Diplomová práce pojednává o konceptu osobnostní a sociální výchovy v souvislosti s rozvojem sociálních dovedností žáků. Teoretická část popisuje proměny a směřování výchovy v současné společnosti, historii osobnostní a sociální výchovy a projekty osobnostní a sociální výchovy. Dále práce definuje osobnostní a sociální výchovu jako jedno z průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, cíle a tematické okruhy osobnostní a sociální výchovy. Závěr teoretické části vymezuje termíny sociální dovednost a sociální kompetence. Pozornost je věnována především rozvoji sociálních dovedností, jsou uvedeny termíny jako sociální učení, školní klima a skupinová dynamika. Praktická část zkoumá efektivitu projektu zaměřeného na osobnostní a sociální výchovu "Umíme to i lépe - dovednosti pro život" realizovaného na Základní škole v Hodoníně, Očovská 1. Výzkum zjišťuje, zda existuje rozdíl v úrovni sociálních dovedností žáků, kteří se zúčastnili vzdělávacího projektu na rozdíl od žáků, jež projekt neabsolvovali.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the concept of personal and social education in the context of the development of social skills in pupils. The theoretical part describes the changes and the direction of education in contemporary society, the history of personal and social education and the projects of personal and social education. The diploma thesis also defines personal and social education as one of the curricular theme of the Framework Educational Program for Primary Education, objectives and themes of personal and social education. The end of the theoretical part defines the terms social skills and social competence. Attention is paid to the development of social skills, are determined terms such as social learning, school climate and group dynamics. The practical part examines the effectiveness of the project aimed at personal and social education "We Can Do Even Better - Skills for Life" implemented at the primary school in Hodonin, Očovská 1. Research determines whether there is a difference in the level of social skills in pupils who participated in the educational project, as opposed from students who have not participated the project.
Klíčová slova
osobnostní a sociální výchova, vzdělávací projekt, experimentální metoda, osobností rozvoj, sociální rozvoj, morální rozvoj, sociální dovednost, sociální kompetence, školní klima, skupinová dynamika
Klíčová slova v angličtině
personal and social education, educational project, experimental method, personal development, social development, moral development, social skill, social competence, school climate, group dynamics
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o konceptu osobnostní a sociální výchovy v souvislosti s rozvojem sociálních dovedností žáků. Teoretická část popisuje proměny a směřování výchovy v současné společnosti, historii osobnostní a sociální výchovy a projekty osobnostní a sociální výchovy. Dále práce definuje osobnostní a sociální výchovu jako jedno z průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, cíle a tematické okruhy osobnostní a sociální výchovy. Závěr teoretické části vymezuje termíny sociální dovednost a sociální kompetence. Pozornost je věnována především rozvoji sociálních dovedností, jsou uvedeny termíny jako sociální učení, školní klima a skupinová dynamika. Praktická část zkoumá efektivitu projektu zaměřeného na osobnostní a sociální výchovu "Umíme to i lépe - dovednosti pro život" realizovaného na Základní škole v Hodoníně, Očovská 1. Výzkum zjišťuje, zda existuje rozdíl v úrovni sociálních dovedností žáků, kteří se zúčastnili vzdělávacího projektu na rozdíl od žáků, jež projekt neabsolvovali.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the concept of personal and social education in the context of the development of social skills in pupils. The theoretical part describes the changes and the direction of education in contemporary society, the history of personal and social education and the projects of personal and social education. The diploma thesis also defines personal and social education as one of the curricular theme of the Framework Educational Program for Primary Education, objectives and themes of personal and social education. The end of the theoretical part defines the terms social skills and social competence. Attention is paid to the development of social skills, are determined terms such as social learning, school climate and group dynamics. The practical part examines the effectiveness of the project aimed at personal and social education "We Can Do Even Better - Skills for Life" implemented at the primary school in Hodonin, Očovská 1. Research determines whether there is a difference in the level of social skills in pupils who participated in the educational project, as opposed from students who have not participated the project.
Klíčová slova
osobnostní a sociální výchova, vzdělávací projekt, experimentální metoda, osobností rozvoj, sociální rozvoj, morální rozvoj, sociální dovednost, sociální kompetence, školní klima, skupinová dynamika
Klíčová slova v angličtině
personal and social education, educational project, experimental method, personal development, social development, moral development, social skill, social competence, school climate, group dynamics
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k osobnostní a sociální výchově a k možnostem rozvoje sociálních dovedností žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k osobnostní a sociální výchově a k možnostem rozvoje sociálních dovedností žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
VACEK, Pavel. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2.
VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
VALENTA, Josef. Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovy na ZŠ a SŠ. Praha: Agentura STROM; Kladno: AISIS, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
VACEK, Pavel. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2.
VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
VALENTA, Josef. Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovy na ZŠ a SŠ. Praha: Agentura STROM; Kladno: AISIS, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala teoretická východiska diplomové práce, dále se věnovala především metodologickým aspektům výzkumného šetření. Pozornost byla zaměřena především na prezentování hlavních zjištění výzkumného šetření. Byly zodpovězeny otázky uvedeny v posudcích diplomové práce. Na otázky komise studentka odpovídala adekvátně.