotion regulation strategies. This i salso dedicated to characterizing the emotional and behavioral disorders from a closer and broader perspective. The end of theoretical part id dedicated to educational facilities for institutional care (children's home, children's home with school, educational instution, diagnostic institution and center educational care). The goal of the practical part through a questionnaire survey to determine the level of self-regulation of emotion through the use of cognitive emotional regulation strategies. Deter-mined rate of utilization of cognitive emotion regulation strategies are compared with the perceived influence of the social environment of children and youth who are placed in diagnostic institutes.
Klíčová slova
Autoregulace, emoce, autoregulace emocí, kognitivně-emoční strategie regulace, vliv, sociální okolí, ústavní a ochranná výchova, diagnostický ústav, poruchy chování a emocí.
Klíčová slova v angličtině
Self-regulation, emotion, self-regulation of emotions, cognitive emotion regulation strategies, influence, social environment, institutional and protective education, diagnostic institution, emotional and behavioral disorders.
Rozsah průvodní práce
95 s. (151 689 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou autoregulace emocí u dětí a mládeže v diagnostických ústavech. Teoretická část objasňuje emoce, autoregulace a strategie regulace emocí. Diplomová práce se dále věnuje charakterizováním poruch chování a emocí z užšího i širšího pohledu. Závěr teoretické části je věnován školským zařízením pro ústavní výchovu (dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav, diagnostický ústav a středisko výchovné péče). Cílem praktické části je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit míru autoregulace emocí pomocí využití kognitivně-emočních strategií regulace. Zjištěnou míru využití kognitivně-emočních strategií regulace porovnáváme s vnímaným vlivem sociálního okolí dětí a mládeže, které jsou umístěny v diagnostických ústavech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of self-regulation of emotions among children and youth in diagnostic institutes. The theoretical part explains the emotions, self-regulation and emotion regulation strategies. This i salso dedicated to characterizing the emotional and behavioral disorders from a closer and broader perspective. The end of theoretical part id dedicated to educational facilities for institutional care (children's home, children's home with school, educational instution, diagnostic institution and center educational care). The goal of the practical part through a questionnaire survey to determine the level of self-regulation of emotion through the use of cognitive emotional regulation strategies. Deter-mined rate of utilization of cognitive emotion regulation strategies are compared with the perceived influence of the social environment of children and youth who are placed in diagnostic institutes.
Klíčová slova
Autoregulace, emoce, autoregulace emocí, kognitivně-emoční strategie regulace, vliv, sociální okolí, ústavní a ochranná výchova, diagnostický ústav, poruchy chování a emocí.
Klíčová slova v angličtině
Self-regulation, emotion, self-regulation of emotions, cognitive emotion regulation strategies, influence, social environment, institutional and protective education, diagnostic institution, emotional and behavioral disorders.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k psychologii emocí a autoregulaci chování u dětí a mládeže v zařízeních pro ústavní výchovu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na úroveň autoregulace emocí u dětí a mládeže v diagnostických ústavech.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k psychologii emocí a autoregulaci chování u dětí a mládeže v zařízeních pro ústavní výchovu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na úroveň autoregulace emocí u dětí a mládeže v diagnostických ústavech.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GARNEFSKI, Nadia, Carolien RIEFFE, Francine JELLESMA, Mark Meerum TERWOGT a Vivian KRAAIJ. Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9-11-year-old children. European Child. 2007, vol. 16, issue 1. DOI: 10.1007/s00787-006-0562-3. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s00787-006-0562-3.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0603-3.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
Seznam doporučené literatury
GARNEFSKI, Nadia, Carolien RIEFFE, Francine JELLESMA, Mark Meerum TERWOGT a Vivian KRAAIJ. Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9-11-year-old children. European Child. 2007, vol. 16, issue 1. DOI: 10.1007/s00787-006-0562-3. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s00787-006-0562-3.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0603-3.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala motivaci k výběru daného tématu, teoretická východiska a metodologické aspekty výzkumného šetření diplomové práce. Studentka adekvátně odpověděla na otázky uvedeny v posudcích diplomové práce.