Bakalářská práce popisuje použití konjunktivu v současném anglickém jazyce. Teoretická část práce je zaměřena zejména na slovesné kategorie osoby, čísla, času, slovesného vidu, slovesného rodu a způsobu. Práce se dále zabývá analýzou užívání konjunktivu v korpusech BNC, COCA a COHA, a tím také poukazuje na rozdíly v britském a americkém jazyce. Cílem práce je zjistit, jak a jestli, je konjunktiv v anglickém jazyce používán.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes the usage of subjunctive in present-day English. The theoretical part focuses mainly on the verbal categories of person, number, tense, aspect, voice and mood. Furthermore, the bachelor thesis focuses on the analysis of usage of subjunctive in BNC, COCA and COHA corpuses, thus refers to the differences between British and American English. The main aim of the thesis is to find out whether and how is the subjunctive mood used in English.
Klíčová slova
Sloveso, konjunktiv, mandativní konjunktiv, minulý konjunktiv, britský jazyk, americký jazyk, BNC, COCA, COHA.
Klíčová slova v angličtině
Verb, subjunctive mood, mandative subjunctive, past subjunctive, British English, American English, BNC, COCA, COHA.
Rozsah průvodní práce
58 s. (79 345 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce popisuje použití konjunktivu v současném anglickém jazyce. Teoretická část práce je zaměřena zejména na slovesné kategorie osoby, čísla, času, slovesného vidu, slovesného rodu a způsobu. Práce se dále zabývá analýzou užívání konjunktivu v korpusech BNC, COCA a COHA, a tím také poukazuje na rozdíly v britském a americkém jazyce. Cílem práce je zjistit, jak a jestli, je konjunktiv v anglickém jazyce používán.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes the usage of subjunctive in present-day English. The theoretical part focuses mainly on the verbal categories of person, number, tense, aspect, voice and mood. Furthermore, the bachelor thesis focuses on the analysis of usage of subjunctive in BNC, COCA and COHA corpuses, thus refers to the differences between British and American English. The main aim of the thesis is to find out whether and how is the subjunctive mood used in English.
Klíčová slova
Sloveso, konjunktiv, mandativní konjunktiv, minulý konjunktiv, britský jazyk, americký jazyk, BNC, COCA, COHA.
Klíčová slova v angličtině
Verb, subjunctive mood, mandative subjunctive, past subjunctive, British English, American English, BNC, COCA, COHA.
Zásady pro vypracování
Studium literatury (slovesné kategorie, konjunktiv)
Teoretické zpracování tématu
Porovnání teorie s korpusy BNC a COCA
Stanovení závěrů
Zásady pro vypracování
Studium literatury (slovesné kategorie, konjunktiv)
Teoretické zpracování tématu
Porovnání teorie s korpusy BNC a COCA
Stanovení závěrů
Seznam doporučené literatury
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3rd ed. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2005. A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
Leech, Geoffrey, and Jan Svartvik. 2002. A Communicative Grammar of English. Harlow: Longman.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman.
Seznam doporučené literatury
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3rd ed. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2005. A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
Leech, Geoffrey, and Jan Svartvik. 2002. A Communicative Grammar of English. Harlow: Longman.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Machová: Could you describe the methodology of COHA search for mandative subjunctive? A: (answered well) Q, Drábková: In relation to the phrase "demanded that" in BNC research (p.30), you claim that the use of "shall-clause" and "must-clause" after this expression was a surprise for you - can you explain why? A: (the student expected different results)
Q, Machová: Did you limit your search to the 3rd person? Othwewise you will get results for both indicative and subjunctive. A: No. Q: Do you realize that this can significantly change your results? A: I forgot to limit it to the 3rd person.