Bakalářská práce je zaměřena na znalost laické veřejnosti v oblasti první pomoci, a to konkrétně znalosti žáků vybraných základních škol v přesně uvedených tématech a blocích.
V teoretické části je popsána historie první pomoci (dále jen PP), a to jak u nás, tak i ve světě. Dále se teoretická část obecně zabývá legislativou a trestní odpovědností v dané oblasti. Důležitou kapitolou v teoretické části je terminologie užívaná v PP, kde jsou zmíněny i druhy PP. Je zde podrobně popsáno celkové vyšetření raněného, které je zaměřené na laickou PP. V poslední části zmiňované kapitoly je přiblížena kardiopulmonální resuscitace.
Praktická část je zaměřena na zjištění vědomostí žáků vybraných základních škol v poskytování laické PP. Ke zjištění těchto dat potřebných pro průzkum jsme využily kvantitativní metody v podobě nestandardizovaného dotazníku. V reakci na zjištěná data prostřednictvím dotazníkového šetření byl vytvořen školící program, který postupně zavádíme do praxe.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the general public´s first aid knowledge, specifically knowledge of pupils from selected basic schools in precisely chosen topics and blocks.
The theoretical part describes the history of first aid (the FA), both in our country and in the world. Furthermore, the theoretical part refers to civil responsibility and its posi-tion in legislation as well. An important chapter in the theoretical part is the terminology used in FA, where kinds of FA are also mentioned. Considering this part, the medical exa-mination of wounded one is also described in detail, which is more lay-FA orientated, tho-ugh. The last part of the referred chapter is focused on the cardiopulmonary resuscitation.
The practical part is based on pupils´ general knowledge of FA in selected primary schools; to gain such knowledge is a quantitative method used in the form of nonstandar-dized questionnaire. Being focused on these results of that survey I have created a school-training programme coming into practice these days.
Klíčová slova
První pomoc, laik, znalost, odpovědnost, resuscitace
Klíčová slova v angličtině
First Aid (FA), a layman, knowledge, responsibility, resuscitation
Rozsah průvodní práce
95 s. (110 563 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na znalost laické veřejnosti v oblasti první pomoci, a to konkrétně znalosti žáků vybraných základních škol v přesně uvedených tématech a blocích.
V teoretické části je popsána historie první pomoci (dále jen PP), a to jak u nás, tak i ve světě. Dále se teoretická část obecně zabývá legislativou a trestní odpovědností v dané oblasti. Důležitou kapitolou v teoretické části je terminologie užívaná v PP, kde jsou zmíněny i druhy PP. Je zde podrobně popsáno celkové vyšetření raněného, které je zaměřené na laickou PP. V poslední části zmiňované kapitoly je přiblížena kardiopulmonální resuscitace.
Praktická část je zaměřena na zjištění vědomostí žáků vybraných základních škol v poskytování laické PP. Ke zjištění těchto dat potřebných pro průzkum jsme využily kvantitativní metody v podobě nestandardizovaného dotazníku. V reakci na zjištěná data prostřednictvím dotazníkového šetření byl vytvořen školící program, který postupně zavádíme do praxe.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the general public´s first aid knowledge, specifically knowledge of pupils from selected basic schools in precisely chosen topics and blocks.
The theoretical part describes the history of first aid (the FA), both in our country and in the world. Furthermore, the theoretical part refers to civil responsibility and its posi-tion in legislation as well. An important chapter in the theoretical part is the terminology used in FA, where kinds of FA are also mentioned. Considering this part, the medical exa-mination of wounded one is also described in detail, which is more lay-FA orientated, tho-ugh. The last part of the referred chapter is focused on the cardiopulmonary resuscitation.
The practical part is based on pupils´ general knowledge of FA in selected primary schools; to gain such knowledge is a quantitative method used in the form of nonstandar-dized questionnaire. Being focused on these results of that survey I have created a school-training programme coming into practice these days.
Klíčová slova
První pomoc, laik, znalost, odpovědnost, resuscitace
Klíčová slova v angličtině
First Aid (FA), a layman, knowledge, responsibility, resuscitation
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti laické první pomoci u žáků vybraných škol.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti laické první pomoci u žáků vybraných škol.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MÁLEK, Jiří, Antonín DVOŘÁK, Jiří KNOR a kol. První pomoc. Praha: LF UK, 2010.
HASÍK, Juljo a kol. Standardy první pomoci. Praha: Český červený kříž, 2012. ISBN 978-80-87729-00-7.
KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc I. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2182.
KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc II. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2183-5.
POKORNÝ, Jan. Lékařská první pomoc. Praha: Galén, 2010. ISBN 978-80-726-2322-8.
Seznam doporučené literatury
MÁLEK, Jiří, Antonín DVOŘÁK, Jiří KNOR a kol. První pomoc. Praha: LF UK, 2010.
HASÍK, Juljo a kol. Standardy první pomoci. Praha: Český červený kříž, 2012. ISBN 978-80-87729-00-7.
KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc I. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2182.
KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc II. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2183-5.
POKORNÝ, Jan. Lékařská první pomoc. Praha: Galén, 2010. ISBN 978-80-726-2322-8.
Přílohy volně vložené
1x CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Ako reagovali žiaci na dotazník? Zaujímali sa aj o výsledky dotazníku? Jaká je míra znalostí žáků oslovených ZŠ v uvedených oblastech PP? Kolik žáků odpovědělo správně na položku č. 4? Kdo provozuje tísňovou linku 112? Které konkrétní výsledky Vašeho šetření využijete dál v praxi a jak? Studentka adekvátně reagovala na položené otázky jak vedoucím práce tak oponentem, a byla pochválena místopředsedkyní zkušební komise za reprezentaci ústavu v široké veřejnosti za své mimoškolní aktivity.