Tato práce je zaměřena na problematiku výslovnosti anglických samohlásek u Čechů a na faktory, které možné odlišnosti vyvolávají. Stanovený problém je analyzován pomocí komparace zvukových nahrávek rodilého mluvčího a dvaceti českých studentů, kteří se učí anglický jazyk nejméně deset let. Nahrány byly dvojice slov obsahující krátké a dlouhé anglické samohlásky a také dvojice, ve kterých se objevují české a anglické homofonní slova obsahující ekvivalentní samohlásky. Práce obsahuje jasně stanovené odlišnosti dvou zkoumaných systémů samohlásek, a také podobnosti, které lze mezi těmito systémy najít.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of the Czechs´ pronunciation of English vowels and likewise on the factors that cause the possible differences. The stated problem is analysed by comparing the audio recordings of the native speaker and twenty Czech students who have been studying English for at least ten years. Pairs of words containing short and long English vowels were recorded. Moreover, the recordings of the Czech and English homophones which contain the equivalent vowels have been made. The thesis contains clearly defined differences between the two analysed systems of vowels as well the similarities which can be determined between those systems.
Klíčová slova
anglické krátké samohlásky, anglické dlouhé samohlásky, české krátké samohlásky, české dlouhé samohlásky, příčiny, odlišnosti, problematické samohlásky, výslovnost
Klíčová slova v angličtině
English short vowels, English long vowels, Czech short vowels, Czech long vowels, causes, differences, problematic vowels, pronunciation
Rozsah průvodní práce
45 s. (69 980 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce je zaměřena na problematiku výslovnosti anglických samohlásek u Čechů a na faktory, které možné odlišnosti vyvolávají. Stanovený problém je analyzován pomocí komparace zvukových nahrávek rodilého mluvčího a dvaceti českých studentů, kteří se učí anglický jazyk nejméně deset let. Nahrány byly dvojice slov obsahující krátké a dlouhé anglické samohlásky a také dvojice, ve kterých se objevují české a anglické homofonní slova obsahující ekvivalentní samohlásky. Práce obsahuje jasně stanovené odlišnosti dvou zkoumaných systémů samohlásek, a také podobnosti, které lze mezi těmito systémy najít.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of the Czechs´ pronunciation of English vowels and likewise on the factors that cause the possible differences. The stated problem is analysed by comparing the audio recordings of the native speaker and twenty Czech students who have been studying English for at least ten years. Pairs of words containing short and long English vowels were recorded. Moreover, the recordings of the Czech and English homophones which contain the equivalent vowels have been made. The thesis contains clearly defined differences between the two analysed systems of vowels as well the similarities which can be determined between those systems.
Klíčová slova
anglické krátké samohlásky, anglické dlouhé samohlásky, české krátké samohlásky, české dlouhé samohlásky, příčiny, odlišnosti, problematické samohlásky, výslovnost
Klíčová slova v angličtině
English short vowels, English long vowels, Czech short vowels, Czech long vowels, causes, differences, problematic vowels, pronunciation
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti analýzy výslovnosti anglických a českých samohlásek
Shromažďování nahrávek Čechů vyslovujících anglické samohlásky
Upřesnění cílů a formulace hypotézy
Analýza korpusu materiálu
Potvrzení resp. vyvrácení hypotézy, vyvození závěru
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti analýzy výslovnosti anglických a českých samohlásek
Shromažďování nahrávek Čechů vyslovujících anglické samohlásky
Upřesnění cílů a formulace hypotézy
Analýza korpusu materiálu
Potvrzení resp. vyvrácení hypotézy, vyvození závěru
Seznam doporučené literatury
Ondráček, Jaroslav. 2011. "Problems in Communication Caused by Mistakes in the Pronunciation of English by Czechs." PhD diss., Masaryk University.
Skaličková, Alena. 1974. Srovnávací fonetika angličtiny a češtiny. Praha: Academia.
Skarnitzl, Radek, and Jan Volín. 2010. "The Strength of Foreign Accent in Czech English Under Adverse Listening Conditions." Speech Communication 52, no. 11-12 (November): 1010-1021. Accessed October 7, 2014. http://elsevier.com/locate/specom.
Tomková, Kateřina. 2005. "The Perception of Non-Native Pronunciation of English by Native Speakers." PhD diss., Masaryk University.
Wikstrom, Jussi. 2014. "The Relationship Between Vowel Production and Perception: Native Speakers' Perception of Nativeness in LOT and THOUGHT Vowels in Received Pronunciation." English Today 30, no. 01 (March): 37-47. Accessed October 9, 2014. http://journals.cambridge.org/abstract_S0266078413000552.
Seznam doporučené literatury
Ondráček, Jaroslav. 2011. "Problems in Communication Caused by Mistakes in the Pronunciation of English by Czechs." PhD diss., Masaryk University.
Skaličková, Alena. 1974. Srovnávací fonetika angličtiny a češtiny. Praha: Academia.
Skarnitzl, Radek, and Jan Volín. 2010. "The Strength of Foreign Accent in Czech English Under Adverse Listening Conditions." Speech Communication 52, no. 11-12 (November): 1010-1021. Accessed October 7, 2014. http://elsevier.com/locate/specom.
Tomková, Kateřina. 2005. "The Perception of Non-Native Pronunciation of English by Native Speakers." PhD diss., Masaryk University.
Wikstrom, Jussi. 2014. "The Relationship Between Vowel Production and Perception: Native Speakers' Perception of Nativeness in LOT and THOUGHT Vowels in Received Pronunciation." English Today 30, no. 01 (March): 37-47. Accessed October 9, 2014. http://journals.cambridge.org/abstract_S0266078413000552.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Nemčoková: How could you make your practical part of the thesis more scientifically grounded? What technical backup would you need to make it truly relevant? A: Recording students in one place in complete silence, using an x-ray to analyze the cavity. Q, Nemčoková: Try to reformulate your hypothesis in order to be usable and methodologically correct. A: (tried but the supervisor had to help) Q, Machová: In the theoretical part, you list [ů] and [ú] as separate sounds - p.16. What is the difference in the pronunciation? A: There are no differences in pronunciation. Q, Machová: Who were the participants of your research? Were they students of the study programme Philogogy? Could this influence the results in any way? A: No.