Diplomová práce se zabývá pohybovou aktivitou jako potřebou dětí žijících v mikroregionu Východní Slovácko. V teoretické části zmiňuje pohybovou aktivitu a související terminologii. Zahrnuje také spojení se sociální pedagogikou, strukturu pohybové aktivity a její přínosy. Dále podává přehled o potřebách dětí, konkrétně o poznávací, výkonové a sociální potřebě v kontextu pohybových aktivit. V souvislosti se sociální pedagogikou uvádí charakteristiku sociálních činitelů, které mají vliv na pohybové aktivity dětí. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky předkládá kvantitativní výzkum realizovaný formou dotazníkového šetření. Žáci 4., 5., 8. a 9. tříd základních škol v mikroregionu Východní Slovácko jsou dotazováni na vnímanou míru potřeby pohybových aktivit. Dále diplomová práce poskytuje výsledky výzkumu a vyvozuje závěry a doporučení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with physical activity as a need of children living in the microregion of East Slovácko. In the theoretical part it´s mentioned physical activity and related terminology. It also includes a connection with social education, structure of physical activity and it´s benefits. Next it provides an overview of children´s needs, especially about cognitive, power and social needs in the context of physical activity. In connection with social pedagogy it states characteristics of social factor having an effect on children´s physical activity. Based on theoretical issues examined by quantitative research in the form of a questionnaire survey. Pupils of 4th,5th, 8th and 9th grade of primary schools in the microregion of East Slovácko are questioned about their perceived level of physical activity needs. Next diploma thesis provides the research results and draws conclusions and recommendations.
Klíčová slova
pohybová aktivita, sociální pedagogika, poznávací potřeba, výkonová potřeba, sociální potřeba, rodina, škola, kamarádi, prostředí, mikroregion Východní Slovácko
Klíčová slova v angličtině
physical activity, social education, cognitive needs, power needs, social needs, family, school, friends, surroundings, microregion of East Slovácko
Rozsah průvodní práce
86 s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá pohybovou aktivitou jako potřebou dětí žijících v mikroregionu Východní Slovácko. V teoretické části zmiňuje pohybovou aktivitu a související terminologii. Zahrnuje také spojení se sociální pedagogikou, strukturu pohybové aktivity a její přínosy. Dále podává přehled o potřebách dětí, konkrétně o poznávací, výkonové a sociální potřebě v kontextu pohybových aktivit. V souvislosti se sociální pedagogikou uvádí charakteristiku sociálních činitelů, které mají vliv na pohybové aktivity dětí. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky předkládá kvantitativní výzkum realizovaný formou dotazníkového šetření. Žáci 4., 5., 8. a 9. tříd základních škol v mikroregionu Východní Slovácko jsou dotazováni na vnímanou míru potřeby pohybových aktivit. Dále diplomová práce poskytuje výsledky výzkumu a vyvozuje závěry a doporučení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with physical activity as a need of children living in the microregion of East Slovácko. In the theoretical part it´s mentioned physical activity and related terminology. It also includes a connection with social education, structure of physical activity and it´s benefits. Next it provides an overview of children´s needs, especially about cognitive, power and social needs in the context of physical activity. In connection with social pedagogy it states characteristics of social factor having an effect on children´s physical activity. Based on theoretical issues examined by quantitative research in the form of a questionnaire survey. Pupils of 4th,5th, 8th and 9th grade of primary schools in the microregion of East Slovácko are questioned about their perceived level of physical activity needs. Next diploma thesis provides the research results and draws conclusions and recommendations.
Klíčová slova
pohybová aktivita, sociální pedagogika, poznávací potřeba, výkonová potřeba, sociální potřeba, rodina, škola, kamarádi, prostředí, mikroregion Východní Slovácko
Klíčová slova v angličtině
physical activity, social education, cognitive needs, power needs, social needs, family, school, friends, surroundings, microregion of East Slovácko
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti pohybových aktivit u dětí a jejich trávení volného času.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti pohybových aktivit u dětí a jejich trávení volného času.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEK. Škola, pohyb a zdraví: výzkumné výsledky a projekty. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-7392-147-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEK. Škola, pohyb a zdraví: výzkumné výsledky a projekty. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-7392-147-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala klíčové teoretické koncepty diplomové práce a dále se zaměřila především na metodologické aspekty výzkumného šetření diplomové práce. Pozornost byla věnována především prezentování základních zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Na otázky komise studentka odpovídala adekvátně. Komise positivně hodnotila mimo jiné interprateci získaných dat.