Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku roztroušené sklerózy a jejím vlivem na potřeby žen. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část se zabývá patofyziologií a základními informacemi o roztroušené skleróze. V další části ošetřovatelským procesem u pacientů s roztroušenou sklerózou s ukázkou potencionálního ošetřovatelského plánu péče. V třetí části jsem se zaměřila na biopsychosociální potřeby žen a v poslední fázi na sociální problematiku nemoci.
Praktická část je tvořena pomocí dotazníkové metody, která srovnává ženy tří věkových skupin, které trpí touto nemocí a jaký má vliv na jejich potřeby v oblasti těhotenství, antikoncepce, sexuální problematiky a fyzické aktivity. Dále jak nemoc ovlivňuje rodinu a partnerské vztahy a uplatnění v zaměstnání.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of multiple sclerosis and its impact on women's needs. Work is divided into theoretical and practical part.
The theoretical part deals with the pathophysiology and basic information about multiple sclerosis. Another part is about nursing process for patients with multiple sclerosis with a demonstration of the potential nursing care plan. In the third part, I focused on the biopsychosocial needs of women and in the final stage on the social aspects of the disease.
The practical part consists using the questionnaire, which compares three women ages who suffer from this disease and its impact on their needs in pregnancy, anticonception, sexual problems, and physical activity. Furthermore, how the disease affects the family and part-ner relationships and employability.
Klíčová slova
Roztroušená skleróza, biopsychosociální potřeby, potřeby žen, sociální důsledky, ošetřovatelský proces.
Klíčová slova v angličtině
Multiple sclerosis, biopsychosocial needs, women´s needs, social consequences, nursing process.
Rozsah průvodní práce
86 s. (18 203 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku roztroušené sklerózy a jejím vlivem na potřeby žen. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část se zabývá patofyziologií a základními informacemi o roztroušené skleróze. V další části ošetřovatelským procesem u pacientů s roztroušenou sklerózou s ukázkou potencionálního ošetřovatelského plánu péče. V třetí části jsem se zaměřila na biopsychosociální potřeby žen a v poslední fázi na sociální problematiku nemoci.
Praktická část je tvořena pomocí dotazníkové metody, která srovnává ženy tří věkových skupin, které trpí touto nemocí a jaký má vliv na jejich potřeby v oblasti těhotenství, antikoncepce, sexuální problematiky a fyzické aktivity. Dále jak nemoc ovlivňuje rodinu a partnerské vztahy a uplatnění v zaměstnání.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of multiple sclerosis and its impact on women's needs. Work is divided into theoretical and practical part.
The theoretical part deals with the pathophysiology and basic information about multiple sclerosis. Another part is about nursing process for patients with multiple sclerosis with a demonstration of the potential nursing care plan. In the third part, I focused on the biopsychosocial needs of women and in the final stage on the social aspects of the disease.
The practical part consists using the questionnaire, which compares three women ages who suffer from this disease and its impact on their needs in pregnancy, anticonception, sexual problems, and physical activity. Furthermore, how the disease affects the family and part-ner relationships and employability.
Klíčová slova
Roztroušená skleróza, biopsychosociální potřeby, potřeby žen, sociální důsledky, ošetřovatelský proces.
Klíčová slova v angličtině
Multiple sclerosis, biopsychosocial needs, women´s needs, social consequences, nursing process.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury související s tématem bakalářské práce.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti onemocnění roztroušenou sklerózou.
Realizace průzkumu, analýza a vyhodnocení výsledků praktické části a formulace závěru.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury související s tématem bakalářské práce.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti onemocnění roztroušenou sklerózou.
Realizace průzkumu, analýza a vyhodnocení výsledků praktické části a formulace závěru.
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie: učebnice pro lékařské fakulty. 6., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, 2006, 351 s. ISBN 80-726-2433-4.
JEDLIČKA, Pavel a Otakar KELLER. Speciální neurologie. 1. vyd. Praha, 2005, 424 s. ISBN 80-726-2312-5.
MUMENTHALER, Marco a Heinrich MATTLE. Neurologie. 1. české vyd. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-716-9545-9.
ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 134 s. ISBN 978-802-4732-237.
TÓTHOVÁ, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Triton, 2014, 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9.
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie: učebnice pro lékařské fakulty. 6., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, 2006, 351 s. ISBN 80-726-2433-4.
JEDLIČKA, Pavel a Otakar KELLER. Speciální neurologie. 1. vyd. Praha, 2005, 424 s. ISBN 80-726-2312-5.
MUMENTHALER, Marco a Heinrich MATTLE. Neurologie. 1. české vyd. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-716-9545-9.
ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 134 s. ISBN 978-802-4732-237.
TÓTHOVÁ, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Triton, 2014, 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Co Vás vedlo k výběru tohoto tématu? Které výsledky z výzkumného šetření vás nejvíce překvapily a proč? Jak využijete získané poznatky v praxi jako všeobecná sestra? Jakou výpovědní hodnotu měla otázka č. 11: ''Vykonávala jste před onemocněním fyzickou aktivitu?'' nebo ''Jste součástí nějakého sdružení nebo spolku stejně nemocných lidí?'' Vysvětlete, proč se v tak velké míře zabýváte hodnotícími nástroji k určení soběstačnosti (v teoretické části, v přílohách), když s nimi v praktické části vůbec nepracujete (dotazník, diskuze, závěr)… Budete někde tyto výsledky prezentovat? Studentka byla vyzvána k odpovědím na položené otázky, své připravené odpovědi prezentovala před komisí a v rámci diskuze adekvátně reagovala na další položené otázky.