Tato bakalářská práce je zaměřena na způsob podávání informací a kompetence zdravotnického personálu při podávání informací pacientovi, rodinným příslušníkům a veřejnosti. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá odbornou terminologií, různými rovinami vztahů zdravotník a pacient, legislativou a historií. Praktická část se zabývá kvantitativní metodou výzkumu pomocí dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu by měly být využitelné pro veřejnost i zdravotnický personál. Hlavním cílem této práce je ujasnění a sestavení přehledu o kompetencích ošetřovatelského týmu a možnostech podávání informací v nemocničním zařízení. Dílčím cílem je zjištění pohledu pacientů, veřejnosti a zdravotnického personálu na tuto problematiku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the form of information and competence of medical staff in providing the information to the patient, family members and to the public. The work is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part deals with the technical terminology, various levels of patient and medic relations, law and history. The practical part deals with the quantitative research method by using the questionnaire survey. The research results should be useful for the public and health care professionals. The main objective of this work is to clarify the stock of the competence of the nursing team and the possibilities of giving information in a hospital setting. Partial objective is the perspective of patients, the public and the medical staff on this issue.
Tato bakalářská práce je zaměřena na způsob podávání informací a kompetence zdravotnického personálu při podávání informací pacientovi, rodinným příslušníkům a veřejnosti. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá odbornou terminologií, různými rovinami vztahů zdravotník a pacient, legislativou a historií. Praktická část se zabývá kvantitativní metodou výzkumu pomocí dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu by měly být využitelné pro veřejnost i zdravotnický personál. Hlavním cílem této práce je ujasnění a sestavení přehledu o kompetencích ošetřovatelského týmu a možnostech podávání informací v nemocničním zařízení. Dílčím cílem je zjištění pohledu pacientů, veřejnosti a zdravotnického personálu na tuto problematiku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the form of information and competence of medical staff in providing the information to the patient, family members and to the public. The work is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part deals with the technical terminology, various levels of patient and medic relations, law and history. The practical part deals with the quantitative research method by using the questionnaire survey. The research results should be useful for the public and health care professionals. The main objective of this work is to clarify the stock of the competence of the nursing team and the possibilities of giving information in a hospital setting. Partial objective is the perspective of patients, the public and the medical staff on this issue.
Nastudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu bakalářské práce.
Vymezit pojmy, teoretická východiska práce a specifikovat legislativní normy při podávání informací o nemocných.
Připravit metodiku průzkumu a stanovit kritéria pro výběr respondentů.
Realizovat průzkum formou dotazníkového šetření a zjistit úroveň informovanosti respondentů o podávání informací.
Zpracovat a vyhodnotit získané informace.
Formulovat závěry a navrhnout doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Nastudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu bakalářské práce.
Vymezit pojmy, teoretická východiska práce a specifikovat legislativní normy při podávání informací o nemocných.
Připravit metodiku průzkumu a stanovit kritéria pro výběr respondentů.
Realizovat průzkum formou dotazníkového šetření a zjistit úroveň informovanosti respondentů o podávání informací.
Zpracovat a vyhodnotit získané informace.
Formulovat závěry a navrhnout doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BURIÁNEK, Jan. Lékařské tajemství, zdravotnická dokumentace a související právní otázky. Praha: Linde, 2005. ISBN 80-7201-544-3.
DOLEŽAL, Tomáš. Vztah lékaře a pacienta z pohledu soukromého práva. Praha: Leges, 2012. ISBN 978-80-87576-24-3.
MUNZAROVÁ, Marta. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1024-2.
ŠNÉDAR, Libor. Základy zdravotnického práva: s příklady a otázkami. Praha: LexisNexis CZ, 2008. ISBN 978-80-86920-21-4.
TSCHUDIN, Verena. Ethics in Nursing. The Caring Relationship. London: Elsevier, 2003. ISBN 0-7506-5265-9.
UHEREK, Pavel. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků: komplexní rozbor aktuální právní úpravy: výjimky a právní odpovědnost: řešení sporných či komplikovaných případů z praxe: praktickou součástí jsou zpracované vzory formulářů. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-2658-8.
VONDRÁČEK, Lubomír a Vlasta WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry: příručka pro praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2.
Seznam doporučené literatury
BURIÁNEK, Jan. Lékařské tajemství, zdravotnická dokumentace a související právní otázky. Praha: Linde, 2005. ISBN 80-7201-544-3.
DOLEŽAL, Tomáš. Vztah lékaře a pacienta z pohledu soukromého práva. Praha: Leges, 2012. ISBN 978-80-87576-24-3.
MUNZAROVÁ, Marta. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1024-2.
ŠNÉDAR, Libor. Základy zdravotnického práva: s příklady a otázkami. Praha: LexisNexis CZ, 2008. ISBN 978-80-86920-21-4.
TSCHUDIN, Verena. Ethics in Nursing. The Caring Relationship. London: Elsevier, 2003. ISBN 0-7506-5265-9.
UHEREK, Pavel. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků: komplexní rozbor aktuální právní úpravy: výjimky a právní odpovědnost: řešení sporných či komplikovaných případů z praxe: praktickou součástí jsou zpracované vzory formulářů. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-2658-8.
VONDRÁČEK, Lubomír a Vlasta WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry: příručka pro praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi představila svoji bakalářskou práci. Následne byla komise oboznámena s posudky. Studentce byly položeny otázky z oponentského posudku dr. Snopka:
Jaké konkrétní reálné intervence byste navrhovala pro zlepšení orientace pacientů ve funkčním zařazení personálu? Čím si vysvětlujete rozpor v získaných informacích a vašich zkušenostech v oblasti informování příbuzných o zdravotním stavu pacientů všeobecnou sestrou? (… sestra, která nechce podat informace, není ve většině považována za neochotnou X denně se setkáváme s lidmi, kterými jsme osočovány a považovány za neochotné a mnohdy i arogantní pokud nepodáme informace…) Znáte možnosti, za jakých okolností by bylo možné podávat informace příbuzným pacientů relevantně prostřednictvím telefonického dotazu?
Jakým způsobem je zajištěna anonymita a ochrana informací na pracovišti, kde působíte? (Mgr. Treterová)
Následně proběhla diskuse, která vedla ke spokojenosti komise.